Polaris sks 850 -19 variator

Gnurff

Ny medlem
20 maj 2020
1
0
1
24
Kiruna
Har en polaria sks 850 -19 som jag upplever att primärvariatorn vobblar på tomgång men allt verkar vara rätt. Kan de vara den vobblar eller är det hela motorn som vibrerar på tomgång så det ser så ut? Kommer även lite rassel från den ibland.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De brukar vara normalt att variatorer fladdrar mer eller mindre axiellt på tomg men om man gasar upp dem så stabiliseras motorn i gummikuddarna så variatorn blir mer centrerad. Nu i vinter trodde jag att vevaxeln va sne på en lynx 600cc för den fladdrade så enormt på tomg att centrumskruven såg 3d ut. Men vi hade en likadan maskin med i gänget så vi jämförde med den och den skakade också. Detta beror på hur fint motorn går på tomg och i regel skakar den mer ju mer cc man har på motorn om de är en twinn . Och som tidigare talare skriver så kan en finare mapp ge mindre vibbar. Men om du vill kolla upp den mer seriöst fipplar du fast en indikatorklocka på motorn och piggen sätter du mot variatorskivan ,,dra runt motorn så ser du hur mycket den kastar. Bli inte rädd om skivan kastar uppimot 3 tiondelar för så dåligt kan de va från fabrik. Om du tar bort variatorn och sätter indikatorn längst ut på vevtappen får de såklart inte kasta 3 tiondelar de ska helst va noll kast där eller högst några få hundradelar kast.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Då inlägget skrevs i maj så borde han syfta på 2020 uppdateringen som kom i mars 2020.
Finns redan några stycken olika mappningar därför jag undrade, jag har den senaste och den funkar perfekt, ett stift har gått med den men det var kall fin snö som sögs in när jag startade maskinen och det orsakade det och inte mappningens fel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Finns redan några stycken olika mappningar därför jag undrade, jag har den senaste och den funkar perfekt, ett stift har gått med den men det var kall fin snö som sögs in när jag startade maskinen och det orsakade det och inte mappningens fel.
Jag har också den senaste sedan maskinen var ny (Tog ut den i april), inte ett stift har gått och den går som den ska. kört igenom inkörningen, skönt med normal inkörnings tid.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Jag har också den senaste sedan maskinen var ny (Tog ut den i april), inte ett stift har gått och den går som den ska. kört igenom inkörningen, skönt med normal inkörnings tid.
Jo den har gått bra sen jag tog ut den dec 2018 med alla mappningar men visst fick den för mycket soppa med dom två första.
Sen vad tråden handlade om att primärvariatorn vobblar på tomgång kan jag bara hålla med om och är fullt normalt oavsett märke.
Blir Freeride till den kommande säsongen men är hur nöjd som helst med 850 SKS förutom soppa förbrukningen vid lugn och halv lugn körning.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Finns redan några stycken olika mappningar därför jag undrade, jag har den senaste och den funkar perfekt, ett stift har gått med den men det var kall fin snö som sögs in när jag startade maskinen och det orsakade det och inte mappningens fel.
Precis, den som kom där i april kör jag med.
Min har inte tagit ett enda stift sen ny, dock har jag fått ett att separera metallen och porslinet på men det var mer ngk's fel :)
 
Reactions: AllaMärken

Danne.n

Medlem
10 mar 2015
13
0
1
Ökx
Har en polaria sks 850 -19 som jag upplever att primärvariatorn vobblar på tomgång men allt verkar vara rätt. Kan de vara den vobblar eller är det hela motorn som vibrerar på tomgång så det ser så ut? Kommer även lite rassel från den ibland.
Fick du någon ordning på maskin?