Polaris iq 600rr/lynx/skidoo rs köpråd!

Källe1

Rookie sledder
11 apr 2015
6
0
0
gävle
Finns säkerligen många trådar men.. tänkte köpa en skoter till nästa säsong och det pekar mot en IQrr, har även kollat lynx och skidoo rs.
Vilka av dessa drar mest soppa?
vilken har bästa körställning?
vilken går bäst utanför led? (Jag vet att det är korta maskiner)
Problem som kan uppstå?
och hur vet jag om en IQ är fin och inte sönderkörd? [finns ju ingen milräknare]
har kollat på http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_iq_600rr_59141534.htm?ca=5&w=1

tacksam för svar///Johan
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Rs drar mest soppa, iq rr måste bara bestyckas ner så är den ok (3-4 l/mil). RR är ju en standard ~ 120 hp, rs en racingmaskin. Iq (RR) är bra mer pålitlig.

Bägge har suverän körställning men iq är något mera rider forward. De går likvärdigt utanför leden, dock på iq har många 51mm matta = iqn bättre.

Iq iaf vet jag håller för det mesta, dom tuktade brukar i regel vara i hyffsat skick, otroligt nog.. Titta så det ser fettat ut i boggien, känn på dämparna så de funkar, kolla efter rembitar i baljan och en översikt i motorytrymmet efter bla, läkage och PACKNINGSPASTA, ingen seriös människa återanvänder dåliga packningar.

köp aldrig en skoter som har oåtgärdade småfel, sådana är bara körda och körda och aldrig tagit hand om.
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Om det lutar mot en IQ så köp en R du lär inte ångra dig. Är som dag och natt. Bättre dämpare, bättre framvagn (alu spindlar) som gör det lättare att styra, sjukt mycket bättre klipp i motor samt variatorerna.

Nackdelar: blanda olja i tanken, kanske att den har lilla tanken på 18L men dom flesta brukar byta till den som är 32L tror jag?
Vill ha lite mer soppa.
Högre service intervaller i motorn tex. Kolvar.

Man ska inte avskräckas bara för att det är en tävlings skoter, bara man sköter underhåll så håller den minst lika länge som vilken annan skoter.