Polaris Switchback 800 Trippel -04

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Har nu ägt skotern i 4år och är helt enkelt sugen på något annat nu!




Det är alltså en switchback 700 från 2004 med en inopererad storm 800 motor.

storyn då: Köpte skotern 2010 helt original från en gubbe i öviks trakten, körde skotern 2 säsonger så, bytte skidor och fixa en styrhöjjare och lite sånt.
sommaren 2012 kände jag ett förjävla trippelsug i mig och med tanke på att tripplar bara sitter i tråkiga chassin från början så stod det snart klart vad som va tvungen att göras... 700an såldes bort och fick ge plats för storm motorn.

Omgjort/utbytt:

*Omsvetsade original trippelrör
*V-force reeds
*Smidda Wiseco kolvar
*planade toppar, bara i syfte av att ha dem raka
*"blueprintade" cylindrar, slipat gjutskägg osv
*Holtzman atacc = "auto bestyckning" efter väder och höjd
*UFO brickor i förgasarna
*egengjord luftburk med rejäl lufttillförsel, Både Mesh och vanliga snöfilter
*samtliga vevlager är bytta och veven riktades på motorrenoverings firma

motor renoveringen gjordes för 2 år sen nu, ca 500 mil sen. har funkat helt felfritt sen dess. kolvarna ser fortfarande nya ut. behöver nog inte tillägga att det är ett fruktansvärt gött klipp i motorn, Insprutade maskiner har ingen chans va de gäller effektuppbyggnad. uppskattningsvis 150hk.
har alltid vart noggrant varmkörd och konserverad under somrarna.

utöver det så är skotern utrustad med:

*SLP PP skidor
*egengjord dyna, typ lika hög som en boss dyna. bekvämare dock
*144" 51mm matta, helt felfri
*Varvräknare på styret, ingen stor och klumpig utan en liten som satt på tidiga indys förut
*nerdrevad 2 kugg
*LED baklyse
*Mesh i luftintag på huven
*Liten svart ruta
*svarta handtagsskydd finns, ej monterat
*borttagen krängare, finns kvar och är inte sönderkapad elr nå sånna dumheter utan går att skruva tillbaka.

innan denna vinter så byttes alla hjullager i boggien, dämparna runt om är nyservade, ny olja i kedjehuset, Sekundärvariatorn (Team) bussades om. bara gått 20mil sen detta pga av snöbrist/bilprojekt och jobb i utlandet :(

finns mycket att berätta om denna maskin, men den är riktigt skojj i lössnö/backar och där det är allmänt jävligt. mesta dels det jag kört med den :) kan du hantera den så hänger man på nya skotrar utan problem i terrängen, har samma boggie som RMK men bredare framvagn, ställbart med tvärstagen dock. Den går mycket bra i motor, och chassit är helt intakt.

bränsleförbrukningen har jag mätt nästan varenda tank och kommit fram till
ca 2,5l/mil vid lite blandad ledkörning
3,7l/min är det mesta jag fått igenom den, detta var 80% puderlek i fjällvärlden när den fortfarande va rätt dåligt bestyckad

Vill kolla om det finns nått intresse för min kära maskin, byte kan tänkas men osannolikt. siktar på att skaffa en -11 elr nyare :) lfler bilder kan knäppas på förfrågan

bara att skriva ett pm elr nått om du undrar över något,
pris kan diskuteras

\\ Viktor