Polaris Scadinavian "BOOST"

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja vi får se om det blir turbo byte till nästa säsong och kanske en liten tryckbox. Sälja silber kittet och bygga eget.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nu har jag fått min slibervikter, viktade dom till 78gr med all vikt längst ut. Men får väll prova sig fram sen när det blir lite bättre före ute. Drevade även om den till orginal drevning och den kändes genast mkt bättre. Nu får den jobba lite så den bygger laddtryck mkt bättre. Monterade tillbaka wg:n och satt en fjäder som hjälper den att öppna, kommer att få laborera lite med fjäderspänningen för att få det laddtrycket jag vill ha. Har även satt dit en laddtrycksmätare med peak funktion, så jag kan gå in och kolla vad den gett max i ladd. Den gav 0.5 bar vid provkörningen idag, helt sjukt vad bra den går🤟 Kunde inte kolla maxvarv då det är betongföre. Men nu börjar allt lira känns det som.

Tackar Asker och BoostIII för all hjälp jag fått. Ni har sjukt mkt kunskap och delar gärna med er och hjälper till, är ovärderligt👍 Har lärt mig mkt själv oxå vilket är skit kul! Nu får vi se vad som händer i framtiden. Är sugen på bygga ett eget kitt, eller byta till en Axys och bygga på den, frun har ju en...hon kanske inte märker nått om jag lånar den ett tag😄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om du vill ha snabbare spolupp och jämnare turbotryck lättare att jusera in så köp en pysventil med backventil inbyggd.
Fördelen är att den typen av pysventil med backventil håller tätt ända in i de sista innan den öppnar och ger önskat tryck.De ger snabbare spolupp helt enkelt och är även lättare att justera in exakt tryck.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Om du vill ha snabbare spolupp och jämnare turbotryck lättare att jusera in så köp en pysventil med backventil inbyggd.
Fördelen är att den typen av pysventil med backventil håller tätt ända in i de sista innan den öppnar och ger önskat tryck.De ger snabbare spolupp helt enkelt och är även lättare att justera in exakt tryck.
Problemet är att min wg är för stark så den laddar för mkt. Hade den laddat för lite hade den varit bra👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Problemet är att min wg är för stark så den laddar för mkt. Hade den laddat för lite hade den varit bra👍
De funkar med pysventil (med backventil) bara man justerar in rätt fjädertryck på wastegaten med öppen pysventil. Alltså du grundjusterar in fjädertrycket på watsegaten med 2 varv öppen pysventil tills du har ca 0,5 bars laddtryck. Därefter kan du justera laddtrycket upp eller ner med pysventilen.De funkar inte med en pysventil som bara pyser ut laddtryck innan wastegateklockan för de ger inga fördelar i snabbare spol, de måste va en pys med backventil.
Du är inne på rätt spår att hänga på fjädrar som hjälper wastegateklocka att öppna, jag fick göra likadant på min turbohoj om jag ville ha lägre laddtyryck än 0,7 bar. Efter jag mont pysventil med backventil blev de enklare att justera ain wastegatefjädertrycket och jag fick bet snabbar spol och stabilare turbotryck.
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
De funkar med pysventil (med backventil) bara man justerar in rätt fjädertryck på wastegaten med öppen pysventil. Alltså du grundjusterar in fjädertrycket på watsegaten med 2 varv öppen pysventil tills du har ca 0,5 bars laddtryck. Därefter kan du justera laddtrycket upp eller ner med pysventilen.De funkar inte med en pysventil som bara pyser ut laddtryck innan wastegateklockan för de ger inga fördelar i snabbare spol, de måste va en pys med backventil.
Du är inne på rätt spår att hänga på fjädrar som hjälper wastegateklocka att öppna, jag fick göra likadant på min turbohoj om jag ville ha lägre laddtyryck än 0,7 bar. Efter jag mont pysventil med backventil blev de enklare att justera ain wastegatefjädertrycket och jag fick bet snabbar spol och stabilare turbotryck.
Aha ok då fattar jag, värt att prova👍
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Reactions: Ante79

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om jag fattar rätt så fipplar man in en oljenippel från ett block innan bromsnippeln. Oljenippeln lär va för att den har en fjäderbelastad kulventil inv som gör att de inte smygrinner in olja från behållaren/slang in i turbon med avslagen motor. Ta inte en oljenippel från Arctic cat bara för de smygläcker väldigt ofta.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Det här med mappning vore ju skoj att lära sig lite mer om. Ändrar man bränslet så syns det ju på afr mätaren så man vet hur man ligger till, men tändning då? Hur vet man hur mkt tändning man törs åka med?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De blir spikning av både för lite soppa och för mycket tändning så de gäller att hitta en bra balans mellan vass tändning och inte allt för fet afr värde på soppan. Din motor har enormt bra spikskydd så du kan snåla ner soppa och på med tändning så den stannar av spikning flera hundra ggr utan ras.Nu ska väl du snarare dra av tändning om du vill ladda hårt så dra av mer o mer i takt med högrfe laddtryck och som sagt speciellt runt max vrid.
Polaris cfi 800an är spikkänslig på varv runt 8000-8200.v för de är vass tändning vs AC och Rotax kör annat tänk, de kör högre 13:1 kompförhållande och lägre tändning vs polaris cfi och ho 800 som kör 12,5:1 men vassare tändning. Vill du ha ut mycket effekt med turbo utan att sänka kompet så växla variatorerna så den snabbt kommer upp i höga varv minst 8400-8500v dvs lätta hälar på vikterna för då jobbar inte motorn med högt laddtryck så länge vid 7500-8200v och då kan du ladda på mer.Org pipan förlorar inte mycket effekt på 8400-8500v så växla för ca 8400-8500v så kan du ladda mer utan spikning. Bäst vore att kunna ladda mindre runt 7500-8000v för att vid 8400-500 ladda på mer igen men då krävs laddtrycksstyrning delux.
 
