Polaris SKS 800cc 03

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag funderar på att köpa en 03a Polaris SKS 800cc till ungarna men jag som brukar ha koll på alla motorer har dålig koll på 800cc motorn av den årg. Jag vet att 600an och 700an är kulsäker men 800an? Jag har ett svagt minne av att 800an kan suga skunk på någ vis men vad va det? Funkar backen bra på dem och elstarten,,el överlag? Är de någon svaghet i chassi man ska kolla ja även boggi?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
800:an hade väl bekymmer med att veven var klen och gav upp? Sedan var det något mer, en släkting hade en 800 Edge Touring 2004, och det var något mer, men kommer inte på vad det var.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jaha är veven klen också....Jag har just läst in mig på hur dåliga avgasventiler de har speciellt 02-05 då de gick av och smälte stup i kvarten. De första va av aluminium och de smälte om man körde för lugnt sedan kom uppdat vers med titan giljotiner och de klarade värmen men gick av och kunde låsa kolvar. De enda säkra verkar vara o någon köpt rostfria giljotiner med mjukare fjädrar så de lirar med tyngre stålgiljo då är de safe. Sedan om jag inte mins fel så slits förgasarnas trottlar otroligt snabbt i hörnen eller blandar jag ihop det med andra förgasare på helt annan maskin 🙄
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Avgasventilerna var det jag jag hade (för) långt bak i minnesbanken...
6/700cc motorer är uteslutet för kidsen då? Är ju säkrare kort annars.

Förgasarna minns jag inte att jag hört något om, tror inte att det var något med dem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Ang veven så är det enkelt fixat, i med det breda pto lagret som sitter i nyare cfi 800, antingen går veven av i vevstaksbulten eller vid variatorkonan. En ny skinka kostar ca 1000kr, en vevstake inkl bult också ca 1000kr. Och jobbet bör man enkelt klara av hemma med en press och kopparhammare :)

Ang avgasgiljotinerna så var dessa först i aluminium men byttes sedan på garanti till rostfria. Så är det inte bytt så är det ett bevis att den aldrig vart servad...

Förgasarna är väll lika dåliga/bra som vilka tm40 som hellst.. dessa blir slitna i trottlarna och loppen när dom gått långt. Däremot keihin pwk som sitter i 700 funkar inte om det är guppigt då dom är för dåligt ventilerade.

Är det en 03 så kan den ha elback, kom väll lite 03 och blev standard 04. Gick att köpa elback till äldre maskiner som ett kit senare. I övrigt är det ju knappt någon el förutom lyse och handtagsvärmare, så krånglar det så är det nog för man har slitit upp kablarna för någon har monterat en 30cm styrhöjare..

Sen är det bara i med slp twinpipes och lite lätt portning så har du 160 ärliga hästar med perfekt gassvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok bra Asker jag viste inte att svenska firmor kunde erbjuda rostfria giljotiner för i usa där jag läste om det satt man först in titan och de gick ju sönder lika lätt. Då låter de som man bär ta lös en giljop och känna på tyngdenm om de är stål för de kostar ju flera tusen ny. Ang veven och breda lagret va bra tips och va bra att de är vanliga tm gasare jag for nog efter någ annan gasare .
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag minns att jag fick inte mina giljotiner bytta på min -04 i förebyggande, men däremot så satt det inte aluminium i den heller så det fanns ett "mellansteg" av nåt annat material som höll bra för mig, men verkade gå av för en del andra.

Förgasarna du far efter är nog tmx gasarna som satt på en del räsermaskiner. Jag köpte jb weld av dig för en massa år sen för att repa ett par :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag minns att jag fick inte mina giljotiner bytta på min -04 i förebyggande, men däremot så satt det inte aluminium i den heller så det fanns ett "mellansteg" av nåt annat material som höll bra för mig, men verkade gå av för en del andra.

Förgasarna du far efter är nog tmx gasarna som satt på en del räsermaskiner. Jag köpte jb weld av dig för en massa år sen för att repa ett par :)
Då hade du titan vers och de va farligare för motorn för de gick av och for mot kolven. Alu vers smälte bara i bästa fall. Om de höll för dig körde du rel hårt får då höll de bra de va folk som körde mycket led runt 6000varv längre sträckor som fick problem för den går hetast i mellanreg.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang veven så är det enkelt fixat, i med det breda pto lagret som sitter i nyare cfi 800, antingen går veven av i vevstaksbulten eller vid variatorkonan. En ny skinka kostar ca 1000kr, en vevstake inkl bult också ca 1000kr. Och jobbet bör man enkelt klara av hemma med en press och kopparhammare :)

Ang avgasgiljotinerna så var dessa först i aluminium men byttes sedan på garanti till rostfria. Så är det inte bytt så är det ett bevis att den aldrig vart servad...

Förgasarna är väll lika dåliga/bra som vilka tm40 som hellst.. dessa blir slitna i trottlarna och loppen när dom gått långt. Däremot keihin pwk som sitter i 700 funkar inte om det är guppigt då dom är för dåligt ventilerade.

Är det en 03 så kan den ha elback, kom väll lite 03 och blev standard 04. Gick att köpa elback till äldre maskiner som ett kit senare. I övrigt är det ju knappt någon el förutom lyse och handtagsvärmare, så krånglar det så är det nog för man har slitit upp kablarna för någon har monterat en 30cm styrhöjare..

Sen är det bara i med slp twinpipes och lite lätt portning så har du 160 ärliga hästar med perfekt gassvar.
Går de se om någon satt i bredare ramlager typ om org packbox inte passar så den är bytt till någon annan typ eller ja hummm de är nog omöjligt att se. Fattar jag rätt att de går sätta dit de bredare lagret utan att byta vevtappen som lagret sitter på de är bara dunka dit utan några moddar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det går inte se från utsidan om det är det bredare lagret. Det man måste göra är att kapa bort lite i plåtringen för packboxen samt distansklossarna något. Samt fräsa upp spåret för oljan i blocket så det går ut till kant på lagret.
Kanske har några bilder på det när jag byggde 400an, för den är byggd med breda cfi800 lagret.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Det går inte se från utsidan om det är det bredare lagret. Det man måste göra är att kapa bort lite i plåtringen för packboxen samt distansklossarna något. Samt fräsa upp spåret för oljan i blocket så det går ut till kant på lagret.
Kanske har

Ok bra att få reda på. Om man tar bort variatorn och packboxen så bör man kunna se att om de är kullager eller de breda med rullar för lagren har väl inga tätningar utåt mot packboxen? Går de ens bryta ut packboxen och sätta tillbaka den utifrån? De va halvdyrt detta bredlager1350kr i Sverige och jag hittar de inte billigare i andra länder vid en snabb sökning. Vart köpte du dina?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Packboxen går inte att ta lös utan att dela blocket. Sen är det inte rullar utan kullager, men dom har inga tätningar varken original eller de breda. Tog mitt lager från en vev från reservdelshyllan :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Packboxen går inte att ta lös utan att dela blocket. Sen är det inte rullar utan kullager, men dom har inga tätningar varken original eller de breda. Tog mitt lager från en vev från reservdelshyllan :)
Ok fan de såg ut som rullager på Polaris parts men jag förstorade bilden nu och då ser man att de är kulor.Från vilka årgångar av 800an passar detta bred lager?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Farsan köpte en rmk 800 03 för ett antal år sedan. Och den köpte han RF giljotiner till direkt och böt ut i förebyggande. Köpte hos lokala polaris handlaren och det var inte särskilt dyrt vad jag har för mig