Polaris rxl 650 sks efi

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag har en 650 efi som har betett sig lite underligt. Var ute med den för några dagar sedan efter att jag bytt stift i den (ngk br9es) och allt var frid och fröjd!! Sedan skulle jag ut med den i går också men då var det allt annat än frid och fröjd. För det första så gick den otroligt dåligt innan den vart varm den "möade" så fort man tryckte mera än en tredjedels gas. Men som sagt när jag kört med den en stund så den fått lite temp så gick den bra. Hade varit ute och körte i ungefär en haltimme när vi gjorde ett stopp och jag slog av maskinen. När vi sedan for iväg igen så gick den inte som den skulle den drog i väg skapligt upp till ca halvgas men när man gasade mera hände inget, den feltänd inte eller så men den gick helt enkelt inte som den skulle. Så jag stannade och bytte stift till nåra gammla bosch som jag hade liggande. Startade igen och då gick den som den skulle igen.

Så mina fråga är vilka stift ska man köra med i en sådan här maskin??

Och vad tror ni var anledningen till att stiften gick sönder.

Och finns det nåra andra stit som funkar bättre än ngk br9es

Mvh Danne
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Dec-02 kl 09:15 PM (CET)]har själv en exakt likadan, ja kör med NGK BR9ES.
Vet att EFI modellerna är väldigt känsliga på stiften, kan ju bero på att den fick för lite soppa eller för mycket soppa så att stiften blev "sura"
pratade med en mekaniker, han sa att om ett stift blir surt kan det ta väldigt länge innan det "torkar", å när efin e så känslig så sa han åt mig att byta stift direkt den surade. Det sitter ju nån typ utav porslin i tändstiftet. Det är det som tydligen blir surt.
Kontrollera också batteriet, batteriet måste vara fräscht och laddat för att pumpen ska gå ordentligt, de kan vara därför den gick dåligt i början också.
Det krävs tydligen bra spänning av batteriet hela tiden, inte bara under starten, dom där batterierna är ju inte direkt överdimensionerade p.g.a vikt osv. så att de gäller att hålla dom i toppform för bästa prestanda.
Jag hade liknande problem förra säsongen.
Har köpt ett nytt batteri till den här säsongen och hoppas på bättring.

 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Kör med BR9eya i min XLT SKS -94. Fungerar bra hittils. Körde med BR9es innan. Kanske inte passar lika bra med EFI.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Körde BR9ES i min RXL och det funkade bra. Det satt från början BR9EYA och det är väl för just den egenskapen att de tål "försurning" bättre. Om man inte har koll på hur aset vill portionera ut soppa vid halvvarm start är det lätt att man får dra sig fördärvad.

(om den inte startade direkt blev den sur, ner med stoppen, tomdra några gånger, upp med stoppen precis när man börjat dra så att den inte hann mata ny soppa innan man hunnit börja dra)
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
OK

Jag har köpt en uppsättning platinum stift från bosch och tänkte kolla dom till helgen.


 

krille

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
jag har oxå en rxl 650 har prövat en massa stift men dom bästa är faktiskt br9eya jag prövade br9es före men då gick den inte på fullgas den bara buuuööööade??nu går den som ett skållat igen!!