Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Håller på att byter tändsystem nu, hittade en något äldre cdi från polaris sen hade jag ett svänghjul utan nav från en ultra och stator från en 600ves. Troligen är iq440 cdi:n för avancerad för att inte fatta att den sitter i fel motor :)
Statorplattan passade nästan svarvade ner diametern något, skruvhålen mot blocket var samma.




Tagit bort orginalsvänhjulet från navet, sen ska det passas in på ultra svänghjulet.


En klar fördel med detta förutom om det förhoppningsvis fungerar är att man lär få ut betydligt mer kräm till lyse och handvärmare.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Höll nästan på att glömma bort att det har gjorts en ljuddämpare också.

Detta är utgående rör, perforerat och lindat några varv med brandfilt och sedan ett rör utanpå.


Som det ser ut inuti, glömde dock ta en bild på den andra delen, Men det är ett större perforerat rör som ligger mot dämpmattan som syns på bilden.


Klart.




Kvar att göra ett övre stöd, tänkte använda originalfästet som sitter högst upp. Själva dämparkroppen kommer från en yamaha R1, men nerkortad en bit och allt innehåll rensat.
Verkar som ljudet blir rätt gött. Får väll se sen när den går riktigt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har provstartat den med det nya tändsystemet och nu verkar den gå på alla burkar, de blir varma och märks i gången när man tar bort en tändhatt. Går långt ifrån bra om man säger så.. men nu sitter det mesta i förgasarna tror jag, går nog tokmagert, ska justera lite mer imorgon.
 
