Polaris pro X2 -04

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Tjena vet att det finns trådar om denna maskin men ingen tråd som jag tyckte mig gav bra svar.

jag kollar på 6-7&800 av pro x2an men vet inte vilken som är bästa köpet. då tänker jag på bränsle förbrukning? och om nån av dom håller bättre än dom andra?

har hört lite om att det var dåliga dämpare i nån, och att ves ventiler var det problem med. sen att det var problem med tanken som skulle gå på garanti?

skriv allt ni vet som skulle kunna hjälpa mig till ett bra köp tack i för hand och ge även förslag på andra korta skotrar i 6-7 och 800 klassen. pris runt 40k.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
600motorn funkar riktigt bra de vet ja då ja har kört en polaris 600 förut..och har även beställt en nu till min IQ.. soppaförbrukningen kan du få 1,3-uppåt, det hänger på gastummen:)..

enligt mig så är en Orginal 600 lite slö..då hade ja hellre tagit 800. lite mer kraft och power i:) men då drar den säkerligen lite mer sås oxå..

dämparna är inte dåliga utan dom bör man schimsa om om dom inte är omschimsade redan dvs.. VES ventilerna var dåliga på 800motor..de var i aluminium men bör ju vara utbytta på dom flesta motor till Rostfria...
Har hört att tanken ska va kass..men hur en tank kan vara kass vet ja inte.???? men jaa den har gått på garantin..och är den inte bytt så får du fortfarande byta den om du har en bra ÅF....

annars enligt mig så hade ja hellre köpt en IQ 440 till en början.sen sålt 440motorn och handla en 600motor till den..bättre körställning.bättre chassi..och en 05as IQ kostar kring 35-40...

annars REV?
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jag har kolla på snopro 440 / iq 440 och rev 440. men tycker att en 440 är lite klen dom har ju inte ett så brett register om man tänker så, körde en viper ifjol men den skrota jag. och en rev 600-800 -04 frammåt är för dyra som fan. så ni håller nästan på att köpa kanske en pro x2 700? vad var doms ventiler gjord av? tänkte om 600 var slö på 700 vara bättre?

men nog skulle jag kunna göra som du säger men vet inte om jag orkar börja med de då känns det nästan som om man skulle ha ett jobb och inte gå skola eller vad tycker ni?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Att tanken var kass berodde på att den läckte soppa i skarven, men se inte detta som nåt problem då jag vet många som kör med originaltank utan probs.
En 600 går bra original, och kommer tillfredsställa dig en lång tid framöver.
Bränslesnål och riktigt rapp.

7-800 är törstigare och givetvis värre i det mesta.
Har själv en 700 som jag inte kört mer än ett par meter, men satan vilket ljud det är i den.

Användningsområde avgör denna fråga!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Oavsett vilken motor du väljer så kommer du få en väldigt fin maskin som tål många timmar med stryk och gör sitt bästa för att tillfredställa sin ägare.

En 600 räcker rätt bra så länge du inte enbart är ute och klättrar och bränner puder osv.
Men det är inte skotern byggd för heller.
Det där är en maskin som går riktigt fort på leden.

Har själv en pro-x 440 med 800 i.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
okej låter ju riktigt bra.
ja jag får se om det nu kommer ut nån fin en :D hur mycke tror ni en 600 tar då vid riktigt hård körning?
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
hur mycket den drar beror helt på vilken gas teknik du har.
jag har haft en 500cc som drog 3,5l / milen (vart jag än körde),
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jag hade en sxr 500 -01 som jag fick att ta 5 liter utan för leden så då kommer den här att ta lika mycke?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja den kommer säkert ta det om förgasarna inte redan är injusterade optimalt. Är dom det så går dom rätt billigt, är förgasarna orörda låt någon som kan justera in dom så kommer den gå mycket bättre och du får betydligt bättre bränsle ekonomi.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Plus att du får en maskin som går bättre.

Har själv problem med oringalbestyckningen.
Körde min halvagressiv ledkörning tar jag mig runt 20 mil på en tank. Men då är det enbart led.
Polaren körde upp en tank i sin X2 800 på 7 mil :p
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Plus att du får en maskin som går bättre.

Har själv problem med oringalbestyckningen.
Körde min halvagressiv ledkörning tar jag mig runt 20 mil på en tank. Men då är det enbart led.
Polaren körde upp en tank i sin X2 800 på 7 mil :p
Vad har du för motor? Är det också en 600? 700 och 800 förgasarna kan jag utantill iaf, dom har jag skruvat i väldigt mycket. Men det beror ju också på vars man bor då, man kan ju inte köra med samma bestyckning överallt. Ja jag har kört upp en tank på under 10mil i min xc 500 non ves. Men då var det bara lek och 1,5m snö så det var full gas för hela slanten :laugh:
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
jag tror inte att du kommer lyckas få den å dra 5l/milen om de inte är blötsnö.
men som du nog redan förstått så måste du bestycka om den (om det inte redan är gjort)
då dom hä i alldeles för stora munstycken i början (så den ska bli bra inkörd)