polaris storm 800 sks -94 problem

stormen804

Prospect sledder
1 apr 2018
3
0
0
LO
hejsan
jag har en polaris storm 800 -94 nyss köpt den och den startar lätt och går på tomgång men det är som den fyrtaktar på låga varv, när jag sakta gasar upp den så helt plötsligt går den rent, riktigt jobbigt och köra den, tycker den går sämre när den är varm, har inte kollat vilken bestyckning den har, undrar ifall nån vänlig själ vet vart jag ska börja att leta felet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De låter liknade fel jag fick på min Thundercat nyss på den va de trasiga reedventiler på en cylinder. Men innan du river och kollar reedventiler kan du försöka justera bort surheten med luftskruvarna på förgasarna. Prova skruva ut dem ett halvt varv åt gången så den får mer luft.
Du bör också leta tjuvluft för om den läcker in/ut luft via packboxen bakom variatorn så kan de bli detta fenomen. Låt motorn gå på tomg och spruta dit startgas eller annan spray och om motorn reagerar på det läcker packboxen. Spraya även på insuggummin mellan förgasare och vevhus så inte de läcker där också. De sistnämnda brukar dock ge rusande tomg.
Kompprov är också bra att ta såm inte den är dyngslut på någon cylinder.
Om du inte hittar några fel på de jag nämnt kan de va så illa att den inte går renare än såhär typ som en skidoo Mach 1 och speciellt mach 1 x 640/670 kring 91/92. Men de går att råda bot på också som sista åtgärd, då filar man trottlarna brantare i cuttningen de gjorde susen på 640/670 rotax. Jag har inte kört en storm så jag vet inte hur rent de gick i det registret men jag har ett svagt minne om att folk påstod att de halvsurade på låg fart.

Så gammla stormåkare hur gick dem vid krypkörning?
 

stormen804

Prospect sledder
1 apr 2018
3
0
0
LO
ska testa och kolla packboxen först ( det kan inte vara typ cdi box eller tändspolar el stator som spökar? tycker mig känna ganska stark bensindoft av röken men kan vara inbillning det känns som den gick på 2 sen när jag gasade till så kom 3an och då går den rent
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
ska testa och kolla packboxen först ( det kan inte vara typ cdi box eller tändspolar el stator som spökar? tycker mig känna ganska stark bensindoft av röken men kan vara inbillning det känns som den gick på 2 sen när jag gasade till så kom 3an och då går den rent
Nej de är nog helt besinrelaterat. Att den släcker ett stift vid låg fart säger än mer att de är bensinöverskott men då borde den gå på två cylindrar även på tomg. Den kan ev flöda i en förgasare på den cylinder som slockna. En total rengöring av alla förgasare är en bra ide i vilket fall när man köpt en beg maskin. Om du köper nya tändstift så köp NGK br9eya stift för de tål surning bäst knacka även ihop elektrådavståndet till 0,45mm så klarar de än mer surhet.