Polaris IQ Widetrak FS går dåligt när den blivit varm

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Min Widetrak "tappar" vänster cylinder när den är varm och tänder Check engine lampan. Jag har testat lite olika saker enligt nedan i ett försök att lösa felet.
Lödde dit en OBD2-kontakt och lyckas läsa ut en felkod som säger att vänster insprutare är felaktig. Provade rengöra bägge insprutarna med breakclean och köra dem på sidan om genom att pulsa 12V över dem och de har en fin sprutbild bägge två. Prövade sen skifta plats på insprutarna men felet följer inte med. Fortfarande samma felkod på vänster insprutare och samma problem med att skotern går dåligt när den blir varm. När motorn är kall går den bra både på tomgång och vid gaspådrag. Bytte sen bägge spridarna och hela spridarbryggan inklusive tryckregulatorklockan men ingen skillnad. Bytte även bägge tändstift och har provat växla plats på tändspolarna utan resultat. Sökte fel på matarkabeln till vänster insprutare och hittade ett skavhål mot en skruv med jordkontakt. Den har alltså kunna jorda ibland vilket skulle kunna förklara felfunktionen. Lagade det felet men ingen skillnad. Bytte sedan hela ECU:n (Bosch) till en begagnad från en annan fungerande motor. Oavsett vad jag har gjort får jag samma felindikering på samma vänster spridare och motorn går dåligt när den blivit varm. Jag har nu ingen aning om hur jag ska gå vidare. Någon rutinerad vänlig skäl som har något tips?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Låter som om det blir avbrott i kablaget när den blivit varm, prova mät enligt bilden.

Ett vanligt fel på 4-taktarna är att om det blir kortslutning vid hastighetsgivaren så brukar de gå dåligt eller stanna, enklast att utesluta det är att ta isär kontakten och testa.

2966929669
 

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Låter som ett bra tips. Jag är mycket tacksam för svar. Har försökt hitta det här felet en längre tid. Jag ska ta isär imorgon och mäta kontinuiteten och prova röra lite på kablaget.
Var sitter hastighetsgivaren om jag vill pröva ta lös den?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Givaren sitter i lagerhållaren under sekundären, går att ta lös på plats om man vill det.
Kabeln går upp framför tanken, man kan behöva dra bak tanken en bit för att komma åt kontakten om jag minns rätt.
 

Zenith77

Medlem
23 jan 2022
7
6
3
46
Boden
Liten uppdatering om hur det gick. Efter mycket om och men visade det sig att det var glapp inne i den gjutna kontakten till spridaren på PTO-sidan. Felet visade sig bara då maskinen var fullvarm som i mitt fall är motortemp över 80 grader. Jag bytte den kontakten och sedan dess har allt funkat bra. Det tog lång tid för mig att hitta detta eftersom jag nästan bara felsökt på kall eller ljummen maskin och då mätte allt bra i kablaget. Fördelen är att jag fick lära mig en hel massa längs vägen och har nu gått igenom nästan allt övrigt som kan gå fel i motorn så den lär väl gå i många år till. Tack Drago för tips och bild med pin-nummer mm.
 
Reactions: Drago och Boost III