Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fixat med pipan och lite sånt idag.

Pipan kapad.


Svetsad.


Sen har jag monterat ett motorstag.



Har även fixat klart variatorn, chokwire till förgasarna.
Imorgon ska jag fixa lite mer med elen och testa om soppapumpen orkar snurra när man drar i snöret. Funkar det så åker tryckregulatorn bort i tanken och en Malpassi regulator monteras så ska det funka med förgasarna. Kanske provstart också :)
 
Reactions: Thincan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har för mig du skrivit det men minnet.......Vilken pipa utgår du ifrån?
Det är original 800pipan jag utgått ifrån.

Soppapumpen orkade inte snurra när man drar i snöret. Hade inga slangar hemma så har inte kunna kopplat ihop soppa systemet än, men jag löser nog drivningen av pumpen med ett batteri, smidigt att använda pumpen som redan finns i tanken med fina filter och så.
 
Reactions: fleshball

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Borde ju räcka med soppan i flottörhuset till att starta maskin så den börjar ge tillräckligt med spänning så pumpen går ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Borde ju räcka med soppan i flottörhuset till att starta maskin så den börjar ge tillräckligt med spänning så pumpen går ?
Exakt de är bara vid första start man behöver fylla flotörkopparna. Om man råkar välta så soppan rinner ur kan man ha ett litet 12v batteri fast mont någonstans med en brytkontakt bara, ingen laddning behövs till det om inte asker ligger upponer hela dagarna :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Lika bra att koppla in batteriet riktigt med laddning och allt när det ändå måste sitta där så slipper man hålla det laddat.
Tror jag bygger att lika som jag har till pidd:en det väger inte mycket och har nog tillräcklig med kräm att köra pumpen en stund.
 
Reactions: Broby

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har fått till soppapumpen och ljuddämpare och har provat starta, går dock inte så bra :)
Inte stendöd men ger något skott ibland genom pipan.
Har även seriekopplat spolarna på statorn för att ge lite högre spänning, men ingen skillnad. Har gnista inte extremt stark men tycker det borde räcka, svårt att se när tändstiften sitter i toppen om det fortfarande är gnista under komp. Kopplar jag ur och kör endast en tändspole och en cylinder så blir det ingen skillnad heller dock starkare gnista.
Ska dubbelkolla tändlägena. Men tycker att så totalt fel kan det inte vara så den inte ska puttra igång? Isåfall måste jag vänt på svänghjulet...
Någon som vet vilka extremlägen i grader en motor kan starta på?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Spännande projekt 👍👍👍

En dum fråga kanske, men är det "wasted spark" ? Så att CDI:n ska ladda tre tändspolar samtidigt? Skulle kunna ta musten ur gnistan en del.
Och kan man köra "wasted spark" på tre cylindrar? Finns det inte risk för tändning av färskgas i fel cylinder? Bara en tanke, jag vet inte vilka durationer du kör med....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Japp det är "wasted spark", men gnistan är typ 10gg bättre än cr500an jag hade och den startade...
Många tripplar kör wasted spark så det ska funka.
Men jag tror jag kan ha hittat ett logiskt fel, är nog svänghjulet och trigger punkterna. Kan vara så att polaris inte tänder i början på nocken utan på slutet och det kan förklara varför den är livlös för då tänder den ca 21 grader på fel sida... jag har bara utgått från hur det är på rotax tändsystem.
Men turligt nog har jag ett svänghjul till om det kan vara det felet vilket det nästan måste vara. För annars står tändningen rätt och då ska den låta mer än nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du har nog hittat orsaken men de låter även som så enkelt fel som pulveriserad krysskil. Om du kör med offset krysskil så har de lätt att gå sönder de behövs bara en misständning.
Om du misstänker för svag gnista så knacka ihop gnistgapen på stiften till 0,2-0,3mm
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Du har nog hittat orsaken men de låter även som så enkelt fel som pulveriserad krysskil. Om du kör med offset krysskil så har de lätt att gå sönder de behövs bara en misständning.
Om du misstänker för svag gnista så knacka ihop gnistgapen på stiften till 0,2-0,3mm
Krysskilen verkar intakt, för svänghjulet sitter exakt där det ska även nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag mätt på en stator jag hade liggande och kollat bilder på vevaxlar och svänghjul och skrivit ut dom och mätt nogrant med gradskiva :)
Enligt mätningarna så stämmer att den triggar på slutet av triggernockarna. Så det blir att svarva om det andra svänghjulet till rätt modell, så ska den nog smattra igång sen!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu har jag mätt på en stator jag hade liggande och kollat bilder på vevaxlar och svänghjul och skrivit ut dom och mätt nogrant med gradskiva :)
Enligt mätningarna så stämmer att den triggar på slutet av triggernockarna. Så det blir att svarva om det andra svänghjulet till rätt modell, så ska den nog smattra igång sen!
De lät bra att du hittade felet. Finns de två triggermetoder, en som triggar såfort upphöjningen träffar picuppen och en vers som ger gnista när triggern släpper i bakkant?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tog och gjorde det andra svänghjulet nu ikväll och monterade och rykte i snöret, startade på första :)
Fan va gött trippelljudet är har helt klart saknat det.
Ska prova koppla om statorn igen till enkelspole och göra klart elsystemet.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
De lät bra att du hittade felet. Finns de två triggermetoder, en som triggar såfort upphöjningen träffar picuppen och en vers som ger gnista när triggern släpper i bakkant?
Precis, trigger on rising edge eller falling edge som det brukar heta när man programmerar eftermarknadssprut :)
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Går inge vidare med tändningen... Nog för att den startar så har jag konstaterat att den bara går på mittencylindern.
Ska försöka kolla/lyssna lite noggrannare om den verkligen tänder 3gg per varv när man drar med stiften löst, men tycker som att det såg så ut.
Har dubbelkollat så tändlägena runt om stämmer och även svarvat ner svänghjulet med för att få högre klackar, jämförde med original svänghjulet till iq440.
Annars får man väll ge upp och skaffa en cdi från någon trippel, eller köpa något programmerbart system.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Om du vill köra separata trigger så är det plats för 3st trigger på de senare 503 med elback,dock ej 120 graders delning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Går inge vidare med tändningen... Nog för att den startar så har jag konstaterat att den bara går på mittencylindern.
Ska försöka kolla/lyssna lite noggrannare om den verkligen tänder 3gg per varv när man drar med stiften löst, men tycker som att det såg så ut.
Har dubbelkollat så tändlägena runt om stämmer och även svarvat ner svänghjulet med för att få högre klackar, jämförde med original svänghjulet till iq440.
Annars får man väll ge upp och skaffa en cdi från någon trippel, eller köpa något programmerbart system.
De va märkligt de inte funkar. Jag har cdi boxar från tripplar Thundercat 900 1996 och de är med braiga tändkurvor och inge varvstopp eller dippande tändkurva ens vid 9000v+. De har väldigt bra lagomt vass kurva både på fulla varv och mellanreg. De tidigare cdi boxarna 93-94 hade för vass kurva i mellanreg så de gick inte köra led med. Och de nyare 2000+ va för slö. Thundercats tändning är med tre bölder på svänghjulet och därmed wasted fire på alla stift.
Pma om du är intresserad.