Polaris switchback 600cfi-07, stannade plötsligt?

kalled

Medlem
10 feb 2010
42
0
1
Haparanda
Som rubriken lyder så stannade skotern plötsligt under körning.:hmmmm:
Idag när jag vart ute och kört, hade kört ca 4-5km varav 2sista riktigt "krypkörning" i skog riktigt sakta, sen plötsligt känner jag att den som tappar orken och stannar strax därefter. Tänkte inte destomer på det sopade av snön från huven och kollade snabbt så tändhattarna satt på ordentligt, sedan starta jag igen utan problem, kör ca 100m så tappar den orken igen sen kör den ca 2m av sig själv innan den dör igen, precis som att man vridit av tändningen. Då bestämmer jag mig för att ha loss stiften bägge två lite lätt ljusbruna och helt torra, lite olja i gängorna med inte desto mer, låter den stå en stund innan jag på nytt startar den och kör hem helt utan problem!:smile1:

Någon som varit med om liknande? kan det vara något speciellt eller bara en tillfällig "formsvacka" :D

Tacksam för svar!
Mvh Kalle
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
orkade inte skriva själv så ja norpa.

Ånglås kallas det när bensinen i förgasaren blir så varm av motorns värme att den förångas innan den "kommer ner" till stiften. Detta är vanligt förekommande och det enklaste sättet att eliminera ånglås är att sätta en spacer i trä eller annat bra mtrl mellan fuggen och insuget. Finns att köpa där delar säljs. En plåt mellan fugge och insug kan också fungera bra om det är tight till huven.
Om man har dessa tendenser på en motor ska man inte ge gas utan bara dra runt motorn tills den hoppar igång.


Ånglås är något man framför allt kan få i bensinpumpen. Det innebär att pumpen blir så varm (pga värme från motorn) att en del av bensinen förångas i pumpen. Och då får man samma fenomen som om det är fullt med luft i den, dvs att den pumpar rätt dåligt.

Risken för det är över huvud taget rätt liten på skotrar, det ska möjligen vara någon luftkyld maskin där man har satt igen alla öppningar i huven. Däremot var det vanligt på bilar förr i tiden (50-60-talsbilar), under varma sommardagar.

Symptomet brukar vara att det är svårt att varmstarta motorn.
Om man nu skulle råka ut för ånglås är det enklast att kyla av bensinpump, bensinfilter och ev. förgasare med snö eller kalla blöta trasor. För att det inte ska upprepas får man se till att inga av de här delarna sitter på något varmt ställe och att det inte blåser varm kylluft förbi dem. Bensinpumpen bör sitta så lågt som möjligt men ändå ovanför tryckuttaget från vevhuset.
 

kalled

Medlem
10 feb 2010
42
0
1
Haparanda
orkade inte skriva själv så ja norpa.

Ånglås kallas det när bensinen i förgasaren blir så varm av motorns värme att den förångas innan den "kommer ner" till stiften. Detta är vanligt förekommande och det enklaste sättet att eliminera ånglås är att sätta en spacer i trä eller annat bra mtrl mellan fuggen och insuget. Finns att köpa där delar säljs. En plåt mellan fugge och insug kan också fungera bra om det är tight till huven.
Om man har dessa tendenser på en motor ska man inte ge gas utan bara dra runt motorn tills den hoppar igång.


Ånglås är något man framför allt kan få i bensinpumpen. Det innebär att pumpen blir så varm (pga värme från motorn) att en del av bensinen förångas i pumpen. Och då får man samma fenomen som om det är fullt med luft i den, dvs att den pumpar rätt dåligt.

Risken för det är över huvud taget rätt liten på skotrar, det ska möjligen vara någon luftkyld maskin där man har satt igen alla öppningar i huven. Däremot var det vanligt på bilar förr i tiden (50-60-talsbilar), under varma sommardagar.

Symptomet brukar vara att det är svårt att varmstarta motorn.
Om man nu skulle råka ut för ånglås är det enklast att kyla av bensinpump, bensinfilter och ev. förgasare med snö eller kalla blöta trasor. För att det inte ska upprepas får man se till att inga av de här delarna sitter på något varmt ställe och att det inte blåser varm kylluft förbi dem. Bensinpumpen bör sitta så lågt som möjligt men ändå ovanför tryckuttaget från vevhuset.
tack för svar, men jag har liite svårt att få till det dära.. Har insprutningsmotor (ej fögge) sen de dära med bensinpumpen, alltså det var -15grader ute och motor tempen låg inte på mer än ca 50, så det låter nog lite långsökt. :)
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jaha är det insprutning så går det inte att få de som på gasare. har själv aldrig hört förut om bensinpumpen men hitta de då ja sökte lite.