Polaris Quickdrive remmar?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag hjälpte nyss dottern att köpa en Polaris pro rmk 800 årg 13 men den slet av quickdrive remmen omedelbart vid en kort provtur på gräsmattan. Remmen va i stort sett ny max 40 mil gammal. Till saken hör att de va svårt att backa maskinen av släpet de lät som den drog ner variatorremmen i sekundären så de bara skorrade och den orkade inte driva bakåt. Sedan när jag skulle köra framåt så skorrade den sig iväg,, jag körde ca 100m i max 25kmt för då upplevdes det som remmen va på rätt höjd. Provade då backen igen men de lät som den drog ner remmen igen så man fick stanna omedelbart. Provade framåt igen och då lät de som remmen åkte upp i normal höjd igen och då drog jag på närmare full gas i 1-2 sekuder o då small den fan av!?
Är de vanligt fel på dessa Polaris att man river av remmen om variatorremmen har sugits ner i sekundären? Är de problem att backa en sådan maskin på gräsmatta?
Och fan va dyr dem va de kostar ju 2500kr :eek:
Som tur va så hade vi inte betalat maskinen så säljaren prutade motvilligt ner 2000kr. Men nu blev man ju nojjg ska dessa remmar gå av så lätt?

Tips på billigare remmar i Sverige alt annat land vore bra ?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Vad jag vet brukar QD remmarna hålla om allt är schysst.

Då QD kom -13 så var det problem med att remmarna inte höll. Men det borde vara åtgärdat på i stort sett alla maskiner. Beror ju iofs på hur långt den gått och det inte uppdagats för ens nu...

Kontrollera så chassit inte är knäckt fram mot bulkhead så remmen går snett. Kontrollera även lagren på drivaxel och sekundäraxel. Är detta inte ok håller inte remmen länge.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ang. att remmen åker längst ner i sekundären så kan det va så enkelt att det sitter en helix utan backspår?

ifall QD remmen är ditvåldad utan rätt verktyg kan ju göra att den inte håller också? Monteringskonorna som finns underlättar ju en del
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok finns de helix till dem utan backspår de låter knäppt varför tillverkar de en sådan!? Förra ägaren bedyrade att den gick att backa med på vinterunderlag ivf. Men vist ska de gå backa på gräsunderlag också?

Men nu har jag en svårare fråga ang QD rem art nr. Remmen till årg 14"-15" årg har annat nr än dem till 13 pro maskiner men bägge maskinerna 600 som 800 har ju samma ant kugg uppe och nere 21/44T . Varför är de olika best nr på de båda remmarna? Enda skillnad jag kan se är att drivaxlarna mellan årg har olika art nr och även nedre drevet. Kan de va så dumt att de skiljer några mm i cc mått mellan dreven på en 13" vs 14 årgångarna? Att de är olika art nr på dreven kan ju ha göra med olika slines på drivaxlarna så de fattar jag åtminstone.
Den rem som jag körde av är art 3211167 för 14 maskiner men den såg ut att passa bra på den här 13" maskinen och såvitt jag kunde avgöra va de rätt spänning i den men jag har ingen erfarenhet av dessa remmar hur tight de ska vara? De såg dock rimligt ut i spänning men om de skiljer 1-2mm i cc mått kan de va avgörande för hållbarheten på remmarna. Törs jag köpa en 3211167 igen eller måste jag gå efter polaris parts uppgift att de ska va 3211146? Jag har nämligen fått tag på en bättre beg 14" rem därav frågan om jag törs köra den ändå?
Eller är de så enkelt att remmar från årg 14- frammåt är uppdat vers som ska va bättre på någ vis?
Allvarligt förvirrat o_O
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du ska ha en rem från en 14-15. Tror inte änns du kan beställa en ny 13 rem utan du får en nyare...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang backen så vet jag att vissa variatorkitt har helixar med tveksam backfinktion, för litet urtag för vackspåret. Finns även helixar från tex racemaskinerna och de saknar back.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu har jag äntligen listat ut skillnaden på 13 vs 14-15 remmarna de va bara att 14-15 remmarna (3211167 är uppdat vers som ska hålla lite bättre typ gå kallare påstår polaris. Ang nerdragningen av remmen så får jag kolla helixen och slipa ur mer om de är fjuttig urslipning eller byta ut den till en med ER urtag.Farbror Asker eller någ annan har säkert en helix med backspår och samma vinklar som den jag har.
 
Last edited: