Polaris Scadinavian "BOOST"

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har monterat på turbogrejorna ikväll igen, ska löda lite kablar i PC5:an i morrn för mapsensorn. Ska det bli spännande å se om den funkar den här ggn😀
 
Reactions: freddan302

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Skotern uppstartad, går hur fint som helst på tomgång, afr 13.2. Men den bara böar när man ska i väg och den driver inte. Har kopplat in mapsensor som guiden Asker har gjort. Pin 24 på pcv kontakt är +5v och den ska gå till pin 3 på mapsensorn. Pin 6 på pcv kontakt till pin 1 på sensorn. Och pin 4 på sensorn ska gå till 0-5v input på pcv boxen.
3067830679
Har mätt med skotern igång att det är jord på svarta kabeln, och plus på den röda och den gröna gav även utslag, så det verkar funka. Har en Bosch 021 002 845 map sensor och den ska väll funka med mappen jag fick av dig Asker? På tomgång så ser det ut så här på pcv:
30680
Nått som ser galet ut? Jag vill få det till att nått är fel mapsensor inställningen för den bör väll visa 0 på tomgång, eller tänker jag galet? Med motorn av är värdet högre om jag minns rätt. Kopplar jag ur mappsensorn så stiger värdet hela tiden. Har orginal mapsensor inkopplad son hänger löst i luften bara. Trycker jag bort så inte mapsensorn är aktiverad i pcv så går skotern som den ska. Så nått är galet där, och jag har dubbelkollat inkopplingen många ggr och den ska vara rätt! Är det nån inställning jag missat?
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hur många volt ska det vara på 0-5v output på mapsensorn på tomgång? Min ger ett värde på 1.6v.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
På tomgång så har du ju undertryck i insuget då motorn suger luft.
Jo det är sant, men det beror på hur man lagt upp trycktabellen, den jag har i mappen utgår den från 0 psi och går till 90 kpa som max, så det känns det jävligt fel med 125 kpa på tomgång😅

Det är nått jag missat nånstans men kan inte hitta felet, kanske mapsensorn är kaputt.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hittade felet. Jag måste ha lyckats trycka bort minus tecknet framför 90.39😅
30681
Så nu går den👍
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag har inte hunnit prova den så mkt, körde lite ute på ängen vid huset,men tyckte den varvade lite, runt 7500 på fullmutter, lambda låg på 14 så det är ju snålt, eller tok fett. Laddtryck runt 6 psi. Borde varva mer med 10-68 vikter tycker jag. Men som sagt var det bara en snabb provtur innan den ställdes in i garaget igen.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Känns som nått är galet då den inte vill varva mer, åker på grundinställd wg och den börjar öppna på 6 psi. Den varvade 8200 med 10-68 vikter som sugis, så man tycker att med 6 psi ladd så ska den orka mer, och inte mindre🙈 Kan det ha nått med avgasventiler att göra, pro ride vs vaijerstyrda Axys? Eller kan jag ha kopplat nått fel på tändningsbiten, går väll bara koppla på ett sätt, eller? Elektrod avstånd på stift, kan det ha nån inverkan? Den drog riktigt bra från botten och upp sen dog den av och motade lixom. Sen att Arf mätaren visade ca 14 på fullmutter gör mig oxå fundersam, kan väll inte skilja så mkt på en pro ride motor vs Axys motor? Alla tips och trix är välkomna, tänkte ut och prova lite mera i morrn så får vi se om det levererar eller havererar😀
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag kalibrerade tps i pcv när jag hade 12v koppla till ECM, borde väll funka lika bra som att ha skotern igång? Kanske inte lika viktigt när man åker tryckbaserad mapp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag kalibrerade tps i pcv när jag hade 12v koppla till ECM, borde väll funka lika bra som att ha skotern igång? Kanske inte lika viktigt när man åker tryckbaserad mapp.
med 12 v inkopplat funkar fint, det regleras ändå ner till 5.00 v i ecu.
 
Reactions: Ante79

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Känns som nått är galet då den inte vill varva mer, åker på grundinställd wg och den börjar öppna på 6 psi. Den varvade 8200 med 10-68 vikter som sugis, så man tycker att med 6 psi ladd så ska den orka mer, och inte mindre🙈 Kan det ha nått med avgasventiler att göra, pro ride vs vaijerstyrda Axys? Eller kan jag ha kopplat nått fel på tändningsbiten, går väll bara koppla på ett sätt, eller? Elektrod avstånd på stift, kan det ha nån inverkan? Den drog riktigt bra från botten och upp sen dog den av och motade lixom. Sen att Arf mätaren visade ca 14 på fullmutter gör mig oxå fundersam, kan väll inte skilja så mkt på en pro ride motor vs Axys motor? Alla tips och trix är välkomna, tänkte ut och prova lite mera i morrn så får vi se om det levererar eller havererar😀
Den borde få tokövervarv med 10-68 vikterna, men sätt i något lämpligare så du belastar den mer.
Sätt elektroderna till 0.5mm, se till att tändhattarna och tändkablar är i perfekt skick. Fick byta hattar och kablar på min axys (400mil), men det märktes med misständningar på fullgas.

Men vilket uppmätt laddtryck har du i systemet? Tänker om du får väldigt högt laddtryck? för mappen är safe mot överladd så inte det ska gå söndert.
Avgasventilerna ska nog inte vara felet här, det som är lurigt är vid omtag med laddtryck, då kan ventilerna gå lite som de vill. Där är vajerstyrda mycket lättare att ha att göra med.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Fick inspiration av dina hemma byggda vikter så jag svetsade och slipade oxå ett par egna, hade dock bara serie 11 vikter liggande. Vikt längst ut, 78 gr. Mätt med en färgvåg.
20240216_160036.jpg
Dom åker på ikväll så får vi se hur den beter sig efter det. Jag tycker att laddmätaren fladdrar så mkt så det är svårt att få nått vettigt värde. Önskar jag hade en vätskefylldmätare liggande jag kunde montera för lite mera exakta mätvärden. Sen så är det t-kors på t--kors på slangen från kompressor hus till wg för laddmätare och pysventil...känns lite så där. Tror jag ska flytta turbomätaren till ett av uttagen på billet insuget i stället och se om det blir bättre. Jag såg att tändningen sjönk rejält i mappen över ett visst laddtryck, så det kan mkt väl vara så att den laddar för mkt så det är därför den inte orkar varva.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Kollade över wastegaten idag, ställde ner kompressorn till 6 psi ( 0.4bar) hände inget på wastegaten. Ökade till 8 psi ( 0.55bar) hände inget nu heller! Vid 10 psi började den röra sig lite. Så antingen är det nått fel med den eller så är den utbytt mot en annan, finns inga nummer eller annan märkning på den.20240310_135129.jpg

Har kollat runt lite och det verkar svårt att hitta en för så låga tryck som 0.3 bar. Vill ha en som öppnar på så lågt tryck som möjligt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag köpte en wastegate från någon volvo, som hade typ 0.3bar.
Men innan dess så köre jag med bara en fjäder på wastegatearmen, Funkar också helt ok, finns både för och nackdelar med det. Men man får en ganska snäll turboleveranns, lite som boosten.
 
Reactions: Ante79