Last edited:
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har jag kommit lite närmare "provstart", har hittat och åtgärdat en del fel.
Dels så läckte det mellan blockhalvorna, måste ha hittat det sämsta kletet hittills, så köpte riktigt, så nu är den tät.
Efter det så gick den surt istället men inte alls bra, med 440 cdi:n så gick den iallafall på tomgång om än bara på mittencylindern.
Så jag tog och plockade bort kilen till svänghjulet och satte den några grader tidigare och då startade den mycket lättare och gick nästan, dock snurrade såklart svänghjulet så sen gick den inte igång något mer.
Men helt klart är det tändningsrelaterat, men då detta är en cdi med tps och tempsensor och premium läge.
När man inte har någon tps inkopplad = 100% tps
Ingen tempsensor/motstånd inkopplat = "Varmgång"
100% tps + varmgång = 4grader mindre tänding + och varvstopp på ca 6000varv.
Premiumläget lägger på 4 grader tändning från 0-5500varv.
Så med ett motstånd som tempsensor och inkoppling av premium läget så får man 8 grader mer tändning och det är nog ungefär det jag vred svänghjulet till. Så jag ska prova det, så förhoppningsvis går den igång så man kan mäta med stroblampa och se vad den ligger på, om det då behövs någon justering av svänghjulet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu har jag kommit lite närmare "provstart", har hittat och åtgärdat en del fel.
Dels så läckte det mellan blockhalvorna, måste ha hittat det sämsta kletet hittills, så köpte riktigt, så nu är den tät.
Efter det så gick den surt istället men inte alls bra, med 440 cdi:n så gick den iallafall på tomgång om än bara på mittencylindern.
Så jag tog och plockade bort kilen till svänghjulet och satte den några grader tidigare och då startade den mycket lättare och gick nästan, dock snurrade såklart svänghjulet så sen gick den inte igång något mer.
Men helt klart är det tändningsrelaterat, men då detta är en cdi med tps och tempsensor och premium läge.
När man inte har någon tps inkopplad = 100% tps
Ingen tempsensor/motstånd inkopplat = "Varmgång"
100% tps + varmgång = 4grader mindre tänding + och varvstopp på ca 6000varv.
Premiumläget lägger på 4 grader tändning från 0-5500varv.
Så med ett motstånd som tempsensor och inkoppling av premium läget så får man 8 grader mer tändning och det är nog ungefär det jag vred svänghjulet till. Så jag ska prova det, så förhoppningsvis går den igång så man kan mäta med stroblampa och se vad den ligger på, om det då behövs någon justering av svänghjulet.
De va inte så lätt med tändningen som jag och förmodligen du trodde hör jag. Undra om du törs limma fast svänghjulet med svag gänglåsning då du provar utan krysskil.
Vilken sorts medel fick du blockhalvorna tät med?
Jag har dömt ut alla medel som normalt är anpassade för flänstätning i motorer. Silikon och div andra medel tål ju inte bensin. Numera kör jag med sättlim från byggsidan "otroligt nog" Märke casco superfix +. På Thundercatten kör jag utan fotpackning och de blev inte tät förens jag limmade med Casco Superfix +. Jag testade flera olika medel som skulle tåla bensin och fotogen diesel men de blev bara slem på bara någ timmar. Jag testade härdade sättlims strängar i bensinbad i flea dagar och de blev näst intill oberört, något slemmigare bara.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Hylomar är den bästa jag provat av alla flytande packningar. Var inte så billig då men går säkert hitta till bättre pris i dag med näthandeln som gjort sitt för priserna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
De va inte så lätt med tändningen som jag och förmodligen du trodde hör jag. Undra om du törs limma fast svänghjulet med svag gänglåsning då du provar utan krysskil.
Vilken sorts medel fick du blockhalvorna tät med?
Jag har dömt ut alla medel som normalt är anpassade för flänstätning i motorer. Silikon och div andra medel tål ju inte bensin. Numera kör jag med sättlim från byggsidan "otroligt nog" Märke casco superfix +. På Thundercatten kör jag utan fotpackning och de blev inte tät förens jag limmade med Casco Superfix +. Jag testade flera olika medel som skulle tåla bensin och fotogen diesel men de blev bara slem på bara någ timmar. Jag testade härdade sättlims strängar i bensinbad i flea dagar och de blev näst intill oberört, något slemmigare bara.
Jag har svetsat navet mot svänghjulet, så jag kapade bort svetsarna och nu har jag bara svetsat på 3 ställen så det går lättare att justrera. Nu går den på tomgång och kanske upp till 3500varv, men just nu är det en bensin till ljud och rökomvandlare just :) . Nu reagerar förgasarna på luftskruvs justrering och baksmäller inte hela tiden iallafall, behöver inte heller köra med choken för att den ska gå.
Men jag misstänker att jag få ge upp polaris digitala cdi boxar, för den går bara "bra" på en burk, drar jag bort den som går bra så går den att hålla igång men går riktigt risigt. Tar jag bort någon av dom andra så märks det knappt, så den går nog som 440 tändningen egentligen, måste ha att göra med hur den räknar varven eller något, blir nog helt förvirrad när det blir fler pulser.
Men jag ska ändå för skojs skull leta fram strobblampan och kolla vart tändningen ligger, för nu går det köra på ca 3000varv vilket är mätvarvet på dessa, har dock ingen varvräknare än för jag har väntat med den till jag vet vilket tändsystem det slutar med.
Tror jag ska ta och skaffa en cdi från en skidoo vätsketyld typ från 1996 och där omkring, har fått bekräftat att det är "samma" cdi till 2-cylindrigt och tripplar på dom, enda skillnaden är att tripplarna har 3st utgångar för tändspolarna men är ihopkopplade internt, dessa är billiga och ska funka till stator och svänghjul som sitter i nu. Samma tändkurva på alla och dom är analoga.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har inte gjort något mer på motorn än att beställt en cdi. Men det är en del kvar ändå på det övriga. Har bla passat in huven för jag gjorde om den bakre pyramiden och satte ett fäste till styrstången från en switchback. Men efter det så passade inte huven. Var 100% säker på att den främre pyramiden var samma, men kollade upp siffrorna på den och det var den inte. Detta gjorde att skruvhålen till huven hamnade ca 15mm för långt bak, och även lite högt så sidokåporna inte riktigt gick dit. Så då kapade jag rören på den främre pyramiden tror det blev ca 17-18mm, nu passar huv och sidokåpor ovanligt bra :) Sen har jag börjat fixa kabelstammen med elen till lyse, värmare, soppapump mm. Blir uppskattningsvis ca 1/4dels kvar i kabelstammen mot för original.
Sen ska jag försöka fixa någon sort luftburk/stöd för förgasarna.
Sen måste framdämparna få sig en genomgång, för någon klåpare innan har kortat ner dom för att köra med smalare framvagn, men har lyckat fått dom olika långa skiljer ca 7mm, troligen är det bara distanser som är ditsatta så bort med dom och i med ny olja och gas så är dom nog ok sen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Fick cdi boxen idag och har monterat den, blev en jäkla skillnad på antal gnistor när den tänder 3gg per varv, stark och fin gnista också.
Har provstartat den igen och nu går den på alla cylindrarna. Går stabilt och fint på tomgång, men måste nog byta nålarna i förgasarna går riktigt tokfett vid gaspådrag. Men den varvar nog tillräckligt för att jag ska kunna mäta tändningen, antagligen har den lite för mycket förtändning nu då denna cdi tänder på början av triggernocken på svänghjulet. Så det blir säkert ca 10grader tidigare, fast den kan lika gärna vara fel sen innan så det kan också vara rätt :)
Riktigt skönt att den äntligen går, så tipset är alltså att köra med en analog cdi box
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ett litet videoklipp:
Oj va fränt ljud 👍 . Tänk även på att trottelskärningen kan va tokfel, de ger mest inverkan vid 0-3mm trottellyft. Om den är för flack går de tokfett så slipa den 1-2 grad brantare om de nu inte är nålarna. Men ha i åtanke att de ger snålare tomg också så man måste i ditt fall feta på lågfarten iså fall så den inte rusar på tomg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Provade ett par andra nålar (2st) och då gick den upp i varv betydligt lättare. Så nu ska den nog gå att kolla tändningen vid 6000varv, saknar dock fortfarande varvräknare men ska försöka få tag på en imorgon.
Hittade åt mina gamla fox evol x rc2 som jag hade för länge sedan på en pro rmk, sen har dom suttit på quaden som mest stått de senare åren. Så då slipper jag renovera originaldämparna och får en bra uppgradering, detta är det bästa dämparna jag har haft. Otroligt att dom hade samma tryck som när dom ställdes undan för typ 6-7år sedan.
Bra längd också på dessa då dom är 42.5cm så får man ner tyngdpunkten på maskinen, boggien är också placerad för den höjden fram.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Var ett tag sedan jag uppdaterade här märkte jag :)
Men lite mer han hänt.
Har gjort klart kabelstammen, bra mycket mindre än förut...
Nu funkar det så att när man slår på tänningen med nyckeln så går soppapumpen, men inga lysen eller värmare är igång.
Sen när motorn startar så aktiveras ett relä så lysen, värmare och laddning kommer igång.


