Polaris Issues Stop Ride / Stop Sale

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Använder bromsen mycket för att "styra" skotern. Men har svårt att förstå att det skulle kunna orsaka brand, möjligen att bromsen blir svampig om oljan kokar.
Fick ett brev om detta idag från Polaris, brevet innehöll även en "check" på 2000:- (grejer eller service) som kompensation.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Använder bromsen mycket för att "styra" skotern. Men har svårt att förstå att det skulle kunna orsaka brand, möjligen att bromsen blir svampig om oljan kokar.
Fick ett brev om detta idag från Polaris, brevet innehöll även en "check" på 2000:- (grejer eller service) som kompensation.
Tycker jag var riktigt bra gjort att man kompenserar kunden för problem man orsakat borde fler ta efter när man låter kunderna utveckla produkten.
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Hur tolkar ni det senaste säkerhetsmeddelandet från Polaris angående bromsöverhettning?
Det står ju inte "Stop ride" denna gång.
Endast "Polaris ber er att inte använda fordonet...."
Om man använder skotern:
Gäller garantin?
Gäller försäkringen?

Som jag tolkar det är det bara att köra och fixa det när lösningen/delarna och verkstadstiden finns.

Khaos 850 -22

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Rättare sagt var det "ANVÄNDNINGSSTOP" det stod på bränslepumpsbrevet.

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Hur tolkar ni det senaste säkerhetsmeddelandet från Polaris angående bromsöverhettning?
Det står ju inte "Stop ride" denna gång.
Endast "Polaris ber er att inte använda fordonet...."
Om man använder skotern:
Gäller garantin?
Gäller försäkringen?

Som jag tolkar det är det bara att köra och fixa det när lösningen/delarna och verkstadstiden finns.

Khaos 850 -22

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
Tyvärr är det väl så att det är upp till ditt försäkringsbolag om det blir ett försäkringsärende och Polaris om det blir ett garantiärende. Enklast är nog att vända dig till respektive instans för att få ett bättre svar än att lyssna på oss "online-experter". ;)
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Helt rätt.
Tänker samma sak men ställer man frågan till försäkringsbolaget och får ett nej är det ju svårt att hävda att man inte visste att det var körförbud. Om det nu är det vilket jag inte tror.
Samma gäller garantin.

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
 

TNASS

Ny medlem
14 apr 2021
4
0
1
19
Boden
Har ni börjat få åtgärdat de som är för bränsletanken? Står fortfarande å väntar på att få åtgärdat på min 22- khaos, Återförsäljaren förväntade delar till det i slutet av okt, var in för några veckor sen å kollade hur de såg ut men de visste ingenting. Har väntat i 2-3 månader nu å snön börjar ju komma..
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Har ni börjat få åtgärdat de som är för bränsletanken? Står fortfarande å väntar på att få åtgärdat på min 22- khaos, Återförsäljaren förväntade delar till det i slutet av okt, var in för några veckor sen å kollade hur de såg ut men de visste ingenting. Har väntat i 2-3 månader nu å snön börjar ju komma..
Min -19, fruns -16 blev fixade när hon bytte skoter, de fixade hennes nya 22a samtidigt också. Kanske var för att det blev en affär? :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Angående recall för bromsen på Matryx RMK läste jag något om att de kommer sättas i LIMP mode om man håller in bromsen och gasen samtidigt i mer än 5 sekunder, under 5 sek är motoreffekten oförändrad. Om det är slutgiltiga lösningen eller inte, who knows. 🤷‍♂️🤷‍♂️
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Jo jag hörde något liknande.
Alternativt en ljudsignal vid samtidig aktivering av gas och broms.

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
För alla spekulationer angående bränsleproblemet så har jag kollat detta med mitt försäkringsbolag. Om skotern startas och börjar brinna utgår ingen ersättning för maskinen pga användningsstopp. Således är skotrar som är oåtgärade värdelösa för tillfället.
För övrigt verkar verkstäderna bara hunnit med ca 20% av alla sina åtgärder. Å nu är det 21/12. I denna takt kommer man i bästa fall ha åtgärd till påsk?!
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Vad gällde vid andra händelser bortsett från brand enligt ditt försäkringsbolag?


Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Inga problem med det övriga. Då gällde försäkringen som vanligt. Men brand utgår vid drift. Detta är länsförsäkringars svar till mig.
 
Reactions: Mickdoo

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38

Mjukvarufix för bromsproblemet. kör du med broms/gas samtidigt i mer än 4 sekunder begränsas varven på icke turbo till 7000 och turbo till 8000. Kör du i mer än 15 sekunder stängs motorn av. För att få bort varningen måste skotern startas om.

edit: gäller alla -23 och -22 med 7s display
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Har nu gjort bränsle o broms fixen. Blev en del ledåkning igår, lyckades aktivera 4sekunders programmeringen 2ggr i långa svepande kurvor.
Man måste stänga av skotern för att återställa. Tog bort 2A säkringen för bromsen, så nu är man av med det där skräpet, men har numera inget bromsljus.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Riktig dålig lösning av bromsproblemet.
Grundfelet är att bromsljuskontakten aktiveras för tidigt.
Ställer till det när motorn helt plötsligt tappar effekt när man som mest behöver det i ett knivigt läge.

Kommer bli många Matryx som åker utan bromsljus efter detta...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Går det inte justera när ljuset tänds slipa av piggen till brytaren eller nått sånt obs vet inte hur polaris kontakt ser ut men en tanke i alla fall.