Polaris pro rmk 800 går dåligt.

Masen 75

Prospect sledder
14 dec 2017
12
2
3
Hej på er och God Jul.
Jag har lite trubbel med min maskin och behöver lite råd och tips. Jag har införskaffat en PRO RMK 800-13 med ca 280 mil på mätaren, detta gjordes tidigare i höstas och en riktig provtur kunde inte göras då det inte fanns någon snö, men den gick fint på tomgången och lät bra när vi hissade upp den och spann runt mattan, hur som helst, idag var det då äntligen dax för premiären som tyvärr blev kort. Tog mig några hundra meter sen blev maskinen lite orkes lös, för att sen stanna tvärt. Jaha tänkte jag och trodde att den skurit då jag tyckte mig uppfatta att det rasslade till i stoppögonblicket...
Jag och sonen resonerade lite och jag provade att dra i startsnöret och den gick lite tyngre än när den är kall men den gick runt men ville inte starta, Höll inne gasen medans jag drog igen och då startade den. Körde en sväng runt ängen igen och tyckte den gick bra men samma sak händer igen.. Gjorde samma procedur än en gång och åkte hem.
När jag varmkörde maskinen tänkte jag på att det luktade väldigt mycket bensin om avgaserna. Luktade mer bensin än 2-takts avgaser. Den är även svårstartad när den blir varm, vill inte starta utan gaspådrag. Har bytt stift och kollat gnista. Vart börjar jag? Ska kolla kompen i kväll och kommer byta bränslefilter bara jag får i ett. Har även bytt oljelocket till ett bättre som ventilerar som det ska. Kommer även kolla upp avgasportarna.
Fler tips mottages tacksamt.
 
Reactions: trixa

Masen 75

Prospect sledder
14 dec 2017
12
2
3
Hej på er och God Jul.
Jag har lite trubbel med min maskin och behöver lite råd och tips. Jag har införskaffat en PRO RMK 800-13 med ca 280 mil på mätaren, detta gjordes tidigare i höstas och en riktig provtur kunde inte göras då det inte fanns någon snö, men den gick fint på tomgången och lät bra när vi hissade upp den och spann runt mattan, hur som helst, idag var det då äntligen dax för premiären som tyvärr blev kort. Tog mig några hundra meter sen blev maskinen lite orkes lös, för att sen stanna tvärt. Jaha tänkte jag och trodde att den skurit då jag tyckte mig uppfatta att det rasslade till i stoppögonblicket...
Jag och sonen resonerade lite och jag provade att dra i startsnöret och den gick lite tyngre än när den är kall men den gick runt men ville inte starta, Höll inne gasen medans jag drog igen och då startade den. Körde en sväng runt ängen igen och tyckte den gick bra men samma sak händer igen.. Gjorde samma procedur än en gång och åkte hem.
När jag varmkörde maskinen tänkte jag på att det luktade väldigt mycket bensin om avgaserna. Luktade mer bensin än 2-takts avgaser. Den är även svårstartad när den blir varm, vill inte starta utan gaspådrag. Har bytt stift och kollat gnista. Vart börjar jag? Ska kolla kompen i kväll och kommer byta bränslefilter bara jag får i ett. Har även bytt oljelocket till ett bättre som ventilerar som det ska. Kommer även kolla upp avgasportarna.
Fler tips mottages tacksamt.
Konstaterat skuren...
 
Reactions: trixa

Masen 75

Prospect sledder
14 dec 2017
12
2
3
Tänkte uppdatera lite, det visade sig att motor hade inte enbart problem med kolvar och cylindrar utan veven är krokig och lager på variatorsidan är heeeeelt väck, hittade bara 6 st kulor i den yttre banan, resten var borta så hur maskinen kunde gå så pass bra ändå är ett under. Nu blir det ett motor byte. Hur är det med service intervallerna på nyare motorer? Kolvbytes intervall på 14-15 årsmod då jag kan få tag i dessa motorer. Är det fortfarande 250 mil som gäller?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Kontrollera oljepumpsinställningen när du nu renoverar/byter motor, de ska vara uppställda på alla proride maskiner.