Polaris sekundär

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
Jag har plockat isär sekundären och nu när jag ska sätta ihop den så kommer jag fan inte ihåg hur mycket förspänning det ska vara på fjädern innan jag trycker i kilen.ska helixen vridas med eller motsols?
Om variatorn ligger upp och ner.
skotern är en ultra sp -96.
TACKSAM för svar!
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Vrid den så att glidytorna på helixen går emot klackarna i sekundären när fjädern spänner tillbaka. Kommer inte ihåg vilket håll det är, men bara att kolla på helixen. Prova att sätta fjädern i hål 3, 2 ger mindre backshift och 4 mer. Du får prova dig fram.
 

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
Den ska vridas åt samma håll som fjädern är lindad.
Men hur många gånger ska jag kugga helixen över glidklackarna????
Så jag får rätt förspänning på fjädern!
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
gammal tråd, men jag har för tillfället precis samma funderingar. nån som vet om helixen bara ska smackas på utan att vrida/kugga över/förspänna någonting? jag har testat att bara smackat på den och jag kan då växla ut variatorn helt med händerna utan problem, ska det vara så eller ska det gå tyngre?

jag har dock team sekundär med rullhelix och det blir ju mindre motstånd då än med glidklackar.
 

dunderkullen

Medlem
26 okt 2010
18
0
1
ö-vik
www.dunderkullen.com
ta en fiske våg eller liknande å dra rakt ut i sidled så att skivan snurrar bruka ska vara mellan 8-11 kg motstånd men exakt värde står i handboken. en del bruka ha 120 grader förspänning på fjädern.
är de en är de el back på skotern är de bara å sätta ihop!