Polaris IQ R på gott och ont! Allmänt disko!

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Har nu införskaffat mig en 2010as Iqr som för att vara en crossmaskin var i riktigt bra skick! Motorn påstås vara renoverad för 6 timmar sen men då det inte sitter timräknare i maskinen så är det inte speciellt svårt att ljuga om gångtid. Dock har jag kvitton på allt så vet ju att det i alla fall är gjort, samt är orginalkolvarna utbytta till wisecos smidda kolvar. Har nu satt i en timräknare och tänkte i samband med det ta isär motorn och kolla så att cylindrar, kolvar och vev ser bra ut och är rakt och snyggt. Tänkte byta alla packningar och oringar och helt enkelt göra en genomgång så det är säkert att allt är som det ska.

När det gäller chassi på en sånhär maskin har jag ingen större koll, så är brydd vad skillnaderna mellan en IQ rr och R är chassimässigt? Någon som kanske vet det?

Är också brydd vad ni som ägt/äger en Iqr tycker och tänker om de maskinerna, och om det finns några kända fel som man skall hålla koll på? Vad har de för kolvbytesintervaller, är det nått som brukar krångla med dessa? osv osv!
Skriv vad ni tycker och tänker, allmänt disko!

Mycke tacksam för roliga svar! Mvh. Filip! :)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jag tror du har lite mer förstärkningar typ på fotsteg osv sen har du mindre kylare .
sen har du ju kraftigare motor, bättre framvagn , bättre dämpare osv :)

kolla efter sprickor vid:
*boggie fästen
*övre fästet på styrstången som sitter på pyramiden brukar kunna spricka.
*längst fram på fotstegen vid bukplasten och där grepplisten på fotsteget slutar.
*undersöka boggien, kan spricka där också .
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Klart jag inte vill göra ett ämne i onödan, men hittade dock ingen diskussion som tog upp just det jag var intresserad av att veta.
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Eftersom de har mindre kylare är ju fallet självklart att den lättare skulle kunna gå varm, men har R'en lika som RR, att den går in i ett "felsäkert läge" då motorn börjar bli varm, eller har man inte den lyxen på en sänhär maskin?
 
W

wettrob

Berätta gärna mer ang RR:en, äger nämligen en själv och jag hade inte en aning om att det fanns något sådant.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Felsäkert läge är inom datavärlden.
Vad han menar är nog att vid varmgång drar Polarisen ner tändningen så den bluddrar och ger väldigt lite kräm. Har funnits på polaris förgasarmotorer sedan många år.
 
W

wettrob

Aha i see..
Då har jag stannat i onödan då och dragit upp huven när man kört hårt ett bra tag för att man varit orolig över tempen på motorn :)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag förstår verkligen inte varför dessa racemaskiner tas upp gång efter annan i alla möjliga trådar. Jag tror nog att den första frågan man skall ställa sig är: Varför behöver jag en R? Och fråga nummer två är: Är det värt alla downsides?

Jag skulle nog inte rekommendera någon som inte tänkt köra enduro, cross eller ramp att köpa en R. Oftast blir dessa maskiner ett aber för hela kompisgänget som skall ut och åka en helg, just för att gemene man sällan får dessa att gå som de ska.
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
Jag köpte denna maskin just för en RR inte är annat än en vanlig 600, och för iqn aldrig gjorts som 800. Jag hade tänkt att köra ramp och hårdare åkning, och kändes kul att få testa nått som inte så många andra har. Skruva får man göra oavsett vad de är för skoter och jag skapade endast denna tråd för att få veta vad jag skulle hålla mer koll på och vad jag behövde veta.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ditt resonemang låter vettigt! Du verkar veta vad du köper, och då ser jag inga problem.

Fördelarna med maskinen är ganska uppenbara: Oslagbar stryktålighet, rolighetsfaktorn och man är värst helt enkelt.

De största nackdelarna som jag ser det är: Förgasarmickel (väldigt känsliga på bestyckning), serviceintervall (ofta ganska kostsamma), kravet på verkstadskompetens och dyra reservdelar.

Nu åker jag själv en Assault, men skulle definitivt kunna tänka mig att köpa en beggad R som andramaskin för att motionsköra lite enduro, och cross. Roligaste maskinen jag kört, utan tvekan.
 
A

AssaultRMK

Har ägt både en R och en RR och ärligt talat så tycker jag att RRen alla dagar i veckan är en bättre maskin på allt så länge du inte tävlar på SM nivå.
Båda är exakt lika obehagliga på leden i lägre fart men sväljer allt såfort farten ökar.
Båda håller för allt vad både en Svensson och Ruffrider kan utsätta den för.

RR:
+Skottsäker motor.
+Back.
+Stora tanken.
-/+ Framvagnen är något mer tungstyrd än R men smalare.

R:
+ Motorn (om man har tunat in den bra)
+/- Framvagn.
- Lilla tank.
- Ej back.
- Bestyckning.

Summasumarum: För en freerider som inte tävlar så är RRen en mer komplett maskin direkt från std.
Du får ett chassi som tål lika mycket som en riktig racer, dämpare som inte fjädrar förens vid 80km/h+.
En motor som tål det mesta och lite till. Du slipper drälla med att blanda i olja i soppan när du står vid lokala macken och tankar samt bryter inte ryggen när du ska ut ur garaget eller ner från släpet.
Istället för en timmes bestyckning om det plötsligt är väldigt varmt ute så kan du ligga i soffan och pilla navelludd.
När kompisens R går varm kan du skratta och peka.