Polaris rmk turbo

Valfrid

Medlem
11 sept 2021
15
0
1
17
Norråker
Har nyss köpt ett Silber turbo kitt till min polaris PRO rmk 2015, och på bränsle boxen är kopplingarna inte lika som på skotern är det bara och leda om?
Tacksam för svar.
Visa bifogad bild 296792968029681
Antar att det är i de kontakterna de ska in i.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Visa en bild på bränsleboxen.
Den ska inte kopplas till pumpen i tanken iallafall.
Ser ut som ett kit som är gjord för 2011&12.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Tyvärr är den boxen bara att kasta. Kan säga att det är bättre att montera av grejorna än att försöka köra med den boxen. Vill du ha fart på maskin så ska du antingen flasha om orginalboxen med silbers turbo tune. Eller skaffa en power kommander pti eller en vanlig med tändning och addera trycksensor till den. Sen har jag en rätt bra grund turbomapp för powercommandern men det krävs lite mer kunskap i mappning och hantering av powercomander.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Resten kan du nog montera, jag hade nog valt en powercommander för då kan man finjustrera sedan för att få den gå perfekt. 19-030-PTI ska den heta för din maskin. Annars fungerar en som bara har bränsle och tändning om du kan löda lite så kan man sätta dit tryckmätaren, det går att koppla in den på befintligt kablage på powercommandern och sen en tråd till 0-5v input. En som inte heter pti är betydligt lättare att få tag på kanske tillockmed en beg för rimlig peng.
 

Valfrid

Medlem
11 sept 2021
15
0
1
17
Norråker
Okej tack för hjälpen.
Har hittat en beg som står att det passar på axys 800 pass den på min?
Finns det färdiga turbo mappar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Agastemp givare är bra vid mappning med eller utan turbo och du måste köpa en AFR /Lambda bredbandsmätare.
Om du aldrig mappat en tvåtaktare själv så ska du inte försöka dig på det med turbo för de är dubbelt så svårt som utan. Akers mapp kan ju funka så du slipper göra en mapp i bänk. Och de blir ju lättare att utgå från Askermappen om du vill sopa på mer ladd med lågkompstopp. Den mappen sparar flera timmar i bänk!
Här har du en egt mätare som är bra och snabb. De duger inte med billiga egt mätare till fyrtaktare!
Bra bredbandsmätare är AEM länk nedan den kräver ingen kalibrering och är lätt att koppla in och förstå sig på.


 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Hej tack för svar! Räcker det att köpa avgasmätaren?
jag tänker med tanke på att askers mappning redan är klar och har inga tankar på att ge mer ladd
Köp bredbandslamdamätaren som boost tipsat om. Avgastemp måste man lära känna innan man kan gå på de siffrorna.
Även om min mapp är klar så kan det alltid behövas någon justrering så även din maskin går perfekt. Och för att veta om det ska till mer eller mindre soppa som är bredbandsmätaren ett otroligt smidig verktyg.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Okej har beställt en sådan nu.
Vad kostar din mappning och hur går det till?
Mappning i i bänk kan gå på allt från 4 timmar = 3000-4000kr , men om den ska mappas från grunden kan de ta en hel dag också 5000-8000kr.
Fördelen är att man kan bromsa fast motorn vart man vill i registret så de är lätt att justera in bränslet och tändning.
De har också tillgång till en bra mätmetod till förutom Lambda och piptemp , de mäter även bränsleflödet bsfc värde som är lika värdefullt som AFR värde.
Och personalen har såklart bra erfarenhet av mappning om de är en erkänt bra firma.
Att försöka mappa in den själv ute i snön är grymt svårt. Ex jag har hållit på nu under två veckor för att finslipa in en mapp till min Polaris Pro rmk 800 2015 och då har jag bara mont Slp pipa och en Bikeman topp. Jag har ändå ganska bra koll på Bestyckning och mappning. Och då har jag utgått från en redan hyfsad slp mapp, jag är inne på ca 20 moddade vers av den mappen och jag är inte nöjd än. De svåraste med mappa ute i fält är att lista ut om Airfuelvärdet (afr) stämmer med verkligheten inne i motorn. Samma sak med piptemp. Man måste ha koll på stiftfärger i inledningsskedet så man törs köra mot AFR och piptemp. I bänk har man bsfc värdet att gå på också så där kommer man snabbare fram till om afr och piptemp går att lita på. men även bänkpersonalen dubbelkollar mot tändstiften.
Här har du AFR värdetabell du kan utgå från som grund, du fetar på eller snålar bränslemappen för att få liknade siffror som tabellen på afr mätaren. Men du måste läsa på ordentligt om hur fett eller snålt du törs köra en turbo tvåtaktare, den här tabellen kan du inte lita blint på. Just min pro rmk 800a med pipa och topp stämmer bra med den här tabellen, den går stenbra med dessa siffror vs tps (gaspådrag). Min afr mätare visar i stort sett exakt dessa siffror nu efter x ant timmars mappande.
29694
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Okej låter bra men fick inte med någon i turbo kittet där löstes det med slangar. Går det att köpa en mapp sensor separat och koppla in?
Kom på nu att man kopplar ju en slang till boxen på den värdelösa boxen. Så du behöver en mapsensor.
Men vad har du fått tag på för powercommander?