Polaris tds 2015

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag har faktiskt just en 15ons tds 800a. Vilket komp den ska ha är inte lätt att svara på då de sitter i hur stark man är då man drar och hur många ggr man drar och om man har stängd eller full gas varm eller kall samt att mätarna skiljer sig åt.
Men om du gör exakt som jag gör och mätaren ger samma värde så får jag 8 bar med kal motor med org kolvar som gått 200 timmar. Med nya kolvar brukar de bli 8,5 med halvbra cylindrar och 8,7 bar om cyindrana är stenfina i loppen (efter inkörning)
Jag har en ganska ny Biltema kompmätare och har även provat en äldre Bitema som visar samma värde.
Jag har tagit kompet med kall motor typ ca + 10-15c.Om motorn är varm blir de lägre värde typ 0,5 bar lägre ber på hur het den är.
Full gas !
Dra stenhårt tills mätarnålen inte går högre.
När de är nere på 8 bar så brukar man byta kolvar för de tappar effekt och därmed varvtal vi pratar nog 3-5hk förlust då.
Om dina är nere på 7 bar och mätaren visar samma som min och du gjort komptestet som jag beskriver så är de dyngsluta kolvringar eller revor i cylindrar kolvar.

Hur långt i mil timmar har den gått?