Polaris ProX -03 440/600

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Slänger upp en projekttråd om min Polargris, blir tredje vintern jag har den nu.
Det är jag som har byggt om den, var helt org då jag köpte den.
Som sagt ett projekt tar aldrig slut så, kommer lite updates då & då :)

Som skotern står nu:

* Polaris Prox 440 -03 chassie
* Polaris VES 600 -01 motor med omgjord smörjning för körning utan oljepump, annars org.
* SLP dubbelrör med SLP slutburk
* V-Force3 reeds
* SLP Boost-bottle
* Moddad luftburk
* Mikuni "rack" 38or
* Djupare flottörbultar KN Racing (mer soppa runt mainjet & för att passa i chassiet perfekt)
* 600 primär & 440 sekundär
* 44as Polaris racingmatta
* 440 drevning
* 440 ställbar tändning
* Fly rakt fatbar + 6" höjare
* SLP PP skidor
* Org & crosshuv
* Nyrenoverade Walker Evans runt om

M.m.

Kör en liten snabb resumé vad som hänt dom senare vintrarna, orkar verkligen inte ladda upp alla bilder jag har, blir lite randombilder här & där.

Så här såg den ut vid köp. Vintern 07/08.





440 motorn sa upp sig redan samma vinter. Hade tänkt att få behålla den helt som 440 men ändrade mej rätt fort hehe ;)



Motor inhandlades av Robin som han haft i tidigare Indybygge.



Tyvärr inga bra bilder under själv motorbytet men under sommaren -08 bytte jag till 600 ves motorn som kommer från en XC/EDGE -01



Vintern 08/09 var då en riktig skruvarsäsong då verkligen allting gick snett. Hade problem med tändningen, statorn lossnade, följt av bränsleproblem m.m. Bytte till V-Force3 reeds och lite mer godis. Sen bröt jag nyckelbenet så det blev inte mer än 20-30 mil kanske på hela vintern. Men den gick bra då den väl gick och då jag kunde köra den :lol:









Sen kom sommaren igen. Skotern revs ner i molekyler (dvs ALLT!) för att uppgradera allting. Tvättade upp allt, bytte lager i boggie, drivaxel, nya slides m.m.m. 44as Polaris racingmatta & SLP PP skidor monterades. Pulverlackade en del grejer. Även lite mer godis kom på den. Alla dämparna renoverades. Motorn revs även ner för en inspektion och för ombyggnad av smörjningen då jag tog bort oljepumpen (hur jag gjorde finns här http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27720&highlight=fettnippel ). Allting såg väldigt bra ut. Bytte impeller i vattenpumpen, tändplatta, svänghjul, insugsgummin, motorkuddar, m.m.m.m. kan göra listan lång, låter bilderna tala. ;)



 
Last edited:

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske


















Och nu står jag där jag är nu. Har just införskaffat SLP rör, men var då tvungen att göra om dämpartornsstaget. Så istället för att förstöra org som var pulverlackat så gjorde jag ett eget istället, det ska på pulverlackering nu i veckan förhoppningsvis. Håller även på att bygga om luftburken för maximalt luftflöde och den går sååå mycket bättre med den än med öppna filter, blir ett eget "High air flow kitt" ;). Måste även göra en förflyttning på expansionskärlet så jag ryms med luftburken. Kommer uppdatering inom kort ! :D

Var och körde i Arvidsjaur förra helgen och igår. Må säga att den går bra nu med pipor osv. En GRYM skillnad från förra vintern, då jag nu gått igenom allt hoppas jag på att det blir en nästintill skruvfri vinter (skruvning kommer man ju aldrig ifrån ;) ).





 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har lite smått börjat på luftburken nu. På bilden är den helt org. Fler bilder kommer sen, men det ser bra ut än så länge :) !

 
Last edited:

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
fint bygge där :D men varför ta bort oljepumpen? har då aldrig hört någe problem med den på dessa motorer :confused:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ser bra ut. bara en sak jag tycker var fult.toppen.
ta ett slippapper och slipa bort färgen på texten så det ser ut som original så blir det jävligt bra.tänka på att sätta fast slippappret på något som är plant så att det bara precis det översta som försvinner.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Liten update bara, har fixat lack på staget :).

