Polaris iq 600rr DÖR IBLAND

Dalendoez

Medlem
27 dec 2015
12
0
1
Boden
Hej. Jag har en 600rr -08a som dog igår när jag var ute å körde. Bogserade sedan hem den till garaget och lät den stå inne.

Nu på morgonen så startade den utan problem. Den stod utanför min polare igår när jag var och besökte honom.

Den gick fel fritt hela dagen, ända fram tills på kvällen när jag skulle köra hem den då den bara la av. Jag prövade dra igång han 2 gånger efteråt och då startade han till lite lätt å la sedan av igen.

Hade lös stiften och bytte. Ingen skillnad..

Den har gjort såhär en gång förra året och då vare när jag körde stenhård efter led.



Jag har iaf nyligen bytt kolvar, Stator, voltregulator och tändstift.

Någon som har nån aning om vad som kan vara felet?? GRYMT TACKSAM FÖR SVAR!!

Mvh sebbe
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
När det händer nästa gång så ta bort stiften å kolla om du ha gnista, om inte så felsök enkla saker först. 1: Nödstopp 2: Stoppknapp 3:Skavda kablar från styrstam 4:Löskontakt kablage (Nära Tändplattan) 5:Kabelbrott i storhärvan som går till cdibox. BTW: Spruta även kontaktspray i alla kontakter du härjar med.

Ifall du har gnista när den dött: 1: Dålig pickupslang i tanken 2: Is i förgasare 3:Bränslepump

Ditt tyder dock mera på el relaterat, men man slutar ju aldrig förvånas av dessa sjuka fel som skotrar har :)
 

Dalendoez

Medlem
27 dec 2015
12
0
1
Boden
När det händer nästa gång så ta bort stiften å kolla om du ha gnista, om inte så felsök enkla saker först. 1: Nödstopp 2: Stoppknapp 3:Skavda kablar från styrstam 4:Löskontakt kablage (Nära Tändplattan) 5:Kabelbrott i storhärvan som går till cdibox. BTW: Spruta även kontaktspray i alla kontakter du härjar med.

Ifall du har gnista när den dött: 1: Dålig pickupslang i tanken 2: Is i förgasare 3:Bränslepump

Ditt tyder dock mera på el relaterat, men man slutar ju aldrig förvånas av dessa sjuka fel som skotrar har :)

Okok. Har nyligen skarvat ihop nån kabel och haft isär och fixat alla kablar nedanför styrstammen. Så den biten ska ej vara något problem. Så jävla konstigt att den dör och sedan funkar när den stått inne i värmen.

Jag börjar ju undra om de har med is i förgasarna å göra. Men hur fan ska de kunna komma vatten där?? Detta har ju dock bara hänt när jag haft den utomhus.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har du kört i 'ryksnö' kan det vara bränslefiltret i tanken som fryser, vanligt problem på försäsong.
Isf får du hälla metanol eller frysskydd i tanken. Hade det problemet på min 06
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tänk på att risken för is i tank och förgasare är större om man kör på 98-oktanig bensin än på 95, detta för att vissa bensinbolags 98-oktaniga bensin saknar den etanolinblandning på 5 % som finns i all 95-oktanig.
Så om man kör på 98 oktan får man sätta till spriten själv för att slippa isproblem.
 

Dalendoez

Medlem
27 dec 2015
12
0
1
Boden
Har du kört i 'ryksnö' kan det vara bränslefiltret i tanken som fryser, vanligt problem på försäsong.
Isf får du hälla metanol eller frysskydd i tanken. Hade det problemet på min 06
Okej. Har köpt k sprit som jag ska hälla i tanken
 

Dalendoez

Medlem
27 dec 2015
12
0
1
Boden
Tänk på att risken för is i tank och förgasare är större om man kör på 98-oktanig bensin än på 95, detta för att vissa bensinbolags 98-oktaniga bensin saknar den etanolinblandning på 5 % som finns i all 95-oktanig.
Så om man kör på 98 oktan får man sätta till spriten själv för att slippa isproblem.
Kör med 95 oktan, har alltid gjort det.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Tänk på att risken för is i tank och förgasare är större om man kör på 98-oktanig bensin än på 95, detta för att vissa bensinbolags 98-oktaniga bensin saknar den etanolinblandning på 5 % som finns i all 95-oktanig.
Så om man kör på 98 oktan får man sätta till spriten själv för att slippa isproblem.
Fast stämmer det verkligen fortfarande, har för mej att både 95 och 98 måste ha minst 5% etanol numer?