Polaris XC 600 -99, delning på mattan? Dreva ner?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hej!

Kompisen ska fixa lite å dona med sin XC 600 SP -99

Hur mycket kan man dreva ner denna utan å börja rackla med kedjan? Vad orginaldrevning?

Vad är de för delning på mattan?

Hur höga kammar kan man ha? 44 borde gå in

/F

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Original drevningen är 23/39 om jag inte minns fel, du kan iaf dreva ner 2kugg utan problem och delningen är såklart 2.52 men jag tvivlar starkt på att det går in 44mm utan att göra någonting på gen 2. Men flytta ner boggin nån cm så blir den ju lite högre och han slipper köra fast lika ofta pga att det hänger upp den på fotstegen.

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Tjena!
orginal drevningen vet jag ej,

2,52 i delning ska de vara, sedan tycker jag han satsar på 8'a kuggs non-slip drivhjul om ha ska ha 44mm, så då slipper han dreva ner den.
annars så är de bara att ta en trä kloss och kolla om en 44a går dit.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har ett 21 drev liggades ifrån min Summit 800 -04

Kan de gå på hans axel? Tänkte man kan ju byta variatorer osv mellan så ja tänkte kanske att axeln har samma avstånd osv?

/F

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
BRPs axel har milimeterdimension och Polarisen har tum, får du mot förmodan dit drevet kommer det inte passa exakt och glappet gör att axeln pajar förr eller senare.

Som jag minns det är XCns tunnel är skittrång, en 38a ryms inte om den inte har urtag för kylarna, är nog tillockmed gränsfall med en 32a. (polaris egna 32or har urtag för kylarna från fabrik) Flytta ner boggin bak brukar inte hjälpa helt då det endast ger mer plats längst bak och inte hela vägen
Det finns 38or som går dit, minns bara inte vilka det var

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
BRPs axel har milimeterdimension och Polarisen har tum, får du mot förmodan dit drevet kommer det inte passa exakt och glappet gör att axeln pajar förr eller senare.

Som jag minns det är XCns tunnel är skittrång, en 38a ryms inte om den inte har urtag för kylarna, är nog tillockmed gränsfall med en 32a. (polaris egna 32or har urtag för kylarna från fabrik) Flytta ner boggin bak brukar inte hjälpa helt då det endast ger mer plats längst bak och inte hela vägen
Det finns 38or som går dit, minns bara inte vilka det var
Tack som fan för svar =)

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
44's matta går dit fint på en rmk 600 -99 iaf. Dock så har dom ett annat kylsystem, Det ligger i höjd med chassit inte långa utstickande "skenor" som på xc'n, däremot 38 bör inte va något problem!:)

Hoppas de går bra för er!