Polaris som inte vill fungera :( Ecu osv

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Tja!
Jag köpte en Polaris rmk assault 800 2010 för några veckor sen. Hann köra typ 15 mil. Sen när jag skulle ut å köra en gång så starta den å sen bara dog. Tillslut fick jag igång den igen och då stektes ecun. Lämnade in den till Polaris ÅF och de felsökte men hittade inga fel i elsystemet. De bytte ut Ecun och sa att det skulle fungera och allt var lugnt. Nu nån vecka efter händer typ samma sak. Nu har den stängts av igen och går inte att starta och jag tänker inte försöka för då lär jag ju bränna en till ecu....
Jag har läst många trådar med liknande problem och ofta så har det varit voltregulatorn. Men dock sa ju ÅF att den inte var sönder. Men nu har jag iaf beställt en ny voltregulator och hoppas det ska funka.

Min fråga är, kan det vara nåt annat problem än voltregulatorn?
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Det kan vara andra problem!

jag hade en likadan skoter för ett par år sen, 600 mil hade den gått och jag renoverade rubbet.
Maskinen gick hur fint som helst sen dog den bara i elen, för att sen efter att ha bogserat aset ner från fjället fungera som om inget hade hänt.
Så kom den och gick fram och tillbaka.

Jag bytte voltregulatorn som det visade sig att det inte var något fel på i slutändan utan i mitt specifika fall var det nivågivaren i oljebehållaren som kortslöt vid vissa nivåer/lägen på oljan....

Helt enkelt var det bara att dra ur den kontakten och sen köra påfyllning varje tank istället så var problemet med elsystemet ett minne blott!

Jag kollade upp hela kabelhärvan, alla jordpunkter. Mätte alla komponenter och det fanns inte ett fel på något, jag höll på att bli tokig innan jag upptäckte det där felet. Jag felsökte genom att köra soppapumpen separat på ett 14V skruvdragarbatteri samtidigt som det då gick att starta skotern-men ingen el/instrumentet var då svart.
Efter några minuter på tomgång började det ryka om kablarna till nivågivarn varpå jag förstod vart felet var.
ECUn höll den gången men det kan säkert gå galet som åt dig också.

Lycka till, det är hemskt med liknande fel...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Då skulle jag dra ur både oljenivå givaren och handtags och tumvärmaren. Om de är något som kan kortsluta är de framförallt handtags o tumvärmare. Ryck ur de kontakterna och kolla om de ser bränt ut i dem. Lukta även i kontakterna och uppe vid handtagsvärmarna samt tumväörmaren. Just tumvärmare på alla skotrar har en tendens att ärga sönder inne i själva elementet.
 

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Tack för svaren :)
vet dock inte vart den där okej givaren sitter :rolleyes: Vet ni exakt eller. Sitter den i stora kabelhärvan nånstans eller är den vid oljetanken :)
 

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Då skulle jag dra ur både oljenivå givaren och handtags och tumvärmaren. Om de är något som kan kortsluta är de framförallt handtags o tumvärmare. Ryck ur de kontakterna och kolla om de ser bränt ut i dem. Lukta även i kontakterna och uppe vid handtagsvärmarna samt tumväörmaren. Just tumvärmare på alla skotrar har en tendens att ärga sönder inne i själva elementet.
Nu när du säger det så kommer jag på att de skulle typ kunna vara tumvärmaren eftersom man ser ju kablarna där bak. Själva typ materialet som skyddar har farit bort lite grann.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu när du säger det så kommer jag på att de skulle typ kunna vara tumvärmaren eftersom man ser ju kablarna där bak. Själva typ materialet som skyddar har farit bort lite grann.
De är mycket vanligt på alla märken att de rivs sönder skyddet över elslingan på tumvärmare så de kryper in vatten där = kortis ☠
Olkjegivaren sitter bak på oljebehållaren. Ryck ur kontakten till den bara och leta smält plast samt nosa som en hund i kontakten och bak på givaren.
 

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
De är mycket vanligt på alla märken att de rivs sönder skyddet över elslingan på tumvärmare så de kryper in vatten där = kortis ☠
Olkjegivaren sitter bak på oljebehållaren. Ryck ur kontakten till den bara och leta smält plast samt nosa som en hund i kontakten och bak på givaren.
Ok!
Men om det nu är så att de har blivit kortis pga tumvärmaren. Är det bara koppla ur den sen borde det funka eller tror du nåt annat kan ha gått sönder av det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok!
Men om det nu är så att de har blivit kortis pga tumvärmaren. Är det bara koppla ur den sen borde det funka eller tror du nåt annat kan ha gått sönder av det?
De är bara koppla ur och be en bön :) Men de kan ju va någ annat också så de kan bli kolbulle av ecu igen.
 

