Polaris rmk 800 v edge 144 2003 hjälp

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Hej nu är det såhär köpte en RMK snubben som hade den innan hade ställt in den för att gå i fjälls alltså förgasarna Mikuni tm40 Main Jet 440 är det enda jag ser dom andra är blanka så vad ska jag ställa in min på ? Jag kör i Arvidsjaur och Gällivare . Och vart kan man beställa alla Jet från ? För det är så att den bluddrar på tomgång och går dåligt på höga varv sen mina stift är svarta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De ska va 350 i mainjet/högfart och 45 lågfart för låglandsåka. De är underligt att den är uppbestyckad till 440 när den körts på högre höjd men många döskallar tror man ska bestycka upp på högre höjd. Den måste ha gått som en påse nötter upper i fjällen med 440" Munstycken köper du av Braigasen.se. Köp nya lågfartare om de är blanka kör endast med mikuni org munstycken. men du måste även justera in bränsleskruvarna,,justera in dem på tomg utå från 1,5 varv öppna. Skruva in/ut dem tills motorn ligger på gränsen till att ha svårt att gå ner på tomg typ rusar ,,öppna dem ca ett kvarts var från de läget så den precis går ner på tomg rel snabbt .
 
Reactions: S3agrass

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
De ska va 350 i mainjet/högfart och 45 lågfart för låglandsåka. De är underligt att den är uppbestyckad till 440 när den körts på högre höjd men många döskallar tror man ska bestycka upp på högre höjd. Den måste ha gått som en påse nötter upper i fjällen med 440" Munstycken köper du av Braigasen.se. Köp nya lågfartare om de är blanka kör endast med mikuni org munstycken. men du måste även justera in bränsleskruvarna,,justera in dem på tomg utå från 1,5 varv öppna. Skruva in/ut dem tills motorn ligger på gränsen till att ha svårt att gå ner på tomg typ rusar ,,öppna dem ca ett kvarts var från de läget så den precis går ner på tomg rel snabbt .
Okej tack för snabbt svar ska ta och beställa dom . Och Jo vad ska nålen stå på?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
De ska va 350 i mainjet/högfart och 45 lågfart för låglandsåka. De är underligt att den är uppbestyckad till 440 när den körts på högre höjd men många döskallar tror man ska bestycka upp på högre höjd. Den måste ha gått som en påse nötter upper i fjällen med 440" Munstycken köper du av Braigasen.se. Köp nya lågfartare om de är blanka kör endast med mikuni org munstycken. men du måste även justera in bränsleskruvarna,,justera in dem på tomg utå från 1,5 varv öppna. Skruva in/ut dem tills motorn ligger på gränsen till att ha svårt att gå ner på tomg typ rusar ,,öppna dem ca ett kvarts var från de läget så den precis går ner på tomg rel snabbt .
Nu måste vi ta det lite lugnt här innan grejor går sönder...
Var har du fått uppgifterna att det ska vara 350/45 i munstyckena?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag skulle rekommendera antingen 440 i huvudmunstycke eller 450 och 40 på lågfartsmunstycket och nålen i läge 3 för körning på 0-600m
 

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Jag skulle rekommendera antingen 440 i huvudmunstycke eller 450 och 40 på lågfartsmunstycket och nålen i läge 3 för körning på 0-600m
Det är ju 440 nu i huvudmunstycke redan och nålen är i läge 3 å lågfarts är 45 .så varför går den så dåligt på höga varv å låga?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är är ju det som är roligt har ju no ves .
Då är det svårare.. för då kan det mycket väl vara annat som inte är original också... men munstyckena ska vara ungefär samma. Men kolla vilka nålar du har och trottlar. Kan ju lika gärna vara vara förgasare från en annan maskin.
och leta upp din maskin här och jämför, men observera att kollar du på en rmk så är dom gjord för riktigt hög höjd så förgasarbestyckningen är helt fel för våra höjder här. så kolla på en kort maskin typ XC 800 istället.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Är de verkligen så stor munstycken som 440 för kollar man polaris parts så står de 350" med 45 i lågfart.
 

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Då är det svårare.. för då kan det mycket väl vara annat som inte är original också... men munstyckena ska vara ungefär samma. Men kolla vilka nålar du har och trottlar. Kan ju lika gärna vara vara förgasare från en annan maskin.
och leta upp din maskin här och jämför, men observera att kollar du på en rmk så är dom gjord för riktigt hög höjd så förgasarbestyckningen är helt fel för våra höjder här. så kolla på en kort maskin typ XC 800 istället.
Enda han sa att han hade bytt till No ves och ändrat förgasarna men tog å beställde 40 låg och kollade nålen .