Polaris Swa -14 går dåligt efter transport

SkoterPo

Prospect sledder
1 apr 2018
3
1
0
Stugan
Jag har en Polaris switchback assault 600 -14 som har gått ca 150 mil.

Den går jättefint och har inte märkt av några konstigheter.

Men efter man transporterat den så går den inte rent. Den verkar bara gå på en cylinder. Och det luktar ibland mkt bensin av den. Tippar man omkull den eller ställer den på skrå ett tag så brukar det gå till sig.

Det spelar ingen roll om det är ett täckt släp eller ett öppet.

Varför blir det så här? Vart ska man börja felsöka?
Tacksam för svar, är ingen världsmästare på att skruva själv.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är vanligt på skotrar med förgasare att de surar ned sig vid transport. Flottörventilerna i förgasarna småöppnar litegrann då och då av skakningarna under transporten och det kommer in mer och mer bränsle i flottörhusen som så småningom börjar rinna in i motorn.
Problemet är värst om skotern är fulltankad, om man ser till att bränslenivån i tanken ligger under förgasarnas underkant när den transporteras så brukar det inte bli några problem. Om det finns en bränslekran så kan man stänga den före transport, på så sätt slipper man också alla bekymmer.
 

SkoterPo

Prospect sledder
1 apr 2018
3
1
0
Stugan
Okej, det var det jag trodde.

Undra vad det kan vara då. Oftast går det till sig efter en stunds tomgång på skrå.

Har bytt till nya stift men det hjälpte inte.

Sist det hände var det lite annorlunda för då startade jag upp den och då 2-taktade den precis som den skulle och gick jättebra. Körde den inte då, men den vart varm iaf innan jag stängde av den för kvällen. Men sen när jag startade den dagen efter så gick den uselt igen tills den fått stå och gå till sig på skrå.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Du bör inte köra med den pm den beter sig så. Får den inge eller lite bränsle på en cylinder tar det inte länge innan den skär
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Kolla reedventilerna, läker dom för mycket kan den sura på den cylindern. Känns långsökt att det är det då det går till sig, men man kan ju kolla
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Jag har en Polaris switchback assault 600 -14 som har gått ca 150 mil.

Den går jättefint och har inte märkt av några konstigheter.

Men efter man transporterat den så går den inte rent. Den verkar bara gå på en cylinder. Och det luktar ibland mkt bensin av den. Tippar man omkull den eller ställer den på skrå ett tag så brukar det gå till sig.

Det spelar ingen roll om det är ett täckt släp eller ett öppet.

Varför blir det så här? Vart ska man börja felsöka?
Tacksam för svar, är ingen världsmästare på att skruva själv.
Har upplevt med om samma sak med min RMK 600-13, och fått reda på att det är extremt viktigt att maskinen måste bli ordentligt varmkörd innan man rör gasen eller slår av maskinen. Inte ovanligt att man kanske startar maskinen och låter den gå lite jummen en liten stund,kör upp på släpvagnen och sen slår av den.. Då har den förmodligen hunnit sura ner sej när du sen startar maskin vid avlastningen.
Jag brukar numera låta den gå upp till 40-50grader innan jag rör nånting på skotern.
Efter jag blivit noggrann med detta har jag inte upplevt dessa problem nå mer.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
som iggesota nämner, varmkör grejorna rejält när ni ska flytta dom. Dom skickar på rätt duktigt med soppa under uppvärmningsfasen och sen stänger man av den innan den blivit varm och då är den sur tills man ska av släpvagnen.

detta gäller tämligen alla skotrar, men dom jag ser som har mest problem med detta är poo och cat.

funkar inte det så är det dags och göra en funktionskontroll av spridarna så det inte är nå glapp så dom ligger och skvätter ur sig lite medans dom ruskar omkring på släpvagn
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Hört alla möjliga historier angående cfi nu. Bla att dom går på noll och ingenting på mellan register, för lite olja för dåligt kylsystem. Detta har jag nu i huvudet med både min och tjejens - 13 800cfi. Varmkör i omgångar. Starta låt stå till kring 20+ vatten temp. Lite gas då och då. Stäng av och vänta. Starta låt gå en stund stäng av eller påbörja färd lugnt till termostat öppnat vid 53 och temp sjunker till den stiger igen för att vara säker på att hela systemet cirkulerar. Varit med om ett släckt stift bar på tjejens då vi av akuta skäl fick flytta den direkt efter start. Tror dvs inte att din surar utan det är något annat