Polaris Scadinavian "BOOST"

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja men det ju lite trångt att komma åt där man vill med den där sprayen.
De duger att spraya ovanifrån så de rinner ner över insugsgummina "vräk på stora mängder". Hårspray är bland de bästa för de blir segt och tätar läckan tillfälligt och då hör du skillnad på motorn, typ går ner i varv. Bräcklen funkar bra också. Startgas däremot är mer som en gas och rinner inte runt insugen lika bra så den måste man träffa läckan med,. WD 40 / och andra spryoljor funkar också och även vatten. Häll vatten uppifrån såde tokrinner runt insugen.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag rev ner allt i kväll. Tog lös insugsugsgummit, det var helt, inga sprickor eller nått annat avvikande, nippeln som jag satt den sitter som berget och såg tät ut. Reedventilerna såg oxå bra ut, Inga tecken på läckage nånstans. Satt ihop allt igen men den beter sig exakt likadant. Hög tomgång och rusar i varv när jag gasar lite🤔😡 Ska prova orginal boxen i morgon och se hur den beter sig då? Skotern gick klockrent när den kördes in för att montera kittet så nått skumt är det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Otroligt underligt. Prova stoppa turbons turbin genom att sticka in en trä/platspinne för att utesluta att den ger en aning blåsväder. Afr värdet va ju inte toksnålt på tomg så de borde inte va orsaken och jag har snålat ner tomg till 17 afr utan natt den rusat bara en aning högre tomg då 1900v vs 1750 med 14,5 afr,
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Boost III ska man dränka lambdasonden i t- röd? Typ låta stå i t-röd över natten?
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Läst mkt nu på amerikanska forum om folk som bultat på turbo kitt, en del maskiner får högtomgång, vissa maskiner märks det ingen skillnad. Men ingen verkar veta vad det kan bero på. Jag tror att turbon snurrar med lite och ger den mer luft helt enkel än vad den får som sugmotor, men sen att vissa klarar sig från det här symptonet är ju en gåta🤔
Jag har skruvat ner tomgången på min nu tills jag blev nöjd och backen fungerar fortfarande oxå👍 Så nu är det bara provkörning och injustering av laddtryck kvar😎
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok de lät bra att du fick ner tomg med bibehållen back. Om du vill ha bästa tänkbara lambdasondstvätt så köp förgasarengöringsspray eller luftmassemätar rengöring de är i stort sett samma medel. När den är riktigt sotig så sprayar jag först på kallavfettning och blåser rent om o om igen och sköljer ur afettningen med vatten gärna varmt vatten. Men spruta på sprayerna jag rek som avslutning och tryckluftsblås ur dem xx ant ggr.Nu senast trodde jag att den va död för gott för den visade onormalt snmåla vöärden (som tur är) de lägger av åt de hållet så man sabbar inte motorn, men man mappar den käpprätt för fet.Jag hade kört tokfet mapp och fått in soppa i vevehuset så sonden va luden av sot.Jag avfettade den först och sedan körde jag den i ultraljudstvätten med diskmaskinspulver i minst 1 timme. Och efteråt kör man den i bara vatten för att få bort beläggningar från tvättmedlet. Nu funkar den som om den va ny igen. I brist på annat så doppa den i T-röd eller bensin och blås ur några ggr, bensin tar sot bättre än T-röd.
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Antar att det kommer behövas lite andra grejor i variatorerna om jag får det att lira med turbo. Det jag har nu är 10-68 vikter. Team silver 164-344. Org helix och Team svart/vit 160-260. Antar att det kommer behövas viktas på lite?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag körde med dessa vikter, specialbyggda 10-70 vikter som vägde 77.5gram.
Fördelen med dessa vikter är att du inte behöver ha så fruktansvärt hård fjäder i primären, jag körde med en blå som är 150-310 och ett tillslag på ca 4000.



helixen vill du ha lite brantare vinkel på så en typ 56-46 ,36 är lämpligt. fjädern blir perfekt.

