Polaris pro x2 600cc som drar enormt med bränsle.

tillin

Medlem
5 sept 2011
8
0
1
Hej.

Var ute och körde med ett par bekanta i helgen och vi körde en ca 12mil. Vid start hade alla full tank och när dagen började lida mot sitt slut så tankade vi alla igen, dom flesta tankade runt just 20 liter och jag själv lande på just 38 liter?! Min skoter drog nästa dubbla i jämförelse mot alla andras. Att till lägga så hade alla andra i gruppen som var med och körde insprutade maskiner men så mycket kan det inte väl skilja på en förgasar skoter vs insprutad? Dock så har ju min slp trimmpipor och ljuddämpare som satt på när jag köpt skotern men skillnaden kan väl ändå inte vara så stor?

Finns det något som jag skulle kunna göra för att få ner bränsleförbrukning en viss del? och vad borde jag kolla först isåfall?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
3,1lm låter helt normalt i förbrukning för en 800cc förgasarmaskin . De måste ha varit ski-doo eller Lynx med E-tek motorer eller fyrtaktare för de drog bara 1,6lm för de går billigt på led. Min insprutade polaris rmk 155" 800cc med 57mm kammar drar 2,3-3lm ledkörning och då är den från 2015. Den snålast förgasarmaskin vi brukar ha med oss i gänget är en Polaris switchback 2006 switchback med 50mm kammar 600cc drar exakt samma som min 800.Men om man kör den extremt hårt på led så ligger den på 3,8lm medans min då drar max 3lm. De flesta 800cc förgasarmaskiner drar allt från 2,6-4lm på led. Men då är de 50% krypåka pga dålig led.
Men du nkan ju kolla stiftfärger vid kvarts gas healv gas samt full gas för att se om du törs bestycka ner den. Men som sagt förbrukningen lät normal så jag tror inte du ska bestycka ner.
 

tillin

Medlem
5 sept 2011
8
0
1
Min är en polaris pro x2 en 600cc förgasar maskin med 32mm matta med slp trimmpipor och ljuddämpare. Drog just 38 liter den dagen.

Dom andra skotrarna som var med hade insprutning.

En Polaris dragon 700cc årsmodell 2007 som tankade ca 23 liter.

En lynx rave rs 600cc årsmodell okänd men tankade ca 23 liter.

Artic cat f6 firecat 600cc som tankade ca 20 liter.

Polaris Indy 600cc årsmodell 2015 som tankade ca 16 liter.

Blev så förvånad att skillnaden kunde vara så stor när vi körde samma sträcka men förstår att det kan vara en del skillnad på just en skoter med förgasare och en med insprutning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har din skoter dubbelrör? Tre liter milen med en dubbelpipad vadsomhelst är inte så dåligt.... Och jag vet i ärlighetens namn inte om jag kört någon sportig förgasarmaskin märkbart under det någon gång.

Hursomhelst, där det gör överlägset störst skillnad mellan insprutning och förgasare är på ledkörning och på lätten. Där drar insprutarna ner rejält. Man kan köra en E-tec 600 under litern på riktigt lättföre med rätt förare och lågkammat.
Nästa grej som kan göra en milsvid skillnad är variatorbestyckningen. inte ovanligt att det skiljer 2000 varv eller mer vid samma hastighet mellan två skotrar, gissa vilken som går billigast....
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Farsan har en Classic touring 600 2002 som jag antar har i princip samma motor och den drar ganska mycket faktiskt. Ligger lätt över 2 liter milen vid fin ledkörning så det låter inte helt orimligt.
 

tillin

Medlem
5 sept 2011
8
0
1
Japp min har dubbla pippor. Här hos oss så blir det oftast ledköring och väldigt sällan körning i allt för djupsnö, blir inte alltid mycket snö här. Får ser hur man gör efter denna vinter går i valet och kvalet att byta till en nyare skoter eller renovera den nuvarande när det börjar bli mycket som skulle måste ses över.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Då tycker jag inte att du har så mycket att klaga över. 3 lite milen får du nog räkna med.
Återställ till original så spar du lite bränsle och retar lite mindre folk.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Som jag skrev tidigare min Polaris 800cc insprutare 155" lång 57mm kammar drar exakt samma som en Polaris switshback 600 med 50mm kammar och 143" lång. Nu senaste rel lugna körningen låg båda på 2,3-2,5lm på dålig led i låga farter. På finare led i jämnba farter kan man nog köra 600an på strax under 2lm och de gäller nog min Polaris också.
Din motor har förmodligen andra fjädrar och vikter så den varvar förmodligen mer än en standard 600cc. Har den högt tillslagsvarv som ex? Hur mycket varvar den på fullt järn? Den 600cc jag pratar om har slp pipa och dras till 8200 varv tillslag runt 4500v. De går förmodligen bestycka om dina förgasare så den drar 2,5lm ivf men de är inte lätt utan bromsning i bänk eller lambdamätare samt piptemp och stort kunnande om bestyckning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
På en förgasarnaskin kan man lätt spara 1L/milen om man hela tiden håller gas genom kurvorna istället för att släppa helt och inte pumpgasar.
 
Reactions: Bola

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Som jag skrev tidigare min Polaris 800cc insprutare 155" lång 57mm kammar drar exakt samma som en Polaris switshback 600 med 50mm kammar och 143" lång. Nu senaste rel lugna körningen låg båda på 2,3-2,5lm på dålig led i låga farter. På finare led i jämnba farter kan man nog köra 600an på strax under 2lm och de gäller nog min Polaris också.
Din motor har förmodligen andra fjädrar och vikter så den varvar förmodligen mer än en standard 600cc. Har den högt tillslagsvarv som ex? Hur mycket varvar den på fullt järn? Den 600cc jag pratar om har slp pipa och dras till 8200 varv tillslag runt 4500v. De går förmodligen bestycka om dina förgasare så den drar 2,5lm ivf men de är inte lätt utan bromsning i bänk eller lambdamätare samt piptemp och stort kunnande om bestyckning.
Jag har en prox 2 600 med 400 ist för 440 huvudmunstycken, som är standard och fixad variatorerna och drevad på led skapligt snål. Men man får tänka sig för när det är riktigt kallt ute å annars också alltså inga toklånga fullgas repor..😉
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag har en prox 2 600 med 400 ist för 440 huvudmunstycken, som är standard och fixad variatorerna och drevad på led skapligt snål. Men man får tänka sig för när det är riktigt kallt ute å annars också alltså inga toklånga fullgas repor..
Oj, är dom så feta bestyckade orginal


Skickat från min iPhone med Tapatalk