polaris iq 600rr SE -09

f7chrille

Välkänd medlem
29 okt 2010
152
0
6
Funäsdalen
Ja vad har ni att säga om denna förlängda rr? orkar den i snön trots sin längd? den jag funderar på att köpa har variatorkit och slp sytem. är dom rapp? går dom bra i snön? drar dom mycket mer än en vanlig rr? vad skulle ni rekomendera en SE eller en vanlig rr? mvh Chrille
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Jag har endast haft en vanlig, rolig maskin men totalt bortkastat att köpa slp system, ger inge mer häst, plocka ur motorn, skicka till M Performance i Mora och få blocket portat för ca 5000:- och du får 6-7 häst med originalsystem istället.. Jag var och bänkade både min och en kompis rr för 2 år sedan, båda med slp helsystem, 20 resp ca 200mil, vi får ut 116 resp 114 hk med optimerad förgasarbestyckning. Skall vara original 120 + typ 6-7 häst som ÅF säger, men bara säljknep.., variatorkitt är jag mer positiv till :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Dock måste du ju se till att du kanske hade haft 110hp utan i den bänken, om man sätter sig in i hur en bromsning går till och vad som kan påverka så inser man snabbt att det är en vetenskap och att man bör jämföra i samma bänk å gärna vid samma tillfälle med samma sveptider, upplåsnings varv osv.

Däremot skall man ju kanske vara skeptiskt till att dom verkligen ger dom där 6-7hp till ändå.
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Vi körde inte min med originalsystemet men Mulle som kör där sade då iaf att han har testat åtskilliga maskiner genom att optimera med originalsystem först och sen byta till slp eller liknande och göra en ny oprimering, max 1 hk om man har tur sade han man plockar då, och då har han bromsat ex antal skotrar :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Ja jag betvivlar inte det. Dagarna då man kunde tjäna massor av effekt på pipa/pipor skall man nog se som över. Sen är det rätt komplicerat att utnyttja om du skulle få dom där 5 extra hästarna på topp men tappar på mellan för när man far å ändrar på en pipa så kan man ju inte trolla. Vinner du nånstans tappar du nån annan stans oftast. Å då läre ju variatorer ändras så du inte ligger där å kör där du förlorat effekt. Jag tror att bästa bang for buck är snygga till i block å cylinder. Mäta upp å korrigera squish vilket säkert inte är noga från fabrik. Å tighta stingern om de finns margina för det.