Polaris märkesförsäkring

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Någon annan som har Polaris märkesförsäkring (försäkr.produktion) som fått en chock av årets premie? Fick försäkr.brevet idag och premien hade fördubblats från förra året!?
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Sök skall du finna! Finns minst två trådar om det ev ev BRP märkesförsäkring men samma sak.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Japp, 100% höjning gjorde att jag byte bolag, då man måste teckna trafik hos annat bolag så blev ju slutsumman 7-8k, byte bolag och fick hel + trafik för ca:5k.

De som är synd är ju att motorförsäkringen försvinner, men 2-3k extra för att få motorförsäkring är inte lönt i mina ögon.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
joo det är väl sant, men man måste vara optimistisk, den kommer inte rasa :)

Nej men en 100% höjning funkar ju inte, oavsätt vad den kosta innan så är ju 100% en väldigt stor höjning. Sen att dom inte erbjuder halvårs betalning eller månadsvis är ju inte heller så bra. även om man har råd så är det inte kul att betala 1 räkning på 6-7k
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Pratade lite med Björn på Försäkringsproduktion för ett tag sedan. Han berättade att man i nuläget fick in ca 2.8 miljoner i premier varje år, men betalade ut nästan 4 miljoner i ersättningar. Observera att detta gällde "stora" sportmaskiner på 600cc och uppåt.

Sen är det väl ganska onödigt med en motorförsäkring under tiden man har garanti på maskinen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vilken tur att den ingick gratis ett år när man snowcheckade. Men det låter ju som om det bara blir ett år man kommer att ha den om dom inte sänker igen till nästa år.

Håller dom på att fasar ut och vill tabort polarisförsäkringen? Kan ju inte vara många som har den kvar om det är flera tusen billigare på andra håll och som Kim.J skrev, har man garanti kvar på skotern så måste ju den där motorförsäkringen vara överflödig?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Vilken tur att den ingick gratis ett år när man snowcheckade. Men det låter ju som om det bara blir ett år man kommer att ha den om dom inte sänker igen till nästa år.

Håller dom på att fasar ut och vill tabort polarisförsäkringen? Kan ju inte vara många som har den kvar om det är flera tusen billigare på andra håll och som Kim.J skrev, har man garanti kvar på skotern så måste ju den där motorförsäkringen vara överflödig?
Ja nog är det många som kommer lämna försäkringsproduktion när deras "gratis" tid är ute. Min gick ut nu förra månaden därav bytet, men jag ringde i september och fråga om pris då jag viste att perioden snart går ut, fick då ett pris på 3000 nånting och det kändes väl helt okej tyckte jag, sen kommer brevet och då har dom höjt med 100% så då va det tack å hej för min del.

Och som Kim.J skriver så är den ju lite onödig när man fortfarande har garanti.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Sen finns det vissa försäkringsbolag som har motorförsäkring på skotrar också, dock bara om dom är max 5 år gammla
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Sen finns det vissa försäkringsbolag som har motorförsäkring på skotrar också, dock bara om dom är max 5 år gammla
Max 5år, och max 1000mil gäller hos försäkringsproduktion också.
Den enda jag vet av som också har motorförsäkring är svedea eller va dom heter och dom försäkrade inte ens min skoter...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Vilken tur att den ingick gratis ett år när man snowcheckade. Men det låter ju som om det bara blir ett år man kommer att ha den om dom inte sänker igen till nästa år.