Har ritat ut på variatorn för att kolla tändningen.


Fått tag på varvräknare och monterat denna.


Fixat stöd/fäste för pipan, har även justerat flänsen mot grenröret då den inte riktigt fick rätt vinkel förut.


Sen till sist så behövdes ljuddämparen kortas ner något för när jag mätte in den så hade jag inget galler på sidokåpan, men när det blev monterat så tog den i ljuddämparen. Men nu passar det perfekt.



Ska försöka få ordning på tändläget i helgen och justera förgasare och göra klart det lilla som är kvar. Sen får jag se om det blir lite körning på snö denna säsong om jag får den att gå, beror lite på vädret också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har jag ställt tändningen, gick precis varva 5500-6000varv innan med lite "tur" nu går det iallfall 7000 men det går fortfarande riktigt dyngfett. Men jag har inte kunnat bekräfta sista justreringen då strobolampan brann upp, så dags att köpa en ny sådan... Någon som har ett tips på en bra sådan?
 
Reactions: Boost III

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Var inne på denna: W80578 när jag skulle ställa en båtmotor men det blev aldrig av så jag köpte ingen.
Kändes smidigt att slippa leta 12V till lampan. Fanns även en med varvräknare förr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det ska ju inte vara enkelt, speciellt när man kanske är lite dum och snål...?
Har hittat felet på varför den inte vill varva som den ska.
Började med att anteckna vad jag gjort.. lätt att glömma annars när det ibland går flera dagar mellan man gör något.
Men jag har kommit fram till att det finns 2st problem. Dels så går den fortfarande fett på 3000-4000varv. Men jag hittade en guldpåse med massa munstycken till keihin både högfart och lågfart i gömmorna. Så det problemet är nog snart löst.. blir lätt dyrt men munstycken till keihin speciellt när man behöver 3st av varje för varje test.

Det andra är att den inte orkar tända på högre varv, den tappar gnistan helt enkelt. Märkte det när jag stoppade i 3st nya stift för då gick maxvarvet ner till 5000varv, knackar man ihop dom så går den upp till 7000 igen, men över 7000 verkar det inte finnas kraft någon mer kraft i statorn. Provade lite andra tändspolar också men det gjorde ingen större skillnad. På polaris statorn jag har nu så finns det 2st 14.5ohms spolar för matningen, nu kör jag endast på en av dom.
Provade att koppla in så motståndet blev 7.25ohm men då var den helt död, antagligen måste jag koppla om i statorn för nu tar dom säkert ut varandra. Vet inte heller om man kan parallellkoppla 2st spolar i en stator för att öka amperen? Annars får man väll linda om statorn med lite tjockare tråd, som tur har jag en extra lika som båda matarspolarna till tändningen är rökta på.

Har även i felsökningens täcken byggt om från elektrisk bränslepump till mekanisk, för jag hade en tanke att bränsletrycken kanske blev för högt när motorn börjar suga i förgasarna så de flödar, men så var inte fallet, men nu är det iallafall en elgrej till motorn mindre som kan krångla, har dock beställt led kit till strålkastarna så batteriet får sitta kvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Enda jag kan svara på är ang överfklödande förgasare.
De beror förmodligen på 2 orsaker.
  1. De lutar lite väl mycket frammåt så du får nog ställa flotörhöjden överdrivet låg.
  2. Insugsgummina är nog för korta och hårda så de vibrerar för mycket.Byt till silikonslang och förläng måttet mellan insug och förgasare så de kan flexa mer. På min thundercat måste jag blya ner förgasaren för cylinder nr 3 pga att den vibrerar mest. De beror på att jag tagit bort bvalansaxeln. 1 och 2ans förgasare kräver inge bly underligt nog.