Polaris iq R

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Halloj! Jag funderar på en iq r till nästa år, men min budget är inte mycket högre än 70k. Är detdå bättre att köpa en RR istället för en äldre R? Jag har hört att de äldre R'arna är för dåligt utvecklade och har för mycket hästar i för liten motor. Tacksam för svar :)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Dåligt utvecklade? IQR chassit har funnit på tävlingsbanorna i över 7 år.
Jag skulle tvärt om kalla det för en klockren succe, det finns ju inte ens än i dag något annat chassi som är lika radikalt som IQR chassit.

IQ 600RR 08-09 är baserad på IQ 440R 06 chassit.

Vad du ska välja beror helt på hur mycket du vill skruva och hur du kör.

440R och 600R är tävlingsmaskiner med motorer därefter, andra dämpare och 600R har några fler förstärkningar samt bredare framvagn m.m.

600RR är en helt vanlig konsumentmaskin med back och något mjukare bestyckade dämpare.

Nöjer du dig med en lite mindre snärtig motor så duger en 600RR gott och väl till så gott som alla förare utanför banan oavsett om du bara gasar på efter leden eller hoppar 30m. Rätt bestyckad går 600RR motor även den riktigt bra.

Finns 10000 likadana trådar i sök.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Det skiljer 10-15 hästar mellan 600RR och R. En 600RR är väl mer driftsäker och kräver kanske lite mindre underhåll. Undrar lite varför du tvekar mellan dessa två modeller om du har hört att en R ska vara sämre? Vad är det som talar för att du ska ha en R då?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Vist är det mindre driftsäkra än en RR men jag skulle nog inte säga att chansen är större att du blir stående i skogen med en havererad motor bara därför.
Sköter du kolvbytena (1ggr per säsong) så funkar R motorn ypperligt som freeride maskin.
Dock är kolvarna snordyra till 600R, närmare 4.000kr/st om jag inte minns helt fel.
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Jag ville höra om det verkligen var så, för jag tycker också det är konstigt när det skiljer så pass lite hk. Och man vill ju så klart ha en R för att den går bättre! :)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det är ju ändå 15hk skillnad, dvs över 10% mer. Det är inte speciellt lite.

En R går bättre men då är det också mer skruva som gäller, den är även något känsligare på bestyckning och lyx detaljer (om man nu får kalla det för lyx) så som separat oljeblandning och back finns inte.

Ska du inte börja tävla så är RRen en bättre freeride maskin i min mening.
Jag har ägt och byggt både en R, RR och nu RRSE.

RRen är:
Driftsäkrare.
Den har en smalare framvagn.
Bättre skidor orginal.
Back och separat oljeblandning.
Billigare försäkring, billigare att underhålla och äga.
Och den klarar av exakt samma våldsamma körning, hårda landningar, långa hopp och rullningar som en R.