Polaris service..

Melvin

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
1
1
Visit site
Jag lämnade in min Edge 800-02 igår på service. Den hade då gått 200mil ganska precis så jag tyckte det var dags för en liten genomgång.

En grej som jag tycker verkar lite märkligt är att avgasventilerna redan hade satt igen, de hade börjat trycka ut skit vid packningsskarven och det ser ju inte så snyggt ut, skitigt under huven blir det också.
Återfösäljaren menade på att det är ingen fara osv, men det kan väl knappast vara bra i alla fall?
Någon som vet varför dom sätter igen så fort och om det går att åtgärda problemet?

Sedan så går den för magert. Tror jag i alla fall. Jag har själv bara kört ca 20 mil med skotern, men jag har aldrig fått den att dra över 2 liter/mil. Är ju inte så roligt om den är för magert bestyckad och skär på grund av det.
Vad är normalt att en 800a ska ta vid relativt lugn körning?
 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
>En grej som jag tycker
>verkar lite märkligt är att
>avgasventilerna redan hade
>satt igen

Det är mycket vanligt att avgasventilerna fort blir skitiga om man kör på Polaris Ves-olja. För att rätta till problemet har Polaris kommit ut med en Ves2-olja. Dvs Ves-oljan i "silverdunk" är dålig.

Om den nya Ves2-oljan är lösningen vet jag inte, men se till att köra på en bra olja. Då bör nog avgasportarna inte "klegga igen" så fort.

Det är vilktigt att ves-portarna hålls rena så de inte totalt kärvar igen. Om porten inte öppnar som den ska kan man lätt få ett motorhaveri pga värmeutvecklingen.

>de hade börjat
>trycka ut skit vid
>packningsskarven och det ser
>ju inte så snyggt ut,

Plastkåporna till avgasportarna "ger med sig" av värmen vilket gör att skruvarna lossnar. Se till att efterdra skruvarna då och då.

Om du vill "fixa till" problemet beställer du -03's plastkåpor som har metallbussningar i skruvhålen. Jag tror också att ves-packningarna är förbättrade till -03:eek:rna.

>Sedan så går den för magert.
>Tror jag i alla fall. Jag
>har själv bara kört ca 20
>mil med skotern, men jag har
>aldrig fått den att dra över
>2 liter/mil. Är ju inte så
>roligt om den är för magert
>bestyckad och skär på grund
>av det.
>Vad är normalt att en 800a
>ska ta vid relativt lugn
>körning?

Min -02 Edge 800 har "i orginalskick" dragit som minst ca 1,6 liter/mil vid lugn körning. Men jag har bl.a fått höja nålarna för att få den att sluta "spika" mellan 5000-6000 rpm, så nu drar den nog lite mer.

Om du vill ha all info du kan om din maskin går du med i forumet:
http://groups.yahoo.com/group/xc800ves/
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Bombardier rekomenderar att man skall rengöra rave ventilerna var 50 mil så om dom är skitiga efter 200mil är inget konstigt.
Polaris är ju en halvbra kopia på den bästa skotermotorn ROTAX RAVE.
 

Melvin

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
1
1
Visit site
>Bombardier rekomenderar att
>man skall rengöra rave
>ventilerna var 50 mil så om
>dom är skitiga efter 200mil
>är inget konstigt.
>Polaris är ju en halvbra
>kopia på den bästa
>skotermotorn ROTAX RAVE.

Ok, man kanske ska rengöra dom efter ett tag då.
Tack förresten för att du berättade vilken skotermotor som är bäst, sällan man får läsa sånt på det här formet. ;)

 

Melvin

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
1
1
Visit site
Många bra tips från Zeke, jag bugar och bockar.

Ska kika efter 03an plastkåpor.

Kommer inte ens ihåg vad oljan hette som jag köpte senast. Men det var i alla fall något från polaris återförsäljaren.
Ska höra efter om Ves2 olja, har inte hört talas om den tidigare.
 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Här får du några fler tips till din maskin:

Har du back ska en förstärkningsbussning monteras i reglaget.

TPS:en som styr förtändningen på mellanregistret har i många fall varit för högt ställd från fabriken. Den ska ligga mellan 3,9-4,0 volt avläst vid full gas (dock anger manualen 4,0-4,2 volt men det är ändrat)

Nya avgasventiler i nytt material (-03’ans modell) ska monteras på –02 Polaris 800 eftersom de ”gamla” hade en tendens nötas och ibland ”smälta”. Färgen på de nya avgasventilerna är grå/svarta och inte ”kromblanka” som de gamla.

Tar du isär avgasventilerna kolla att bälgarnas färg är blå. Är de svarta är de av gammal modell och ska bytas ut.

För de med överhettningsproblem och/eller spikning monteras en längre stänkskärm för att behålla mer kylande snö i bandtunneln.

I luftburken vid vänstra förgasaren blir det en glipa mellan luftburk och svart skiva (ses inifrån luftburken). Det innebär att vänstra förgasaren kan dra in tjuvluft, remdamm mm. Verkstäderna ”drar ihop” glappet med en plåtskruv utifrån, men för den som vill göra en ordentligare lösning måste man även kapa ”halsen” på förgasargummit.

Kolla upp helixens ramper så de inte är alltför ”skrovliga”. Vissa har snabbt nött ner glidklackarna och därigenom skadat helixen.

Är du less på rasslet från krängningshämmaren när skotern står plant på tomgång beställer du ett par anti-rattle-sway-bar-bushings, som du byter de gamla bussningarna mot.

Som tidigare sagt, är du less på att efterdra plastlocken till ves-ventilerna beställer du –03’ans lock med metallbussningar insatta i skruvhålen.

Polaris varvräknare brukar generellt visa ca 200 rpm för mycket. Det skulle innebära att när varvräknaren visar 8200 rpm varvar du 8000 rpm. Viktigt att veta för den som vill optimera sin maskin. För att vara säker på hur just din varvräknare visar måste den kalibreras.

Sedan kan du se vissa servicemeddelanden på
http://service-bulletins.bizhosting.com/
http://www.snowmobileworld.com/sledinfo/

Den bästa källan hittar du i tidningen SnowTech magazine som i varje nummer har några sidor ”Service and Tuning notes” och fortlöpande tar upp servicemeddelanden och justeringar man bör göra.

Varför inte våra svenska skotertidningar ”lägger ut” liknande sidor med servicemeddelanden kan man bara spekulera i, men tydligen så verkar inte tidningarna tycka att vi kunder har något behov av att vara välinformerade. Detta trots att de flesta nya skotrar är i stort behov av efterjusteringar. Fegt!

Sedan skulle kanske även de annonserade importörerna bli upprörda om tidningarna tryckte sådana sidor?