Polaris Issues Stop Ride / Stop Sale

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund

Så vad tror vi om det här? =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors

Så vad tror vi om det här? =)
De måste va ett tidigt eller sent Aprilskämt, de är säkert Arctic cat och Brp som ligger bakom skämtet :)
Om de är sant har jag två bomber i garaget en 13 och en 15 pro rmk :eek::oops:o_O
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Gäller det verkligen Pro-rmk av pro ride? Det står ju trail performance...eller syftar pro-ride alltid till pro rmk?
Av pro-ride så står det att det bara gäller ledmaskinerna. Pro-ride är ju chassiet, vilket finns i rmk och trail utförande.

Men det låter dyrt för polaris. Säkert en enkel och billig lösning på problemet men maskiner ska ju in och någon ska utföra jobbet och det är väldigt många maskiner...
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
230 000st maskiner 🙈
Blir säkert inte jättegratis för Polaris alls, men de har lite tid på sig innan säsongen börjar även om jag tror jag kommer köra min maskin ändå om ingen lösning tagits fram :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Gäller det verkligen Pro-rmk av pro ride? Det står ju trail performance...eller syftar pro-ride alltid till pro rmk?

Här kan man kolla upp sin maskin, jag hade tur för pro rmk 13-15 exploderar inte :)
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Pratade med en Polaris handlare om lite andra prylar och kom in på skoter var visst ca 2 timmars jobb att fixa brand problemen men tydligen är inte Polaris lösning godkänd än så dom har inte ens börjat tillverka delarna. Verkstan fick inte sälja eller serva Polaris av de aktuella modellerna så det var en deppig handlare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Konstigt om det är så extremt farligt att man inte fått hem något brev eller något motsvarande direktkontakt. Vet inte vart jag ska ha skotern nu, kan ju inte ha den i garaget, ställa den ute i skogen vill man ju inte heller för man vill inte att skogen ska brinna ner. Bygga en flotte och ha den ute på älven kanske?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jo riktigt skumt för enligt handlaren var det totalförbud mot att använda och sälja och dom vågade inte köra in nån maskin i verkstan just på grund av brandrisken möjligtvis om den inte startas kanske det gick bra. Eftersom lösningen inte är godkänd ännu kommer den troligtvis inte hinna bli godkänd tillverkad och monterad i vinter gissar jag. Handlaren jag pratade med hade ca 60 maskiner dom skulle fixa till. Han såg rätt deppig ut och var glad dom har annan verksamhet som rullar på.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Läste nånstans att det har varit 16 skotrar som brunnit totalt. Och 230.000 som ej gjort det. Minus de 16 då😃. Med det sagt så kommer nog de flesta att bara tanka på och köra. Men förstår att handlarna inte jublar.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Handlaren snackade om 30 st som brunnit men det var tydligen 1 som skadad sig rejält och det var det som dragit igång det hela men det är nog mycket rykten som sprids.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Och det är knappast nån skadad i Sverige men i USA är det lite andra summor det handlar om i skadestånd så att bara köra på kan nog kosta dom en bra slant.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Ponera att jag inte läser på det här forumet eller saknar sociala media i övrigt. Har inte fått någon information från min handlare eller från Polaris via mail/telefon/brev.

Vad händer om jag använder min skoter och den börjar brinna? Ligger det på mitt personliga ansvar att undersöka eventuella problem innan jag åker eller ligger ansvaret hos dem som återkallat/förhindrat användningen av min maskin? Jag tänker ur försäkringsperspektiv.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Konstigt som det lät på handlaren var det totalstopp att ens använda skotern men då gäller det att man får veta om det vet inte om det är handlaren eller Polaris centralt som ska meddela men borde vara centralt eftersom det rör sig om så gamla maskiner så vissa lär ha bytt ägare flera gånger.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Konstig info du fått från din handlare? Själv har jag fixat tid för bränslefilterbyte som är en annan åtgärd som skall fixas på 2022 rmk. Det var inga problem men de kanske byter filter utomhus?😅

Det finns en lösning för brandtjafset men det lär nog ta tid. Bränslefilter är min prio då min troligen ”boggade” pga för dåligt genomförde genom filtren.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Du skrev att din handlare inte vågade ta in maskiner för service vilket inte var ett problem hos min handlare. Konstigt att det är upp till handlaren hur man hanterar situationen. Är det en jätterisk borde man väl inte ha någon skoter inomhus som riskerar att börja brinna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Man får väll ta det för vad det är ang riskerna.
Nu har vi faktisk haft dessa extremt brandbenägna maskinerna inomhus i 9 år och hur många har börjat brunnit här i sverige?
Skulle nog säga att det är en större risk att ladda mobiltelefonen.
Sen förstår jag att polaris rekommendation antagligen är att förvara maskinerna ute på någon flotte och att inte röra eller titta på maskinerna för att hålla sin rygg fri, tills fixen är applicerad på alla maskiner/skrot?..