Polaris pro-ride med trippel (Indy 750F)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.613
612
113
Stora Blåsjön
Håller på att stökar på med topparna, köpte dock fel o-ringar så väntar på dessa. Innan de görs klar.
Men under tiden så håller jag på fixar andra grejor, bla pipan. Har slipat bort rosten och linoljebrännt hela pipan. Den har även fått ett uttag för bredbandslamda, får se om jag kommer köra med en sådan under injustreringen eller inte men nu sitter den där iallfall, är ju smidigt...

Före:

Efter:

Ska bränna in lite mer på några ställen, men det blir riktigt bra. Har gjort denna behandling på en crosspipa förut och den ser lika fräsch ut idag som för 10 år sedan... men det ryker mycket under när man jobbar med bränd olja :)

Ska bränna grenröret också nu när jag ska plocka loss det för att borra fler monteringshål.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.613
612
113
Stora Blåsjön
Har gjort klart topparna och gjort spår för oringar.

Sen när jag plockade loss variatorn så såg jag att packboxen hade ploppat lös, sitter inget spår på dessa så den har nog ploppat lös när den har baksmällt. Har nu satt 4st skruvar med brickor så den inte ska lossa igen om den baksmäller någon gång.

Sen för att få bort allt söl och att pipan ska gör någon nytta så har jag lyxat till det med en ny grenrörs/pipa packning.
Har nu även oljebrännt grenröret och jag har borrat alla monteringshål samt planat ytorna efter värmebehandlingen så den ska sitta tight mot cylindrarna och inte söla

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.613
612
113
Stora Blåsjön
Har renoverat och målat om magnapullen, och även en reserv då det är ett sådant fabrikat på dom :)

Fixat ett övre fäste för tanken, på rmk pyramiden så sitter dena gjuten i den övre pyramiddelen, men eftersom detta är en mer liggande styrstång från switchback så saknas denna del. En aluminiumrundstång svetsat i en platta och en slang som skyddar tanken mot skav.

Sen har jag 3d-printat luftfilterkorgar. Dessa ska sedan få ett slp-mesh tyg över sig.
Gjorde dom i gult pet-g dels för gult har som blivit över och det är bra om det syns bra om de skulle gå sönder.

Har funderat om jag ska göra en riktig luftburk eller ej, Men då det är förgasare och 3st och den fortfarande är under injustrering så lär förgasarna behövas plockas ur och in flera gången i början av vintern. Och har jag då en riktigt luftburk så måste tanken bort varje gång... blir väldigt trångt helt enkelt. Har samma lösning på vattenskotern och det fungerar riktigt bra, någon tidigare ägare hade plockat bort original luftburken och ersatt med skumfilter... fungerade bra när skotern var kall , men efter en liten stund när det blir varm och fuktigt i motorutrymmet så gick den som en påse nötter.
Har även plockat bort choken och ersatt den med en primer, blev så trångt med förgasarna med en stel chokewire kopplad till dom. Dock finns choke kvar på förgasarna men då måste man öppna huven.. sen är primer effektivare på maskiner som stått länge.

Kvar att göra nu är att fixa lite luftkanaler/scoop för fläktkylningen tanken är att dra luftutblåsen från motorn upp till där orginalluftintagen sitter på huven. Sen ska man bara få den att gå perfekt :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.472
532
113
Kramfors
Fina luftfilterkorgar!! Men de är ingen bra ide att köra meshtyg över filterkorgarna när de sitter så när mynningen på förgasarna. Problemet är att förgasarna kastar ut ojeblandad bensindimma bakåt och då slår meshtyget igen på bara några mil. Jag körde så ett tag på Thundercatten och de tog ett tag innan jag fattade varför den blev fetare och sämre för varje mil som kördes. I mitt fall kunde jag köra ca 5 mil innan de påverkade filtret för mycket, de beror helt o hållet på hur mycket de kasar bränsle bakvägen helt enkelt. Sätt bara dit myggnät eller mässingnät som filter men då vet jag inte om den kan snöskära i puder!? Jag inbillar mig att myggnät snarare slår igen innan de släpper igenom så mycket snö att den skär, men de är bara en gissning. Jag kör enbart stål myggnät på Thundern men då kör jag inte puder heller.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.613
612
113
Stora Blåsjön
Det ska inte vara lätt :)
Någon som vet hur/om längden på klackarna på svänghjulet påverkar tiden som cdi:n tillåts ge gnista på en analog cdi box?
Har nämligen problem med släckt gnista på högre varv efter att kompressionen blev högre, går att knacka ihop stiften men tänker att det behövs inte på xlt maskinerna..
Som vanligt krångligt i detta tändsystem. Har ett svänghjul från en polaris ultra, denna ska ha en digital cdi som jag förstått och där är det ganska korta klackar på svänghjulet och en som är betydligt lägre, troligen denna som håller koll på varven (denna är kortad precis som de andra nu). Men på xlt svänghjulet är klackarna ungefär dubbla längden mot dom korta på ultra hjulet.

Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.099
37
48
Övik
Hur sitter klackarna i förhållande till krysskil och TDC om man jamför hjulen?
Det jag kan tänka mig är att de längre klackarna på analoga hjulet styr uppladdningstiden och skickar gnistan på fallande flank, medan tiden är inprogrammrat och sköts med mjukvaran på den digitala. Men bara killgissar?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.613
612
113
Stora Blåsjön
Tog och förlängde klackarna på svänghjulet till ungefär det dubbla, är nu ca 24mm så det ser ut som på xlt. Men det gjorde ingen som helst skillnad.
Gnistan startar på stigande, är nog samma på ultra hjulet då början på klackarna sitter på samma ställe.
Men provade igen med de knackade stiften och bestyckade ner högfarten från 190 till 140 och den börjar gå riktigt bra nu. Stannar på 7200rpm nu, ska prova utan rem imorgon för att se om den fortfarande stannar på 7200.
Sen ska jag prova koppla om tändspolarna parallellt istället.

Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.613
612
113
Stora Blåsjön
Tog och provade utan rem och den går till 7200 men den går fett. Så ska prova bestycka ner den mer, måste bara beställa fler munstycken.
Provade även parallellkopplade tändspolar och den gick betydligt sämre speciellt med oknackade stift, ingen större skillnad med ihopknackade. Ska även prova den andra cdi-boxen bara för att se om det fungerar bättre med seriekopplade tändspolar, för det kanske är så att den fungerar ändå som det var tänkt i början, måste bara prova för vetenskapen :)