polaris pro xr 440

big al

Medlem
9 jul 2008
38
0
1
skellefteå
är de bra skotrar? jag har hört att de tål det mesta men att de oftast brukar vara söndertuktade. Funderar på att köpa en, ett bra köp?:beer:
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det är som du säger, de flesta Pro XR är tyvärr sönderkörda.. Kolla upp slitagedelar osv Kolla även upp när kolvarna byttes senast. Kika efter sprickor i chassie och huv. Kolla skicket på stötdämpare då 95% av alla Pro XR har gått på bana!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det här med att dom gått på bana ser inte jag som en nackdel eftersom att då är dom väl omhändertagna inte kan en crossförare köra en risig maskin.

Dock får man tänka på att dom har gått hårt dvs gått som dom är byggda för att göra. så som sagt kolla upp efter sprickor etc gäller alla skotrar tycker då jag inte bara crossmaskiner.

Mycket bra köp skulle jag säga börjar vara billiga och med en 600/700/800cc motor blir dom riktiga dräpare. Blir nog att köpa en sån till vintern även för mig föredrar även Pro XRen över IQn.

Dämparna är ingen fara där heller dom är ju renoveringsbara ifall dom skulle vara lite svampiga.
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Kompisen har en sån. Testat och dem är riktigt roliga att köra, lät och rappa. Kolla dock efter sprickor i tunneln,ochframvagn även fästen till t.ex motorn. Han har även frammflyttad styrstång på xr.n så den är riktigt bekväm att köra stående.
 

big al

Medlem
9 jul 2008
38
0
1
skellefteå
tack för tipsen, förhoppningsvis så är skotern fri från sprickor och diverse, ja ska kolla upp det när ja far o titta på den, enligt säljaren så är den i bra skick o så, men man vet ju aldrig. Det verkar ju som att det är en bra skoter:p
 

big al

Medlem
9 jul 2008
38
0
1
skellefteå
nu har jag varit och kollat på skotern å ja måste säga att det är den mest tuktade skoter jag nånsin sett, tunneln var sprucken bak vid kylaren, buken popnitad, chassit krokigt, ena boggieskenan var sprucken och fotstegen ihoptryckta, motorn och dämparna var mer värda än hela skotern. Den hade förstås gått två säsonger på bana också.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inte behöver det ha varit sen den gått på bana?
absolut inga problem att knäcka en skoter utanför banan
 

big al

Medlem
9 jul 2008
38
0
1
skellefteå
jo jag tror definitivt att de mesta skadorna kan ha uppkommit när han varit utanför banan, men han sa att han blivit påkörd bakifrån så tunneln sprack bak i kylarn. säkert rullat skotern nerför nå stup!
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
jag har haft en pro xr 440 -04a.
Den var underbar, går skit bra både i motor dämpare och även i lössnö. enda naktdelen som jag vet är att den inte får någon smörjning till det innersta ramlagret och därför skär väldigt lätt.
men det är samma problem med 05ans iq eftersom att dom har samma motor i dom två maskinerna.
men som sagt helt kanon i övrigt. på med en större tank och upp på fjället! =)