Polaris iQ

jalmar<3skotn

Medlem
29 dec 2008
20
0
1
Vallsta
Halå halå, alla skoter-hjältar! Jo ni förstår, jag är en pöjk på 15 år, och har blivit oerhört skoterintresserad den senaste tiden. Och min fråga till er kunniga är: Är en Polaris IQ 440RR en bra första skoter? Jag ska ha skotern till att självklart leka mest, men också kanske lite ledåkning. Eller tror ni det blir för mycket skruvning?

Mvh. Erik

jalmar<3skotn

Medlem
29 dec 2008
20
0
1
Vallsta
#3. Okej, jo jag förstår att det måste vara lite värre klös i en sådan. Men är det just någon skillnad på bränsle förbrukningen? Eller är det den samma? Och vad är det för skillnad på försökrings kostander osv..? Oerhört tacksam för svar!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
En IQ 440 är en helt okej skoter men absolut inte som första skoter för en oerfaren liten pöjk tyvärr. Har man en IQ 440 tävlingsmaskin så krävs det en heldel kunskaper innom att skruva, för det kommer du att få göra. Försök hitta en IQ 440 med en Edge 600 motor i. Då är det en bra första skoter.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Lugna er med påhoppen nu.

Jag kan väll bara säga så.
Köp den skotern du känner att du trivs med.
Visst är det en del skruvning på en sån skoter du är intresserad av.
Men alla lär sig väll?

Lycka till ute i djungeln bland skotrar.

B

Biosteel

Lugna er med påhoppen nu.

Jag kan väll bara säga så.
Köp den skotern du känner att du trivs med.
Visst är det en del skruvning på en sån skoter du är intresserad av.
Men alla lär sig väll?

Lycka till ute i djungeln bland skotrar.
ligger nånting i det du säger. alla har vi lärt oss på nått sätt och ibland så har det blivit riktigt dyrt oxå men man har verkligen lärt sig av sina misstag :rolleyes:

R

Robin

Dock är en iq440 är fortfarande fel skoter för en 15åring som inte kört mkt tidigare.

För det första bör du kunna hantera maskinen på ett sådant sätt den ska framföras, vad finns det annars för vits med att ha en maskin man inte vågar ta dom där 20-30m hoppen med eller vågar mata på fullt efter cross banan?

Är det bara för att man tycker dom ser bra ut så är man helt ute och vandrar i fjällen.

För det andra bör man ha ett sådan kunskap att man mekaniskt sett ska kunna repa skotern NÄR den väl går sönder, det handlar inte om OM utan om NÄR.
Spec på en tävlingsmaskin som kräver regelbunden omsorg.

Det handlar dessutom inte heller bara om kubik när det gäller snöskotrar.
En modern 440 motor är en tävlingsmotor där man tagit ut absolut max effekt som går ur sådan liten kubik.
Därav är det betydligt mycket mer känsligare än en std. motor som tex 600an.

Av dina svar att dömma tror jag inte tyvärr att du skulle bli nöjd med en sådan maskin som en IQ 440 är då du inte verkar kunna utnyttja dess fulla potential.

Hade jag varit du så hade jag börjat med att satsa på någon utav Polaris Pro X eller X2 modeller i kubiken 600cc.
Då har du en skoter som klarar av din utveckling som förare och tål att kunna köras hårt med men som samtidigt kan användas på ett mkt mer vardagligt bruk än en 440 någonsin kan ge dig.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Dock är en iq440 är fortfarande fel skoter för en 15åring som inte kört mkt tidigare.

För det första bör du kunna hantera maskinen på ett sådant sätt den ska framföras, vad finns det annars för vits med att ha en maskin man inte vågar ta dom där 20-30m hoppen med eller vågar mata på fullt efter cross banan?

Är det bara för att man tycker dom ser bra ut så är man helt ute och vandrar i fjällen.

För det andra bör man ha ett sådan kunskap att man mekaniskt sett ska kunna repa skotern NÄR den väl går sönder, det handlar inte om OM utan om NÄR.
Spec på en tävlingsmaskin som kräver regelbunden omsorg.

Det handlar dessutom inte heller bara om kubik när det gäller snöskotrar.
En modern 440 motor är en tävlingsmotor där man tagit ut absolut max effekt som går ur sådan liten kubik.
Därav är det betydligt mycket mer känsligare än en std. motor som tex 600an.

Av dina svar att dömma tror jag inte tyvärr att du skulle bli nöjd med en sådan maskin som en IQ 440 är då du inte verkar kunna utnyttja dess fulla potential.

Hade jag varit du så hade jag börjat med att satsa på någon utav Polaris Pro X eller X2 modeller i kubiken 600cc.
Då har du en skoter som klarar av din utveckling som förare och tål att kunna köras hårt med men som samtidigt kan användas på ett mkt mer vardagligt bruk än en 440 någonsin kan ge dig.
Mycket bra skrivet! Många köper 440maskiner (läs tävlingsmaskiner) utan att tänka på att en sådan maskin kräver regelbunden service.

jalmar<3skotn

Medlem
29 dec 2008
20
0
1
Vallsta
Men är dom verkligen så va orginal som ni säger? Det måste ju gå att puttra med maskin? Och jag är inte ute efter att ta dom största jumpsen eller något liknande, men jag tycker att komforten på maskin värkar helt underbar. :D

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Men är dom verkligen så va orginal som ni säger? Det måste ju gå att puttra med maskin? Och jag är inte ute efter att ta dom största jumpsen eller något liknande, men jag tycker att komforten på maskin värkar helt underbar. :D
Ja! Tyvärr så är det så. Då man börjar ta ut 100hk+ ur en knappt halvliters motor så får man slitagekostnader därefter också:rolleyes: Komforten? Visst, körställningen på IQ är grymt skön (enligt mig skönare än REV) Men vissa hatar också körställningen. Eftersom den är byggd för bana så är det ingen vidare komfort. Stenhårda dämpare är det original

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
precis komfort som en parkbänk :) stenhårda, lär shimsas om om man ska åka utanför banan tycker jag.. men i övrigt skön skoter de lilla jag åkt på chassiet, har iofs ingen 440maskin i min..