Polaris RXL650 -95 är sten död ???

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Hallå!
Är ny i skotervärlden, kör R-hoj på sommaren men nu även skaffat skoter som vinter kompliment:evil:

Körde i söndags, tills drivkedjan gick av... beställde ny från Skoterdelen.se i går och fick den idag... Snabbt som tusan = bra service :becky:

Drog hem skotern och in i garaget, konstaterade att kedjan gått rakt av, och beställde som sagt ny...
När jag idag monterat den nya, så skulle jag starta och provköra...

Det tyckte inte skotern, var stendöd....
Funkade tills jag stängde av den vid kedje hveriet, nu är den stendöd...
När den ska startas så startar den alltid på 2:a rycket, först ett ryck och Efi prylarna surrar, sen startar den...
Idag var den helt tyst när man drog, och den startar inte...
Verkar vara gnista men får inget bränsle tror jag, pumpen startar aldrig, men är hel...
Letade efter säkringar men hittade ingen (finns det inga på skotrar ?),.Vad kan det vara för fel? Gärna svar från någon som varit med om samma, eller vet...

Mvh: Mathias
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Fick fart på motorn idag. Går ett tag men stannar efter ett tag, beter sig som om det är glapp någon stans.
När man kör så känns den lite "mjölkig" på gasen, motar som om den får för mycket bränsle.
När den stannat är den heldöd, men startar om man tar bort kontakterna på spridarna och drar några gånger...
På Efi boxen är det en röd lampa. När skotern är igång så blinkar den med 3 korta och en lång blink. Ska det vara så, eller är det en felkod?
Någon som har nån aning om vad det är som spökar?
Tacksam för svar....
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, det är felkoder.

Lite info här:

the blinking lights are trouble codes. There are long and short pulses. The long pulses are the fist digit and the short pulses are the second diget. An example would be 2 long and 3 short would be 23, the pto side injector.

11 is the throttle position sensor
12 is the crankcase temp sensor
13 is the intake air temp. sensor
14*is the atmospheric pressure sensor (rxl only)
14 is he water temp sensor
15 is the atmospheric pressure sensor
21 is the flywheel side injector
22 is the center injector (3-cyl)
22 is the Pto side injector (2-cly)
23*is the Pto side injector (rxl)
31 is low battery voltage
32 is low charging system output
33 is CDI output

(*used on RXL models only)
(codes 31,32,and 33 are not used on RXL models)

Hope they help, I got these out of the Clymer Polaris shop manual for 1990 - 1995. It's the best money I have spent on the sled.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Tack för svaret bcool !
Skrev nog lite fel, är en lång och 3 korta blinkningar...
Betyder det alltså 13? I så fall är det: 13 is the intake air temp. sensor.
Kan det vara den som gör att den beter sig så där tokigt?

Super bra svar i så fall..... tack igen !!!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Batteriet brukar vara första felet på de där. Ladda batteriet eller köp nytt.

Finns många exempel på att folk trott att "den krångliga insprutningen" gått sönder när det bara varit för låg batterispänning.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Ena kabel i kontakten till sensorn var loss... Klippte bort kontakten och lödde ihop kablarna och värmde på krympslang istället.
Skotern är död igen, suck... Surrar inte när man slår på tändning eller rycker i snöret...
Bredvid tändningsnyckeln sitter en liten knapp där man kan tvångsköra pumpen eller (Efi), den är glapp och konstig.
Kan det vara den som spökar? Är det bara en brytare eller har den någon mer funktion ?
Batteriet är nytt, har även tagit startkablar från bilbatteri, då jag vet att dom är kinkiga på spänningen.
Som vanligt så tror man sig hittat felet, men icke...Faan, vad trist det är med strul...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Allt som är glappt och konstigt är ju felkällor...

Använd sökfunktionen - för en fem-sex-sju år sedan skrev "torbjorn" en hel del om RXL-ens EFIsystem och felsökning av detta.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag hade en knapp bredvid tändningslåset på min 500EFI där jag slog på/av bränslepumpen, lämnade jag knappen påslagen så hade jag slut batteri i skotern dagen efter.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Tack för alla svar...
Nu är det ingen felkod längre, men den går piss fortfarande.
Ställde upp den på pallbockar igår, svarar bra på gasen om man duttar men håller man fullt så motar den.
Stannar ibland, avgassmäller ibland. Stendöd när man den tjuvstannat, men startar efter 4-5 ryck om man tar bort kontakterna på spridarna. Irriterande, vill ju köra medans snön ligger kvar...
Nån som känner igen problemet ???
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Kollat alla jordpunkter som jag hittat, lossat sprayat och dragit åt.
Även tagit isär alla kontakter mm. och sprayat med WD-40.
Ingen skillnad och inga felkoder....
Vad är reläerna till för, det ena drar ju när man vrider nyckeln, men dom andra två???
Faan, vad trist det är......med strul...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tändningslåset?

Annars kan du ju "tvångsköra" pumpen genom att ge den 12V med egna kabelstumpar. Startar den då är problemet sannolikt i reläet eller kablaget till reläet.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Har i alla fall konstaterat att motorn går alldeles för snålt, när den väl går. Antar att det kan resultera i hål i kolv, mm.....
Någon som vet vad det ska vara för bränsletryck???
Kan bränslefiltret vara igensatt tro???
Är det kinkigt med detta för att insprutningen ska funka bra???
Vad är dom 2 blåa reläerna till för nere vid fotsteget? Det bruna drar ju när tändning slås på och pumpen startar...