polaris iq rr eller arctic cat sx?

julle1

Medlem
12 mar 2011
48
0
1
SESE
Hej blir å köpa sig en ny skoter till sommar och lutar mot iq rr eller arctic cat sx men skulle vela höra med någon som kanske haft båda å säga negativa/positiva saker med båda. vilken som drar mer o.sv o.sv ?

Fyll på med bra & dåliga grejjer om båda :heh:
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Hej!

Jag har en rr och är super nöjd med den. Ska jag ändå försöka komma på något som kan vara negativt så får det bli att den drar ju ganska mycket soppa. Men bestyckar man skotern rätt så drar den Inge mer än någon annan 600 race släde. Är ganska nöjd med min bestyckning där jag kör just nu och då drar den faktiskt lite mindre än polarens lynx RS.

Nu efter stormen när det ligger träd till höger och vänster har jag även upptäckt att skotern är fruktansvärt stabil och välbalanserad när man åker på kanten av diken för att ta sig förbi alla träd. Fördela vikten rätt på skotern och det ska mycket till innan du välter med den.

Jag har iaf aldrig tidigare kört en skoter som verkligen gör som man vill hela tiden. Fruktansvärt lätt att kontrollera även i lite snåriga situationer :)

Är det något du undrar över RRen så är det bara att höra av dig.
 

julle1

Medlem
12 mar 2011
48
0
1
SESE
Hej!

Jag har en rr och är super nöjd med den. Ska jag ändå försöka komma på något som kan vara negativt så får det bli att den drar ju ganska mycket soppa. Men bestyckar man skotern rätt så drar den Inge mer än någon annan 600 race släde. Är ganska nöjd med min bestyckning där jag kör just nu och då drar den faktiskt lite mindre än polarens lynx RS.

Nu efter stormen när det ligger träd till höger och vänster har jag även upptäckt att skotern är fruktansvärt stabil och välbalanserad när man åker på kanten av diken för att ta sig förbi alla träd. Fördela vikten rätt på skotern och det ska mycket till innan du välter med den.

Jag har iaf aldrig tidigare kört en skoter som verkligen gör som man vill hela tiden. Fruktansvärt lätt att kontrollera även i lite snåriga situationer :)

Är det något du undrar över RRen så är det bara att höra av dig.
något som har gått sönder onödigt ofta? bänglat något ? joo är ju som sant att den drar mycket, men alla skotrar drar förutom 4 taktare då :D då vet man lite mer om den också. skulle bara vela veta lite mer om sxen också
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Jag har inte märkt av något som krånglar eller så. Inte heller hört någon nämna att det är någon som ofta går sönder på dom.
Efter led tycker jag den är underbar. Här runt Sundsvall så är leden ruggigt dåliga, i stil med puckelpistar på vissa håll och skotern sväljer det mesta med ett leende. Råkar det gå för fort över ett dike eller så så rätar skotern till sig direkt efter en studs och allt är frid och fröjd igen :)

Nu låter jag kanske som en polaris åf men så är inte fallet :) bara fruktansvärt nöjd med maskinen :)
 

julle1

Medlem
12 mar 2011
48
0
1
SESE
Okej så som du säger låter ju allt bra :) Hur mycket dricker iqn på ett ungefär?
Nu skulle man bara vela få lite feedback om sxen. skulle tippa på att den är snäppet bättre ? För ju mer man betalar desto mer maskin får man och den ligger i prisklassen över iqn så.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
vet inte nå mycke om någon av dom, men själv gillar jag xc/sx bättre. skönare att köra enligt mig. Men de är ju en smaksak.
Tycker dom verkar ligga i samma prisklass ungefär. Sx blev bättre 09a motför 08a.
Vad jag hört drar båda maskinerna mellan 2.5-4.5 l milen. Hoppas någon som äger en sx kan svara bättre :)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Otroligt svårt att säga vad den drar. För ett par helger sen körde jag i 60cm ospårat och låg på rätt bra då drog den i sig 6,5 typ men då var det tung och hård körning. Annars så drar den inte så farligt om det finns spår att köra i.
 

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
åker själv SX -09 och är rätt nöjd med min maskin, kul å smiska led med, inte fult lika kul i de lösa kanske då jag upplever den "tungburkad" men så är det ju en räcer å, ligger som ett strykjärn annars.

Några minus på SXen original som jag tycker är väll den lilla tanken om man ska åka längre turer (typ 25 Liter) Avsaknad av chokereglage utanför huven (sitter på förgasarna och den ena kommer man fan inte åt om man inte kör dubbelrör) Annars är det en jävligt robust skapels som är lättskruvad. Har bytt en del prylar på min men den har levt ett rätt hårt liv tidigare tror jag.

Kika noga på vilken maskin du än köper, men gissar att risken att en SX levt ett liv på tävlingsbanan är betydligt större än en RR. Sen har jag nog råkat ut för en riktig klåpare till mek för det såg ut som fan på sina ställen!

Angående Soppan så tar min allt mellan 3,5 till 6,5 liter per mil beroende på typ av körning. Men den ligger alltid under polarens Lyns RS i soppa åtgång.
 

julle1

Medlem
12 mar 2011
48
0
1
SESE
Har iq rr chokereglage utanför huven original ? Går de inte att köpa till större tank till både iq och sx?
Någon som kan svara på vilken av dom som går bäst i lössnö? ja,jag vet de är inga lössnömaskiner -.-
Vilken är lättare? svårt kanske å veta hur dom går i lössnö då alla har olika mattor o.sv men på ett ungefär kanske? Henkeman, Har du inte den i något värme garage? Då lär man ju inte behöva nå choke eller har jag fel?
 

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
iq rr har väll stora tanken original? (iqR har lilla) Jo de går ju å köpa tanken från en xc men den kostar en hel del (ny ca 5000:-?) Jo den står i varmgarage ibland, men choke brukar man väll mer eller mindre alltid få lov å använda, funkar fint å bara choka en cylinder dock.

Alternativet kan ju vara å köpa sig en XC direkt, är väll motsvarigheten till iq rr (ledanpassad räcer)
Men då ska man nog se till å få tag på en xc med sx drevning/variatorprylar och lite omchimsade dämpare.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
RRen har choke, ja.
Std tanken är 32L men man får i max 29-30L. Finns 40L tank att köpa, jag har monterat en sådan på min.

Och jag säger som alltid, en RR tar varken mer eller mindre bränsle än någon annan 600cc med förgasare och likvärdigt effekt uttag.
Det handlar om att lära sig att bestycka rätt!
Senaste två turerna i djup pudersnö har min RRSE tagit 3L/milen respektive 3,5-4/L milen (har inte tankat upp sedan senaste körningen)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Choken sitter precis brevid startsnöret. 3 drag oavsett om det är -10 eller -25 iaf på min maskin.

RRen har 34 liters tank original om jag inte missminner mig helt.

I lössnö tycker jag att den går förvånansvärt bra med tanke på vad skotern är gjord för. Lätt att burka och surfa runt med och tar sig fram förvånansvärt bra med en 44 matta på som dom flesta har bytt till. Bara att stämpla och surfa fram :)


Edit: såg inte att det hade blivit 2 sidor och att några av sakerna redan hade blivit besvarade :)
 

julle1

Medlem
12 mar 2011
48
0
1
SESE
okej iqn låter ju bra då men vill höra lite mer om sxen. nyare,mindre drevad org, någon annan skillnad man märker? Går de att köpa större tank till sx? Letar en för ca 50 till sommarn så ni kan ju pma eller något om ni vet av någon som vill bli av med sin på ett tag :D