Reactions: Ante79

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det här med mappning vore ju skoj att lära sig lite mer om. Ändrar man bränslet så syns det ju på afr mätaren så man vet hur man ligger till, men tändning då? Hur vet man hur mkt tändning man törs åka med?
Det finns några saker att tänka på, dels så maxar man orginalspridarna, en spridare börjar bli okontrollerbar vid ca 80%, så över det så ger dom i princip 100%. Så det enda du kan justera på högre varv är laddtryck och tändning, man har egentligen 2st alternativ med laddtrycket antingen ladddar man så pass lågt att spridarna inte maxar eller laddar så man kommer upp i lite snålare afr.
Motorstyrningen är bra med en känslig knacksensor, MEN den på låga varv och med högt laddtryck så känner den inte av spikningar, om det är att den inte hinner med eller att den inte är aktiv på låga varv låter jag vara osagt. Låga varv och högt laddtryck uppkommer när man pumpgasar, tar omtag med ljudreglaget.
En turbo 2t är inte så känslig på lite fettgång under max laddtryck, går nästan spola igenom hur mycket soppa som helst, utan att den går så mycket sämre.
Nackdelen med att 2-t turbo är att det går väldigt fort fel.. och då blir det dyrt, går det sönder en kolv eller tändstift så är det mer regel än undantag att propellern i turbon får skrot i sig och då är den körd.

Du kan alltid prova ändra i tändningsmappen men bara i de högre varven, men jag tror den rätt maxad med orginalkomp och 95 oktan.
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nä jag kommer nog inte ändra nått i den, tycker den går bra som den gör. Vill bara lära mig så man inte behöver fråga om hjälp till allt🙈
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tror ni skotern håller ihop om jag åker 0.55 bar på vanlig macksoppa? Skulle gärna åka med mera ladd oxå men då är det väll risky kan jag tänka mig. Fråga till dig Asker. Tänddmappen droppar ju av rätt rejält efter nånstans vid 4 psi har jag för mig, är det nån safe reglering eller ska det helt enkel vara så🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tror ni skotern håller ihop om jag åker 0.55 bar på vanlig macksoppa? Skulle gärna åka med mera ladd oxå men då är det väll risky kan jag tänka mig. Fråga till dig Asker. Tänddmappen droppar ju av rätt rejält efter nånstans vid 4 psi har jag för mig, är det nån safe reglering eller ska det helt enkel vara så🙂
Är tändmappen tryckstyrd också för de vore ju kanon?
Vilka afr värden har du på full gas och hur mycket varvar den nu med 0,4 bar eller vad den nu laddar?
 
Last edited:

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Är tändmappen tryckstyrd också för de vore ju kanon?
Vilka afr värden har du på full gas och hur mycket varvar den nu med 0,4 bar eller vad den nu laddar?
Ja den är tryckstyrd, tyvärr har det varit så dåligt före här hemma så jag har inte kunnat justerat varken variatorer eller turbotryck riktigt. Är bara is så fästet är obefintligt. Får se hur det ser ut under påskledigheten.

Finns det inget man kan koppla upp mot pc5 så det går logga? Eller nån annan smart box att koppla in. Är mkt att hålla koll på när man ger fullgas, har fullt upp med att hålla mig i styret😄
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja den är tryckstyrd, tyvärr har det varit så dåligt före här hemma så jag har inte kunnat justerat varken variatorer eller turbotryck riktigt. Är bara is så fästet är obefintligt. Får se hur det ser ut under påskledigheten.

Finns det inget man kan koppla upp mot pc5 så det går logga? Eller nån annan smart box att koppla in. Är mkt att hålla koll på när man ger fullgas, har fullt upp med att hålla mig i styret😄
Jag vet inte av någ loggtillsats för de vore kanon, man får köra och minnas hur mycket man gasat och notera varvtal. När de är taskiga afr värden på en massa olika varvtal och gaspådrag brukar jag ha papper och penna med mig och stannar ofta och mappar om ute i fält. När du väl vant dig hur mycket ex 4% mer eller mindre soppa sänker/höjer afr värdet går de fort att göra en rel bra mapp. Finliret tar desto längre tid jag brukar hålla på en hel dag innan man är nöjd. Men de är helt klart en svår inlärningstid du lär få ont i huvudet x ant ggr innan du får till det. De svåraste är att uppskatta vad som är 5 10 20 40 60 80 % gaspådrag med trummen, 0% =tomg och fullt järn 100% är däremot lätt.I bänk är de bet lättare för då kan man ställa fast bromsbänken på olika varvtal och sakta låta den gå upp eller ner i varv.