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
De är bara koppla ur och be en bön :) Men de kan ju va någ annat också så de kan bli kolbulle av ecu igen.
Jodu, ska testa imorgon....... :)
Riktigt schysst av dig/er som tar er tiden att försöka hjälpa. 🤟🏼
Kmr en uppdatering imorn om hur det gick. 🤞🏼
 

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Provade nu på förmiddagen att rycka ut tumvärmare och oljegivaren men inte handvärmarna för jag tror inte de kan va felet eftersom de funkar prima.
Skotern startade men dog nästan direkt och det kändes nästan läskigt att fortsätta försöka. (Vill inte bränna ECU)
De kan ha å göra me att den ksk är kall eftersom den har stått ute i typ -10 men ska dra in den i garaget å låta den tina upp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fy f va läskigt. Om de inte vore för att din tidigare ecu brändes skulle jag säga att gashängsbrytaren kan va väck. Då kan de stanna omedelbart eller lite random.Men om man håller lite gas så funkar de normalt. Gashängsbrytaren kan gå väck på två sätt endera att den stänger av motorn direkt på tomg eller så går de enbart på tomg och såfort du gasar bryter den.Är du helt säker på att din första ecu brändes? Syns de smältskador och luktar bränt? Innan du startar igen borde du sätta tillbaka gamla ecu boxen och prova hålla gas hela tiden, släpp inte tumgasen helt håll den på gasen strax innan tillslagsvar och provkör så. Om de funkar är de så enkelt som gashaängsbrytaren om du har svinflax. De går tyvärr inte tjuvkoppla eller dra ur den. Men om den nu går perfekt med gamla boxen och inte släppa tumgasen helt så är de bara skruva loss microbrytare i gashandtaget och trycka in en pigg som du tejpar fast i intryckt läge. De går inte stoppa in mictrobrytaren i hadtaget med telpad pigg så den trular du in under huven bara. Jag har tejpat in piggen på bägge mina pro rmk för den bröt ibland på tomg.
 
Last edited:

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Fy f va läskigt. Om de inte vore för att din tidigare ecu brändes skulle jag säga att gashängsbrytaren kan va väck. Då kan de stanna omedelbart eller lite random.Men om man håller lite gas så funkar de normalt. Gashängsbrytaren kan gå väck på två sätt endera att den stänger av motorn direkt på tomg eller så går de enbart på tomg och såfort du gasar bryter den.Är du helt säker på att din första ecu brändes? Syns de smältskador och luktar bränt? Innan du startar igen borde du sätta tillbaka gamla ecu boxen och prova hålla gas hela tiden, släpp inte tumgasen helt håll den på gasen strax innan tillslagsvar och provkör så. Om de funkar är de så enkelt som gashaängsbrytaren om du har svinflax. De går tyvärr inte tjuvkoppla eller dra ur den. Men om den nu går perfekt med gamla boxen och inte släppa tumgasen helt så är de bara skruva loss microbrytare i gashandtaget och trycka in en pigg som du tejpar fast i intryckt läge. De går inte stoppa in mictrobrytaren i hadtaget med telpad pigg så den trular du in under huven bara. Jag har tejpat in piggen på bägge mina pro rmk för den bröt ibland på tomg.
Ojojoj nu var de mycket för min lilla frigolithjärna att ta in 🤣
Men du menar alltså att de kan vara den här säkerhetsbrytaren i gashandtaget som gör att man inte ska kunna få gashäng om jag minns rätt. Gamla boxen är jag nästan helt säker på att den är bränd eftersom de började ryka och luktade riktigt bränt samt att polaris ÅF sa ju att den var bränd.
Men du menar att jag kan prova den där brytaren genom att hålla lite gas så den hålls intryckt eller har jag förstått fel?
Är den svår att komma åt eller är det bara skriva isär skiten och sen ser man den eller?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nya råd nu när jag funderat prova inte ens att starta den med intryckt gas, skruva lös mictrobrytaren direkt och tejpa in piggen. Jag funderar i banorna att microbrytaren kortsluter totalt så ecu brinner upp. Den lilla microbrytaren sitter fast med 4st intorksskruvar skruva loss dem och locket över microbrytaren så kan du dra ut den och tejpa eller än bättre ta ett straps och strapasa in piggen i botten. Låt mictrobrytaren hänga lös på styret bara så länge.
Ta även lös kontaktstyckena till ecu boxen och kolla noga på stiften om de är ärga på dem för de va det på min pro rmk årg 15 redan efter 116 timmar! Ta lös alla flerstiftskontakter du ser under huven och leta ärga. Jag fick fila som ett tok med liten fil på stiften i ecu boxen innan jag fick bort all ärga. Om du har litiumfett spray eller löst fett kan du dutta på ytterst lite i dessa kontakterna, men de är inget måste men de hindrar fortsatt ärgning.
 
Last edited:

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Nya råd nu när jag funderat prova inte ens att starta den med intryckt gas, skruva lös mictrobrytaren direkt och tejpa in piggen. Jag funderar i banorna att microbrytaren kortsluter totalt så ecu brinner upp. Den lilla microbrytaren sitter fast med 4st intorksskruvar skruva loss dem och locket över microbrytaren så kan du dra ut den och tejpa eller än bättre ta ett straps och strapasa in piggen i botten. Låt mictrobrytaren hänga lös på styret bara så länge.
Ta även lös kontaktstyckena till ecu boxen och kolla noga på stiften om de är ärga på dem för de va det på min pro rmk årg 15 redan efter 116 timmar! Ta lös alla flerstiftskontakter du ser under huven och leta ärga. Jag fick fila som ett tok med liten fil på stiften i ecu boxen innan jag fick bort all ärga. Om du har litiumfett spray eller löst fett kan du dutta på ytterst lite i dessa kontakterna, men de är inget måste men de hindrar fortsatt ärgning.
Du är ju fan kingen
Blir att prova de här imorn så återkommer väl då
 

Ante234

Medlem
11 jan 2019
21
2
3
23
Ume
Antar att microbrytaren är den där svarta grejen där dit kablarna går, men dock sitter den där brickan fastkilad eller nåt men ska fortsätta försöka
 

Attachments

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Normalt så är det en skruv i mitten av brickan som förhindrar att brytaren åker ut, så du kan försöka vicka på brickan så borde den komma lös.