Polaris RMK dynor. Längdskillnad??

Kevs0n

Medlem
29 mar 2015
6
1
1
Tjena!

Vad skiljer de olika modellernas dynor åt? Alltså rmk, pro rmk, rmk assault. Årsmodell 2011-2014.
Blir nog ett polarisköp iår och om gumman ska med så kan det ju vara bra om man ryms nästan två stycken i alla fall.
Vilken är bäst om man ska ha en passagerare?!?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sitter kort dyna på alla tre modeller från 2013 och framåt.
2011- 2012 har alltså längre dyna.

Man lär nog ha den längre dynan om man ska skjutsa, annars blir det för trångt.
Finns ju nåt system för att montera extradyna, men det är väl inte direkt bolt on...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Om du hittar en med kort dyna kan vi alltid byta :) jag har lång på min assault
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Här finns ännu en långdyna i svart, röd, grå som gärna bytes mot en kort i samma färger. (Sitter bland annat på RMK tds 2015)
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Bästa dynan enl mitt tycke är på 2011-2012 rmk. Droppformad, behaglig, lång. Utan "kant" längst bak. Fungerar bra att skjutsa på, Är själv 187 cm, skjutsat sonen på 170 cm+ under längre färd utan större problem. Upplever nästan nyare dynor för korta bara för mig...
Att dynorna ska vara korta och små nuförtiden för att underlätta förflyttning från sida till sida har jag svårt att köpa. Det var inte så många år sedan den längre typen av dyna var standard och "proffsen" hoppade med lätthet över de dynorna också.. :)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Bra å veta! :D
Ser fästena likadan ut på de olika dynorna?
Ja fästena är lika, om du byter från kort till "lång" dyna så se till att även fästet bak följer med från den korta då det är olika längd på dom.
Men är det inte lite snålt att skjutsa på en maskin avsedd för en person? :) Se till att frugan också får sig en redig maskin!
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Finns ju annars företag som tillverkar passagerardynor till polaris, 6000+frakt för denna tycker jag inte är alltför dyrt.
 
Reactions: trixa

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Det är nog inte dynan utan boggiefjädringen som begränsar maxlasten. Det finns hårdare fjädrar att köpa.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Polaris har väl 15kg som maxlast på tunneln, så inte tror jag det är extradynan som ger vika först.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Själv har jag köpt polaris egna extradyna med fäste till min 144" (samma som på Indy Adventure). Tyckte det såg bättre ut. Plus att man får lite extra förvaring under "lastracket".. Tror maxlasten på den är 65kg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Polaris har väl 15kg som maxlast på tunneln, så inte tror jag det är extradynan som ger vika först.
7kg har jag för mig att det står på klisterlappen, dock gäller det längst bak i riktning rakt ner mot marken, så bakom fästet för dynan klarar den betydligt mer, men man ska nog undvika att skjutsa fet-Märta på 150kg bak på tunneln :)
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kanske var 15 lbs jag läste då, blir ju i runda slängar 7 kg. Sen gissar jag att andra i likhet med mig kör betydligt lugnare med passagerare än utan, så borde inte vara några problem med en normalviktig människa på den extradynan. Har inte sett exakt hur original funkar, men lastracket skruvar man väl fast? Känns omständigt att skruva av och på den mellan gångerna, smidigare då med varianten jag länkade som man hakar och spänner fast. Dom 4 fästena är sen inte ivägen om man väljer att ta köra utan dynan. Priset kan ju också vara ett argument, har för mig att original kostar över 8000? Rätta mig gärna om jag har fel.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Fick tag på delarna för strax över 6000. Har varit och provat den andra dynan också, men tycker inte den motsvarar priset.. Fördelen är ju som sagt att man slipper fästet. Men lastracket sitter med 8st m6, det tar man bort på nån minut, om man vill. För att ta bort dynan så viker man bara bak handtagen och lyfter av den.
 
Reactions: trixa