Svar till Rotax447:
Jo jag har faktiskt funderat på det, borde ju se bättre ut, får man fram lite att polera ;)

 
Last edited:

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Lite mer kommentarer nu ;) ?

Har iaf börjat på med luftburken, eller själva burken är väl färdig men jag saknar slangar som passar mellan förgasare och burken då det blir annan vinkel med 600 motorn. Ska förhoppningsvis fixa några slangar imorgon :)

Ska även ta andra delen av röret och sätta fast i orghuvens undersida hade jag tänkt (ligger ju en skumgummibit runtom luftintaget på burken så när man stänger blir det tätt och den tar in luften från huvens baksida ?). Detta är en testgrej får se om det blir bra, då jag har det väldigt tajt mellan förgasarna och chassie blir det svårt med öppna filter.

Över till bilderna.

Burken org





Hade ett basreflexrör till övers som har legat i garaget och samlat damm.






Fick orgintaget på burken till 62mm med ögonmått.



Och på nya röret lite drygt 82mm.



Satte ihop burken utan orgintaget.



Mätte och fick den till lite drygt 91mm.



Mätte sen rörets ytterdiameter och fick det till 91mm.



Passade ju rätt bra tycker jag ?



Sen tog jag tre "fötter" från svarta strumpor och trädde på och sen hade jag ett snöskydd från ett UNI filter liggandes som passade perfans utanpå.



Satte ner röret och skruvade fast det.

 
Last edited:

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Gjort liknande till moped (kanske spelar roll?) och försökte med strumpa men det släppte inte igenom någon luft.... beror säkert på vilken strumpa också men vi får väl hålla tummarna att det funkar :) Fast jag gissar ändå att den inte kommer gå som den ska nu.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Gjort liknande till moped (kanske spelar roll?) och försökte med strumpa men det släppte inte igenom någon luft.... beror säkert på vilken strumpa också men vi får väl hålla tummarna att det funkar :) Fast jag gissar ändå att den inte kommer gå som den ska nu.
Det var en tunn strumpbyxa. Vad jag har hört så ska det faktiskt funka utan problem. :) Men var som mer en liten testgrej, få se hur det går. Har det lite tajt med öppna filter på min pga chassieutformningen.. Går det inte får jag pröva nåt annat.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har gjort färdigt luftburken nu & monterat staget. Var och inhandlade några riktigt flexibla aluslangar (2,5") som jag böjde in i luftburken, det kommer då inte in någon snö i burken iaf och kallare luft än om jag hade kört med öppna filter. I övrigt är jag rätt nöjd dock skulle jag ha haft mej nåt nytt avgasbandage då det som sitter på har sett sina bästa dagar.. Och lite polering på vissa ställen kanske.

Har även hunnit prövköra den i snöstormen, första turen på hemmaplan i vinter :rolleyes: Gick riktigt bra faktiskt förutom att den agerade ubåt då den smög genom en halvmeter puder typ, synd det inte finns nån grund.. Puder på gräs iprincip.








 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Blir badass det här.
Negativt menat alltså, kommer skära direkt. Ledsen, men det är bara fakta. :nono:

Visst, hoppa på mig alla som känner för det. Talar bara om sanningen!

Men lycka till med restet av bygget. :ciao:
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Blir badass det här.
Negativt menat alltså, kommer skära direkt. Ledsen, men det är bara fakta. :nono:

Visst, hoppa på mig alla som känner för det. Talar bara om sanningen!

Men lycka till med restet av bygget. :ciao:
skulle gärna också vilja veta varför den kommer skära?
 

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Blir badass det här.
Negativt menat alltså, kommer skära direkt. Ledsen, men det är bara fakta. :nono:

Visst, hoppa på mig alla som känner för det. Talar bara om sanningen!

Men lycka till med restet av bygget. :ciao:
Kanske ska du lägga skadeglädjen åt sidan och berätta varför den kommer skära?
 

danielniemi

Aktiv medlem
28 feb 2009
96
0
6
ö-vik
Då säger jag att den absolut inte kommer att skära:nono:
Finns väl ingen anledning till det enligt mig....
Ruskigt fin är den iaf!!:madgrin: