Polaris Rmk 700 -01 beter sig konstigt !

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Hej, har en rmk 700 -01 som jag köpt av en bekant.
Den har runt 1100 mil på sig men går annars bra.

Det problem jag har är att efter jag bytt förgasare så beter sig skotern konstigt, när jag startar den kall så går den bra i de varv den ska vara på men sen sjunker den till runt 500 v/min, knappt att den ens är igång.

Fast man gasar till så vill den inte gå upp i sina rätta varv men sen när man kört det varm så kan den flyga över 4000 v/min, den går iväg på 4000 v/min.
Och sen kan den åka tillbaka till sina 2500 v/min.

Några avgasknallar får jag ibland också.

Men det största problemet är att varje gång när jag är och kör och slår av skotern, så när jag ska starta så puttrar den på sina knappa 500 v/min då måste man gasa till så den kommer till 2500 v/min, mycket frustrerande.
Och ibland så när jag startar så går den bara på en cylinder men sen när jag gasar iväg så går den på båda ända tills jag stänger av maskinen igen.

Vad kan vara problemet? har bytt förgasare, dom har suttit på en 800 men har bytt alla (3) munstycken som jag har hittat.

Ska man byta något mer? Vad kan vara problemet när min skoter beter sig såhär??
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Nålen har jag inte ställt in, det är ju flatside förgasare så det är väl lite krångligare att komma åt nålen då? Har ingen erfarenhet av att ställa in nålen på en skoter.

Kanske ska nämna också att efter vi hade kört för nån vecka sen så har skotern stått i släp i flera dagar. När jag startade den så sprutade det bensin ur avgasröret. Tog lös pipan och det var flera liter bensin där. Hur har det tagit sig dit??

Kolvar är bytta för ca 150 mil sen, mattan byttes samtidigt.
Nya tändstift har jag skruvat i.
Nya insugsgummin
Ny avgaspackning
Nya packningar vid cylinderfoten (grenröret)
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Vad jag har sett så är båda stiften mörk bruna/svarta efter jag kört. Stiften var dyngsyra när jag skruvade lös dom samtidigt som jag tog lös pipan.

Vad ska jag kolla efter för att se om förgasaren surar bortsett från stiften? har haft lös förgasarna två gånger redan, börjar bli frustrerad behöver en lösning! :(
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Låter som trotteln vill fastna, kolla så den glider lätt. Mörk/bruna är ett tecken på ''sur'' eller att den får för mycket soppa. Så¨ett förgasarfel borde det vara. Förresten är förgasarna synkroniserade?
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Synkroniserade? Det vet jag inte, om du menar att throttlarna rör på sig samtidigt när man gasar så ja det tror jag dom är, kanske att ens sidan är efter en millimeter men är inte helt säker.

Så jag ska alltså titta efter om throtteln hakar sig, om den är synkroniserad, ställa in nålen.

Hur skall jag göra alla dessa saker, hjälp?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är stiften bruna/mörkbruna så är det bra. visst kan man snålställa lite till men tycker det är onödigt för det ska inte märkas på gången utom att den sotar efter att den stått på knack en stund. lös med gasarna och lämna in till någon som kan ultraljudstvätta och ta reda på exakt hur många varv bränsle/luft skruvar ska vara utskruvade
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Okej, ultraljudstvätt vet jag inte om jag kan få tag i här vars jag bor (Gällivare norrbotten)
Det där med luft och bränsleskruvarna, finns det något jag kan läsa eller någon bild?
Ska höra med versktaden imorgon om de kan hjälpa mig
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Det brukar kunna vara en nålventil i flotörhuset som kärvar och står öppen så att bränsle kan rinna in obehindrat i motorn och vidare dit du hittade soppan på din maskin.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Okej, ska ta och kolla om det stämmer.

Finns det någon bild jag kan se på så jag hittar rätt nålventil?, är inte alls bekant med just flatsideförgasare.