Polaris Switchback 700 strul

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
God afton på er alla!
Har lite bekymmer med en av kidsens skotrar och tänker att det är lättare att be om hjälp av den samlade kunskapen här inne.
Har en Polaris switchback 700-08 som strulat sen säsongen startade, den går på en cylinder och vi har bokstavligen inte kört mer än 10 meter på snö denna säsong.
Det som är gjort på den efter detta uppkom är:
-Nya tändstift monterade
-Ny voltregulator
-Bytt båda tändspolarna
-Komptestad, jämna värden cirka 8,5k i båda cylindrarna.

Den högra cylindern är den som inte går, misstänker att den inte får bensin som den ska då tändstiftet är rätt torrt.
Kanske ovidkommande men den "startar" om displayen ibland samt att lysena blinkar till vid låga varv.

Någon som varit med om liknande eller som har några tips på var jag ska fortsätta felsöka detta?
Är det ett vanligt fel på dessa maskiner?
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Hej

Kolla in länken nedan
Dock inte samma skoter som din och min kom ju igång när den kom upp i varv men var heldöd på en cylinder på låga varv.
Kanske kan vara ett spår att kolla upp om du inte hittar något annat fel.

500LC får inte bensin på tomgången
[/URL]

//Klas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Hej

Kolla in länken nedan
Dock inte samma skoter som din och min kom ju igång när den kom upp i varv men var heldöd på en cylinder på låga varv.
Kanske kan vara ett spår att kolla upp om du inte hittar något annat fel.

500LC får inte bensin på tomgången
[/URL]

//Klas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag verkar inte få med rätt länk testar igen

[/URL]

https://www.snowmobile.se/forum/index.php?threads/500LC-får-inte-bensin-på-tomgången.155639/&share_type=t&link_source=app

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag skulle börja med att ta loss bägge spridarna och testa dem lös eller om de går testa dem lös inkopplad i bränsle och elkontakt så man ser spridarbilden. De kan va så enkelt att de är skit i spridaren och de kan man i många fall blåsa ur bakvägen med tryckluft. Man öppnar spridaren med 9-12v batteri och kopplar på en slang på delen som sprutar ut soppan och blåser i förgasarrengörningsspray eller luftmassemätare rengöring (samma sak) Sedan duttar man med 12v batteri så den öppnar korta stunder för de är inte bra att ha den öppen längre än någon sek åt gången. Efter man tryck i spray så blåser man bakvägen och rätt väg med tryckluft. Jag vet inte om de går ta lös spridarna och samtidigt ha soppan och skoterns strömkontakt inkopplad och kärra på startmotorn eller dra i dragstarten. Om de går så gör det för då ser man om sprutbilden är sämre än den cylinder som funkar.
De finns fler saker som kan va fel typ reedventiler som gått väck,, trasig packbox på vevaxel,, stort hål på insugsgummi. Men spridaren är mest misstänk nu.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Tackar och bockar för era snabba svar, ska undersöka saken närmare imorgon.

Klas.persson.942 den där packboxen som rasat i länken du skickade vet du om den sitter på variatorsidan?
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
Tackar och bockar för era snabba svar, ska undersöka saken närmare imorgon.

Klas.persson.942 den där packboxen som rasat i länken du skickade vet du om den sitter på variatorsidan?
Nej på min var det packboxen bakom svänghjulet, och det var sedermera den sidan/cylindern som inte orkade trycka upp soppa på lägre varv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har nu testat lite saker och bytt lite delar utan att det blev någon skillnad alls.
-Bytt ut capasitorn
-Hällt lite bensin direkt in i cylindern utan att den tänder. Har även bytt tändkablarna från den cylinder som går och den tänder ändå inte. Kollar jag gnistan så är den riktigt stark och tydlig på båda sidor.
-Har inte hunnit med att kolla packboxen bakom svänghjulet ännu

Några fler tips?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Fick ett kostnadsförslag på jobbet av en lokal firma, lämna in skotern som den är 7k alternativt enbart motorn för 2,5k. Priset är pga att man måste klyva motorn för att byta packboxarna.
Någon som kan säga om det är ett bra pris eller för högt? Tänker främst på att lämna in enbart motor isåfall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
OBS du måste såklart konstatera att de är packboxen för de är inte säkert de är den!

Jag byter packboxar på plats men de är lite jävulskap att få ut dem. Jag slår in skruvmejslar genom själva packboxern så man kan bryta ut dem. Man får passa lagerhållaren inne i kullagret för förstör man den måste man riva helt och även byta lagret. Den nya packboxen brukar jag slipa ner gummikammen lite så den går att slå in lättare. På med lite locktight skruvlåsning och slå in bara. Sedan brukar jag extra säkra packboxarna från att åka ut då man slipat ner kammen för de är endast kammen som håller fast packboxen på många motorer. Jag lägger bara på lite kemisk metall en bit it på packboxen och in på blocket ,ja i skarven om ni förstå. De går bra med valfri kemisk metall men jag kör alltid med JB weld så de är svinstarkt.
Vart bor du ?

Nr 9 är packboxen som ev ska bytas (om du nu har en 05a?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
OBS du måste såklart konstatera att de är packboxen för de är inte säkert de är den!

Jag byter packboxar på plats men de är lite jävulskap att få ut dem. Jag slår in skruvmejslar genom själva packboxern så man kan bryta ut dem. Man får passa lagerhållaren inne i kullagret för förstör man den måste man riva helt och även byta lagret. Den nya packboxen brukar jag slipa ner gummikammen lite så den går att slå in lättare. På med lite locktight skruvlåsning och slå in bara. Sedan brukar jag extra säkra packboxarna från att åka ut då man slipat ner kammen för de är endast kammen som håller fast packboxen på många motorer. Jag lägger bara på lite kemisk metall en bit it på packboxen och in på blocket ,ja i skarven om ni förstå. De går bra med valfri kemisk metall men jag kör alltid med JB weld så de är svinstarkt.
Vart bor du ?

Nr 9 är packboxen som ev ska bytas (om du nu har en 05a?
Det är en 700:a från 2008 men det är samma packbox, har inte 100% säkerställt att det är den ännu, har du några tips för att göra det?
Bor i Skellefteå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
För att va helt säker måste du loss med svänhgjulet och statorn.- Men redan när du tagit bort dragstarten kan du i bästa fall se oljeliknade svart sörja under svänghjulet och då är de ganska säkert packboxen. Du ser ivf om du bara tar bort svänghjulet också. Du måste skaffa avdragare för svänghjulet eller bygga en avdragare.
Oj skellefteå va lite för lång för att jag skulle ha fixat det.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
För att va helt säker måste du loss med svänhgjulet och statorn.- Men redan när du tagit bort dragstarten kan du i bästa fall se oljeliknade svart sörja under svänghjulet och då är de ganska säkert packboxen. Du ser ivf om du bara tar bort svänghjulet också. Du måste skaffa avdragare för svänghjulet eller bygga en avdragare.
Oj skellefteå va lite för lång för att jag skulle ha fixat det.
Tack för tipsen, ska kolla upp bakom dragstarten i första hand.
Kan skicka privatjetplanet som hämtar upp dig annars ;)