Tjabba, jag är ny här på forumet och vet inte om jag gjort någonting rätt. Men här kommer min fundering och hoppas nån talang kan svara.
Jag och polarn var ivriga idag, det har varit plusgrader och nu blev det upp mot -10, vi bestämde oss för att ta en repa med maskinerna igår dårå. Vi lastade av och började åka, och i början på säsongen har man ju en tendens att vara lite för hård och trycka full pelle det första man gör. Det var hårt packade leder (is) med ett lager med ca 1-3cm lössnö som yrde ovanpå. Jag körde rätt hårt en längre sträcka (mellan en och två kilometer). Efter denna sträcka började skotern att bluddra lite, trodde bara att den var felbestyckad. Jag hade tur och märkte att tempmätarn började blinka i tid, i sin sedan tur började det ryka väldigt mycket under huven och insåg att kylarbehållaren hade tryckt ur sig hela behållaren med vätska, därefter lät jag den vara så utan att starta mer.
Jag lyckades få skotern till släpet, lastade, for hem. Var snabb in i garaget med maskinen och fyllde på med ny vätska (utan att försöka lufta systemet eller dylikt) jag startade och körde ett varv runt verkstaden för att låta det sjunka efter lite, sedan fyllde igen. Nu har det inte sjunkit efter någonting, skotern vitryker ingenting förutom vid kallstart (tänker på oringarna nu) och skotern verkar bete sig som den ska.
Så nu till min stora fråga, ska man inte kunna köra lite hårt med en iq efter en hårt packad led utan att den ska börja koka eller är det normalt? Skottade den för lite upp till kylaren? Bör jag montera isrivare? Är O-ringarna slut sen tidigare så den kokar väldigt lätt trots bra kylning? Alla svar som kan leda till att jag blir klokare är välkomna. Trevligt skoterföre på er!
Jag och polarn var ivriga idag, det har varit plusgrader och nu blev det upp mot -10, vi bestämde oss för att ta en repa med maskinerna igår dårå. Vi lastade av och började åka, och i början på säsongen har man ju en tendens att vara lite för hård och trycka full pelle det första man gör. Det var hårt packade leder (is) med ett lager med ca 1-3cm lössnö som yrde ovanpå. Jag körde rätt hårt en längre sträcka (mellan en och två kilometer). Efter denna sträcka började skotern att bluddra lite, trodde bara att den var felbestyckad. Jag hade tur och märkte att tempmätarn började blinka i tid, i sin sedan tur började det ryka väldigt mycket under huven och insåg att kylarbehållaren hade tryckt ur sig hela behållaren med vätska, därefter lät jag den vara så utan att starta mer.
Jag lyckades få skotern till släpet, lastade, for hem. Var snabb in i garaget med maskinen och fyllde på med ny vätska (utan att försöka lufta systemet eller dylikt) jag startade och körde ett varv runt verkstaden för att låta det sjunka efter lite, sedan fyllde igen. Nu har det inte sjunkit efter någonting, skotern vitryker ingenting förutom vid kallstart (tänker på oringarna nu) och skotern verkar bete sig som den ska.
Så nu till min stora fråga, ska man inte kunna köra lite hårt med en iq efter en hårt packad led utan att den ska börja koka eller är det normalt? Skottade den för lite upp till kylaren? Bör jag montera isrivare? Är O-ringarna slut sen tidigare så den kokar väldigt lätt trots bra kylning? Alla svar som kan leda till att jag blir klokare är välkomna. Trevligt skoterföre på er!