Polaris ProX hjälp!

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Hej!
Min Prox har börjat låta riktigt illa vid körning,ett gnisslande ljud skrapande ljud.Låter bara mer å mer,Remmen är fin å gått ca 30 mil,det låter som det kommer från mattan/boggien men har inte sett något som kan förklara ljudet.Åkte 20m sist å vågade inte köra längre pga det lät så ***** illa:mad:.
Tycker jag kollat allt men inte hittat nå fel,så hjälp mig!!!!Va kan det vara???

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Så lät min skoter precis innan drivaxeln gick av i helgen. Förmodligen en lager som skurit.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Japp. Bara mecka loss.

Lossa mattspänningen, plocka ur boggin.
Ta loss sekundären och skruva loss locket på kedjehuset.
Ta loss nedre drevet i kedjehuset och skruva loss lagerhållen vid där hastighetsmätaren går in vid drivaxeln.
Sen är det bara ta ur axeln.
Där har du de viktigaste punkterna.

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
En fundering bara.Nu har skotern stått still i en vecka å jag körde en sväng,det gnisslade å lät som förr men efter en stund så slutade det helt.Har nu kört en bra bit utan oljud.Kan det fortfarande var drivaxeln??Det har ju aldrig låtit nå när jag har backat med den,utan endast när jag kört sakta frammåt.

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Har inte rivit den än pga allt för mycket snö att köra på:)men tycker det är underligt med ljudet.Det låter bara en stund innan maskinen blivit varm,å det låter som gummi som tar i å skrapar nånstans men ser inget slitage nånstans.Efter ett par fullgas repor så hörs ej ljudet nå mer,hel knäppt!

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ta reda på varifrån det låter.

Hittar du källan till oljudet så kommer du förmodligen se vad som är fel också.
Kanske bara är is i tunneln?

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Nje inge is i tunneln.den står i garage med kupe värmare så är helt isfri.Ser inget slitage nånstans å har haft den upplyft å gasat å kikat men inte sett nått.När man kör låter det som ljudet kommer från vänster sida å det är så pass högt att det överöstar motorljudet.Å remmen är fin.Så man är nyfiken.