Annars så funkar ett par 10-76 vikter också dessa väger 77gram. Men då måste man ha en 180/320 primärfjäder.
har ett par sånna till övers om det är intressant.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tusen tack för info, så det är så pass mkt mer man måste vikta på. Är det längst ut på vikten du svetsat på material? Ja så mjuk fjäder som det går i primären hade varit skönt. Skotern kommer att andvändas till lite allround åkning. Men har samtidigt inte tänkt snåla med laddtryck. Vill att det ska kännas att det sitter en turbo under huven🙂
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tusen tack för info, så det är så pass mkt mer man måste vikta på. Är det längst ut på vikten du svetsat på material? Ja så mjuk fjäder som det går i primären hade varit skönt. Skotern kommer att andvändas till lite allround åkning. Men har samtidigt inte tänkt snåla med laddtryck. Vill att det ska kännas att det sitter en turbo under huven🙂
ja ganska mycket mer effekt kräver mer vikt. Nackdelen med höga laddtryck är att det kräver ännu tyngre vikter, vilket ger sämre respons i variatorerna och mer upplevd turbolagg, men om du vill känna att det sitter en turbo under huven så är turbolagg perfekt :)
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Vad är skillnaden på serie 10 och 11 vikter? Har en uppsättning 11-68 och 11-69 liggande. Skulle dom funka om man viktade på dom till typ 75 gr?
 
Last edited:

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har provat skotern idag, tyvärr så går den inte bra. Går perfekr på tomgång. Men när jag kör så går den supersnålt så den dör. Biir bara 3 streck på lamda mätaren. Går pumpgasa upp den i varv men när turbon börjar ladda och skotern varvar ur så tänds motorlampa och DET syns i display. Tyvärr så kollade jag inte felkoden😟 Boxen är för gula spridare och det är det jag har, vad kan vara galet?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Ifall en motor går otroligt fett kommer lambdan att visa snålt, pga den mäter bara det som är förbränt.
Övriga symptom låter ju helt klart som att den går snålt, men bara en tanke
 
Reactions: Ante79

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
För mig blir aldrig för fet mappning snålare på afr mätaren men motorn surar ihop vid ca 10,8 afr värde de går inte missa den brölar bara och håller på släcka stiften. Jag har visserligen aldrig kölrt fetare än 10,5 så de kan hända att afr mätaren visar snålt om den är fetare än så, men de ska höras på motorn att den bara brölar surt.
Är de färdig mapp för den turbon som borde funka eller måste du mappa allt själv?
DET är spikvarning men i de flesta fall stannar motorn tvöärt och man hinner se det i displayen även en orange lampa lyser då också som den gör med bara det varning.
De låter som den går för snålt och iså fall extremt snålt du måste garanterat lägga på 10 snäpp mer sås på 60 80 och 100 % tps. Börja feta på från de varv den börjar gå snålt iså fall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
För mig blir aldrig för fet mappning snålare på afr mätaren men motorn surar ihop vid ca 10,8 afr värde de går inte missa den brölar bara och håller på släcka stiften. Jag har visserligen aldrig kölrt fetare än 10,5 så de kan hända att afr mätaren visar snålt om den är fetare än så, men de ska höras på motorn att den bara brölar surt.
Är de färdig mapp för den turbon som borde funka eller måste du mappa allt själv?
DET är spikvarning men i de flesta fall stannar motorn tvöärt och man hinner se det i displayen även en orange lampa lyser då också som den gör med bara det varning.
De låter som den går för snålt och iså fall extremt snålt du måste garanterat lägga på 10 snäpp mer sås på 60 80 och 100 % tps. Börja feta på från de varv den börjar gå snålt iså fall.
Med turbo och fetgång kan afr visa snålt istället för fett. Speciellt när det går så fett så den små släcker stiftet och det misständer.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Boxen ska vara färdig för turbo, förra ägaren har bara plockat av alktvfrpn en fungerande maskin, påstår han iaf. Det tråkiga är att jag kan inte ändra ett smack i den boxen :( jag upplever det som att den går snålt, inget brölande och släckning av stift. Den bara tvekar lixom och klipper helt.