Polaris pro ride 2015 släcker stift

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Konstaterat att den har snöskurit, aluminiumrester som har bränt fast i loppet. Jag har försökt att hålla under 70+c
Hur vet du att den snöskurit? Har de varit hål uppe vid insugsfiltren alt dålig passform mellan luftburk och snöfilter?
Aluminiumrester som kletat fast i cylindern blir de av alla orsaker till skärning. En snöskärning brukar ge skärning främst på insugssidan kolv/cylinder men de kan även ha skurit mot ublåssidan. Först skär den på insugssidan och då pressas kolven framåt i loppet och kan skära där också, men mest skada brukar va på insugssida. Men de är extremt svårt att avgöra om en skärning beror på snö eller brist på bränsle. Om de varit bränslebrist kan kolven ha spikmärken på kolvtaket och topplocket eller delvist smält kolvtak mot utblås sett + skuren runtom men mest på utblåssidan. Om du visar bilder på bägge cylindrarnas topplock och kolvtak kan vi nog fundera ut vad som hänt. Man ser nämligen på kolvarnas tak hur spolbilderna ser ut samma sak med topplocket och då kan man avgöra om de är bränslebrist. Om den skurit pga av oljebrist så måste man först utesluta snöskärning och soppabrist. Ex om Filtren är hela och de är rel tätt mellan luftburk och snöfilter kan man i stort sett utesluta snöskärning. Och om spolbilderna på topp och kolvar ser bra ut samt inge spikmärken eller smältning vid utblås så kan man utesluta soppabrist. Då återstår bara oljebrist.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hur vet du att den snöskurit? Har de varit hål uppe vid insugsfiltren alt dålig passform mellan luftburk och snöfilter?
Aluminiumrester som kletat fast i cylindern blir de av alla orsaker till skärning. En snöskärning brukar ge skärning främst på insugssidan kolv/cylinder men de kan även ha skurit mot ublåssidan. Först skär den på insugssidan och då pressas kolven framåt i loppet och kan skära där också, men mest skada brukar va på insugssida. Men de är extremt svårt att avgöra om en skärning beror på snö eller brist på bränsle. Om de varit bränslebrist kan kolven ha spikmärken på kolvtaket och topplocket eller delvist smält kolvtak mot utblås sett + skuren runtom men mest på utblåssidan. Om du visar bilder på bägge cylindrarnas topplock och kolvtak kan vi nog fundera ut vad som hänt. Man ser nämligen på kolvarnas tak hur spolbilderna ser ut samma sak med topplocket och då kan man avgöra om de är bränslebrist. Om den skurit pga av oljebrist så måste man först utesluta snöskärning och soppabrist. Ex om Filtren är hela och de är rel tätt mellan luftburk och snöfilter kan man i stort sett utesluta snöskärning. Och om spolbilderna på topp och kolvar ser bra ut samt inge spikmärken eller smältning vid utblås så kan man utesluta soppabrist. Då återstår bara oljebrist.
Nu har jag bifogat och lagt upp några bilder här i tråden. Vi har funderat på att ta bort oljehinna i loppet, saltsyra och slipa, i omgångar och sen på slutet slipa fint och lägga en oljehinna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De där bilderna gav ina ledtrådar vi måste få se bägge kolvarnas tak uppfrån bredvid varandra så man kan se spolbilder. Även toppens förbränningsrum bägge två. Bilderna på kolvarna är väl enbart den som skurit och där visas bara ena sidan mot utblås. Vi måste se insugssida på bägge kolvarna också.
Cylindrarna såg otroligt bra ut för o va lite skuren de kommer funka bra bara man tvättat bort all aluminium. De räcker nog med enbart saltsyra som man gnuggar in och såfort de slutat bubbla torka bort och på med mer saltsyra. Man kan få upprepa detta i någon några timmar. När de slutar bubbla är alu borta.,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok den sista bilden kom när jag skrev inlägget den va värdefull , den ser de inte ut somn bränslebrist mned spikning som följd men visa gärna mer av kolvarna på insugssida och utblåssida .Och framförallt förbränningsrummen i toppen.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Ok den sista bilden kom när jag skrev inlägget den va värdefull , den ser de inte ut somn bränslebrist mned spikning som följd men visa gärna mer av kolvarna på insugssida och utblåssida .Och framförallt förbränningsrummen i toppen.
