Polaris Ultra Spx Se -97

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Jag har problem med att primär variatorn växlar konstigt och hakar upp sig på tillbaka gången. Men den går tillbaka till ursprungsläget men haka till strax innan någon sekund. Har mina funderingar på att det är bussningarna i variatorn? Kan man ta lös den yttre skivan eller måste man lös med hela variatorn för att renovera? Är nog ganska luddigt förklarat men hoppas någon förstår.

Vet av en Polaris xcr 600 -96sp primär tänkte om det går på tok så byter jag till den ska jag då flytta över fjäder + vikter från min?
 
Last edited:

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

ja flytta över fjäder och vikter isåfall.

det första jag tänker på ärom fjädern kanske gått av eller ytterskivan går kärvt på axeln så den fastnar. det gjorde den på en edge som jag hade.

mvh
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

Jag hittar 5 modeller i servicehandboken som heter Ultra, 2 modeller som heter SPX och 1 som heter SP.
Men ingen som heter Ultra SPX SP.
Vad har du för modellnr på din så kan jag kolla upp mer exakt vad det står om variatorerna till din skoter.

Mvh Honda
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

ja flytta över fjäder och vikter isåfall.

det första jag tänker på ärom fjädern kanske gått av eller ytterskivan går kärvt på axeln så den fastnar. det gjorde den på en edge som jag hade.

mvh
Okej men om jag tar lös variator bulten går det då att ta lös yttre skivan? Ska se efter om fjädern är hel med har dock skotern några mil ifrån mig. Hur lagade du edgen?
 
Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

Jag hittar 5 modeller i servicehandboken som heter Ultra, 2 modeller som heter SPX och 1 som heter SP.
Men ingen som heter Ultra SPX SP.
Vad har du för modellnr på din så kan jag kolla upp mer exakt vad det står om variatorerna till din skoter.

Mvh Honda
Den heter Polaris Ultra Spx aggresive -97. Det där med sp är för att det är elektrisk tank mätare, temperaturmätare och komposit skidor + något mer
Ska jag kolla i registrerings pappret för att se modell nummer?
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

är det inte SE om det är eltankmätare? bara undrar för det heter iaf xcr600sp -97 med vita huven.
du måste nog ha nåt spec verktyg för att få bort variatorkorset som du måste lös med för att få isär skivorna.
mvh
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

okej jo det är SE som du skriver och inte SP såg det nu på skoterbanken. Något smart tips på ta lös hela variatorn, de sitter ju som sten oftast. Vet att det finns en polaris avdragare men har ingen sådan.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Sv: Polaris Ultra spx sp -97

Modellnumret brukar stå på höger sida av tunneln på skotern.
SPX borde heta 0975678 och om det är en SPX SE som Fredguy trodde så borde det vara H975678.

Maskinellt skiljer det inget mellan dessa 2 så jag ska leta lite så fort min andra dator blir ledig igen.