Håller dom på att fasar ut och vill tabort polarisförsäkringen? Kan ju inte vara många som har den kvar om det är flera tusen billigare på andra håll och som Kim.J skrev, har man garanti kvar på skotern så måste ju den där motorförsäkringen vara överflödig?
Nej, det är inte fråga om någon utfasning. Det handlar helt enkelt om att lönsamheten inte går ihop i nuläget. Man har även gått ifrån Lloyds som försäkringsgivare och inlett ett samarbete med ett amerikanskt bolag (som jag tyvärr inte minns namnet på).
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Det har väl sålts så jäkla mycket maskiner så dom har gått back på alla gratis försäkringar dom fått lov att ge ut så då har dom höjt priset 100% för att få in alla förlorade pengar, och sen skyller dom på problem/stölder av 800or för att ha en bra ursäkt till den groteska höjningen.
Det är iaf min teori.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är ju inte försäkringsproduktion som stått för "gratisförsäkringen" begriper du väl, det är ju Polaris respektive BRP som köpt försäkringar av Försäkringsproduktion till alla nya skotrar. Man kan dock räkna ut med lillfingret att BRP och Polaris knappast överbetalt försäkringarna, skulle jag gissa så har dom betalt 1000-1500 kr per försäkring och skoter.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Det är ju inte försäkringsproduktion som stått för "gratisförsäkringen" begriper du väl, det är ju Polaris respektive BRP som köpt försäkringar av Försäkringsproduktion till alla nya skotrar. Man kan dock räkna ut med lillfingret att BRP och Polaris knappast överbetalt försäkringarna, skulle jag gissa så har dom betalt 1000-1500 kr per försäkring och skoter.
Nej självklart har dom inte stått för dom själva, det fattar väl jag med, men jag står fortfarande fast vid min teori att det sålts så mycket maskiner att dom gått "back" så dom måste höja priset för att kunna fortsätta med erbjudandet vid nyköp.
Och som Kim.J skrev tidigare i tråden så hade dom fått in ca: 2.8 miljoner i premier men betalat ut ca: 4 miljoner i ersättning, och om då respektive märken inte betalar fullpris på försäkringarna utan som du säger ca:1000 - 1500kr per skoter så förstår jag att dom gått back, och säger då att det vart mycket problem med 800or för att få en bra anledning att höja priset. Hade respektive märke betalat fullpris hade dom fått in mer pengar i premier men samma utgifter i ersättningar, och då även förmodligen hamnat på plus.
Typ 5-6 miljoner in på premier och fortfarande 4 miljoner ut i ersättningar.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Någon som sett årsredovisningen för själva företaget?
Vad någon anställd där har sagt behöver inte vara rätt och om företaget är aktiebolag så har inte anställda någon rätt att veta sådan info före det går ut officiellt.

Moderna företag (iaf större) kan ju räkna på så sätt att når dom inte "vinstmålet" utan bara går hälften med vinst än beräknat så låter det uttryckligen som X antal miljoner/miljarder i förlust. Även fast dom inte gör direkt minusresultat om man räknar totalt.

Köper inte riktigt att dom har "skänkt" bort dubbelt så mycket som dom har dragit in. Tror nog dom hade dragit åt svångremmen tidigare då. Om det är sant så bör dom nog skaffa ny ledning.
Sen om dom har kvar samma priser nästa år så kommer dom ju fortsätta tappa kunder till andra bolag sen ligger väl konkursen och lurar bakom hörnet sen.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Någon som sett årsredovisningen för själva företaget?
Vad någon anställd där har sagt behöver inte vara rätt och om företaget är aktiebolag så har inte anställda någon rätt att veta sådan info före det går ut officiellt.

Moderna företag (iaf större) kan ju räkna på så sätt att når dom inte "vinstmålet" utan bara går hälften med vinst än beräknat så låter det uttryckligen som X antal miljoner/miljarder i förlust. Även fast dom inte gör direkt minusresultat om man räknar totalt.

Köper inte riktigt att dom har "skänkt" bort dubbelt så mycket som dom har dragit in. Tror nog dom hade dragit åt svångremmen tidigare då. Om det är sant så bör dom nog skaffa ny ledning.
Sen om dom har kvar samma priser nästa år så kommer dom ju fortsätta tappa kunder till andra bolag sen ligger väl konkursen och lurar bakom hörnet sen.
Det handlar inte om att man skall "skänka" bort någonting, utan snarare att det tar ett par år för att utvärdera hur lönsam en försäkring är. Sen handlar det heller inte om "vad någon anställd" sagt utan om vad Björn (som representerar märkesförsäkringen mot Polaris) redovisade för alla Polarishandlare under Regionsmötet för snöskoter där alla Polarishandlare deltog.

Sedan tror jag heller inte att det går att spåra just minusresultatet på Polarisförsäkringen om du inte läser hela årsredovisningen då Försäkringsproduktion har mer verksamhet än just den.