Här kommer fler bilder boost. Ja det verkar ju ha gått hyfsat iallafall.. man skulle nog inte ha kört många mil till! Vad tycker du, ska man tvätta med saltsyra och göra samma procedur på den andra som hade 8-8,5bar i kompression, han såg ut som ny i loppet?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De ser ut som snöskärning då kolven har mest revor på insugssida. Om snöfiltren är hel så kolla hur tät den är mellan rörkanalens skarv som går ner från filtren till luftburk. På våra pro rmk så är de bedrövlig passform där så snö kan helt klart åka in i den skarven.Jag silvertejpar den skarven när man lagt på huven. Men olje brisk kan inte uteslutas och de är svårast att lista ut vad man ska göra åt det. Hade du ordenligt med olja i tanken? Har du kollat hur många procent olja den drar i förhållande till bränslet? De är i regel på tok för snålställda i pumpen så de kan dra bara 1,3-1,5%. Jag justerar pumpen så de drar 2% samt att jag häller i 0,5% olja i bränsletanken också. Vid inkörning av nya kolvarna så sopa i 1% olja i bränslet under minst 2 tankar och kör i etanolläget minst två tankar för då får den ca 4 % mer soppa som kyler bra.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
De ser ut som snöskärning då kolven har mest revor på insugssida. Om snöfiltren är hel så kolla hur tät den är mellan rörkanalens skarv som går ner från filtren till luftburk. På våra pro rmk så är de bedrövlig passform där så snö kan helt klart åka in i den skarven.Jag silvertejpar den skarven när man lagt på huven. Men olje brisk kan inte uteslutas och de är svårast att lista ut vad man ska göra åt det. Hade du ordenligt med olja i tanken? Har du kollat hur många procent olja den drar i förhållande till bränslet? De är i regel på tok för snålställda i pumpen så de kan dra bara 1,3-1,5%. Jag justerar pumpen så de drar 2% samt att jag häller i 0,5% olja i bränsletanken också. Vid inkörning av nya kolvarna så sopa i 1% olja i bränslet under minst 2 tankar och kör i etanolläget minst två tankar för då får den ca 4 % mer soppa som kyler bra.
Tackar så mycket för hjälpen, ja men visst ser det ut som en snöskärning? Den skarven du pratar om är helt för dålig passform, glider alltid ut, jag ska ta och tejpa den så är den klockren efter man har satt på huven. Ska också kolla snöfiltrena uppe på huven. Har alltid haft ordentligt med olja i tanken. Ska måtta upp nu framöver exakt hur mycket olja han drar i sig samt göra som du säger, eth läget samt blanda i tank, 1% av total tankvolym? Tänkte du att jag kör 2 tankar med 1% samt eth läget eller 2 tankar vardera?

Tycker du att jag ska saltsyra och slipa i det andra cylinderloppet som är fräscht?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tycker också det ser ut som en vatten/snöskärning.
Den sida som inte är skuren behöver du inte röra alls.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla även så inte insugsgummit spruckit eller separerat från plattan de är vulkade i, bryt o bänd i dem. De är enkelt att ställa upp oljepumpen de är bara en skruv med liten låsmutter på som du lossar och skruvar in skruven för mer olja. Ex om den drar 1,7% på en viss mängd soppa så skruva in skruven 2-3 varv. de duger om du kör ur 10-20l så ser du vad den drar.Kör både med 1% olja i bränslet räknat på en tank blir de 4 dl. Kör även i etanolläget och kör lugnt med varierat gaspådrag, undvik jämn gas längre sträckor. Köp helst gjuna kolvar för de är inte lika skärkänsliga som smidda wössner och wiseco., men om du är noga med varmkörning funkar dem också, välj wiseco före wössner iså fall för wössner har tappat ringstoppar mer än wiseco. Jag brukar rek Prox gjutna kolvar men flera av dem till just polaris har haft ringstoppen för nära en port så köp inte dem. Men kolla ringstoppen vad du än köper, de är ok om ringstoppen inte sitter exakt i mitten mellan portar, du ser om de ser farligt nära att en ring griper tag i en port. Rör inte den fräscha cylindern men du kan slipa runt lite lätt med ett våtslippapper korn 400 bara för att få bort lite glasering. Slipa krysvist liknande org horningsrevorna. Jag brukar alltid tvätta ur spridarna vid liknade ras man öppnar dem med 12v eller 9v batteri och blåser dem bakvägen med tryckluft. Spruta gärna i förgasarrengöringsspray alt luftmassemätare rengörningsspray i dem och blås igenom det bakvägen. Du sätta dit bensinslang och tejpa och ha dig för att kunna blåsa dem bakvägen. Ha inte batteriet inkopplat så de ligger öppen hela tiden endast i några sekunder för blåsning. Byt helt bränslefilter också för de bör man göra ändå varenda år om man ska va noga. Topplocket såg bra ut i spolbil så de talar för rätt mängd bränsle på båda locken.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Kolla även så inte insugsgummit spruckit eller separerat från plattan de är vulkade i, bryt o bänd i dem. De är enkelt att ställa upp oljepumpen de är bara en skruv med liten låsmutter på som du lossar och skruvar in skruven för mer olja. Ex om den drar 1,7% på en viss mängd soppa så skruva in skruven 2-3 varv. de duger om du kör ur 10-20l så ser du vad den drar.Kör både med 1% olja i bränslet räknat på en tank blir de 4 dl. Kör även i etanolläget och kör lugnt med varierat gaspådrag, undvik jämn gas längre sträckor. Köp helst gjuna kolvar för de är inte lika skärkänsliga som smidda wössner och wiseco., men om du är noga med varmkörning funkar dem också, välj wiseco före wössner iså fall för wössner har tappat ringstoppar mer än wiseco. Jag brukar rek Prox gjutna kolvar men flera av dem till just polaris har haft ringstoppen för nära en port så köp inte dem. Men kolla ringstoppen vad du än köper, de är ok om ringstoppen inte sitter exakt i mitten mellan portar, du ser om de ser farligt nära att en ring griper tag i en port. Rör inte den fräscha cylindern men du kan slipa runt lite lätt med ett våtslippapper korn 400 bara för att få bort lite glasering. Slipa krysvist liknande org horningsrevorna. Jag brukar alltid tvätta ur spridarna vid liknade ras man öppnar dem med 12v eller 9v batteri och blåser dem bakvägen med tryckluft. Spruta gärna i förgasarrengöringsspray alt luftmassemätare rengörningsspray i dem och blås igenom det bakvägen. Du sätta dit bensinslang och tejpa och ha dig för att kunna blåsa dem bakvägen. Ha inte batteriet inkopplat så de ligger öppen hela tiden endast i några sekunder för blåsning. Byt helt bränslefilter också för de bör man göra ändå varenda år om man ska va noga. Topplocket såg bra ut i spolbil så de talar för rätt mängd bränsle på båda locken.
Okej, tror du att det går bra att slänga i olja direkt i tank för den är precis nytankad? Det blir tyvärr wössner kolvar, alltid noga med varmkörning som sagt! Jag ska ställa in oljepumpen eftersom.. verkar som att dom går snålt på oljan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja de är bara slänga i oljan och ruska skotern lite. Oj wössner ,,,,nu kommer Asker varna dig för han mf har haft flera problem men ringstoppar som lossnar och då går både kolv och cylinder sönder. Men vi får hoppas wössner fixat problemet nu. De får helt klart minst olja av alla märken . Min ena pro rmk 13 har jag fått ställa om 3ggr nu den drog under 1,5% Drog först in 2 varv men de dög inte så jag drog in 2 till men den drog inte mer än 1,8% max. Nu har jag dragit in den 2 till men inte kollat hur den dragit än. De verkar som ju längre in man drar justerskruven desto mindre verkan har den. Den reagerar mest de två första varven verkar det som. Obs dra inte åt låsmuttern för justerskruven så hårt för fästbryggan för skruven är bräcklig. Dra åt muttern till hållaren börjar böja sig och lås fast muttern med silikon. Lås inte skruven med loctite för då kan du inte rubba den vid nästa justering.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Var noga med att slipa in rätt ringgap, hellre i överkant än att ligga precis på nedre spec.gräns i tron att man ska få en tätare motor. Polaris anger 0.45-0.65mm
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja de är bara slänga i oljan och ruska skotern lite. Oj wössner ,,,,nu kommer Asker varna dig för han mf har haft flera problem men ringstoppar som lossnar och då går både kolv och cylinder sönder. Men vi får hoppas wössner fixat problemet nu. De får helt klart minst olja av alla märken . Min ena pro rmk 13 har jag fått ställa om 3ggr nu den drog under 1,5% Drog först in 2 varv men de dög inte så jag drog in 2 till men den drog inte mer än 1,8% max. Nu har jag dragit in den 2 till men inte kollat hur den dragit än. De verkar som ju längre in man drar justerskruven desto mindre verkan har den. Den reagerar mest de två första varven verkar det som. Obs dra inte åt låsmuttern för justerskruven så hårt för fästbryggan för skruven är bräcklig. Dra åt muttern till hållaren börjar böja sig och lås fast muttern med silikon. Lås inte skruven med loctite för då kan du inte rubba den vid nästa justering.
Jag har aldrig haft några problem med ringstoppet på wössner. Har kört flera hundra mil på wössner förr i cfi800 och har funkat bra, iallafall inget jag kan beskylla kolvarna för...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har aldrig haft några problem med ringstoppet på wössner. Har kört flera hundra mil på wössner förr i cfi800 och har funkat bra, iallafall inget jag kan beskylla kolvarna för...
Jag hade för mig de va du som skrivit om ringstopp lossning på wössner?
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hur bra är wössners kolvringar håller de komptrycket lika bra som original kolvar?
Nu ljög jag för er... det blev wiseco.. ha ha! Finns det nått speciellt monteringsett med kolvarna, vilket håll dom ska vara åt alltså? Nästan så att man kanske bara byter ringar, kolvarna såg ju som ny ut... ha ha

Har ni någon susning om det här? Kolvkittet jag har fått tag från åf är wiseco SK1396, 800 rmk cfi 2011-2012? Passar det än fast min är mod 2015?
 

Attachments