Polaris iq 600rr -09 kokade idag

Alexanderjonzon

Ny medlem
14 dec 2015
4
0
1
Kramfors
Tjabba, jag är ny här på forumet och vet inte om jag gjort någonting rätt. Men här kommer min fundering och hoppas nån talang kan svara.

Jag och polarn var ivriga idag, det har varit plusgrader och nu blev det upp mot -10, vi bestämde oss för att ta en repa med maskinerna igår dårå. Vi lastade av och började åka, och i början på säsongen har man ju en tendens att vara lite för hård och trycka full pelle det första man gör. Det var hårt packade leder (is) med ett lager med ca 1-3cm lössnö som yrde ovanpå. Jag körde rätt hårt en längre sträcka (mellan en och två kilometer). Efter denna sträcka började skotern att bluddra lite, trodde bara att den var felbestyckad. Jag hade tur och märkte att tempmätarn började blinka i tid, i sin sedan tur började det ryka väldigt mycket under huven och insåg att kylarbehållaren hade tryckt ur sig hela behållaren med vätska, därefter lät jag den vara så utan att starta mer.

Jag lyckades få skotern till släpet, lastade, for hem. Var snabb in i garaget med maskinen och fyllde på med ny vätska (utan att försöka lufta systemet eller dylikt) jag startade och körde ett varv runt verkstaden för att låta det sjunka efter lite, sedan fyllde igen. Nu har det inte sjunkit efter någonting, skotern vitryker ingenting förutom vid kallstart (tänker på oringarna nu) och skotern verkar bete sig som den ska.

Så nu till min stora fråga, ska man inte kunna köra lite hårt med en iq efter en hårt packad led utan att den ska börja koka eller är det normalt? Skottade den för lite upp till kylaren? Bör jag montera isrivare? Är O-ringarna slut sen tidigare så den kokar väldigt lätt trots bra kylning? Alla svar som kan leda till att jag blir klokare är välkomna. Trevligt skoterföre på er!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och det kan inte ha varit något annat fel som orsakade kokningen? Ispropp i kylsystemet, för lite kylvätska från början, ofrisk termostat eller vattenpump?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Den borde nog kyla med den lilla snö som yrde. Men prova lufta den nu, och håll koll på nivån. För övrigt så finns det en del fall (polaris) där termostatet fastnat i stängt läge :) Kokar den igen så byt termostat ! Försvinner vätska utan kokning = Kolla alla slangar/behållare/cyl packning topp packningar.
Kylslang vid starsnöret ligger risigt till. fix= Knyt upp vid handtaget och dra ut starsnöret till ljuddämpar sidan rätt långt, trä sedan på ett typ 16mm plaströr som snöret löper innuti. Ända från motorn till baksidan av starthandtags anhållet. Knyt fast handtaget igen å elda lite på knuten.
Och expansionskärlet skaver mot oljetank, sätt en liten gummibit mellan oljetank/expansionskärl å spänn ihop dom mot varandra med buntband/kattstrypare.

Min har aldrig kokat på dom 6år? Jag har haft den, har dock R stänklappen ifall det har någon sexuell betylse. Men när mina insugsgummin gick sönder, så blinkade templampan och så bröt den tändingen varenda gång det hände. Det kan även leda till varmgång..
 

Alexanderjonzon

Ny medlem
14 dec 2015
4
0
1
Kramfors
Har varit i garaget näst intill varje dag nu för att kolla hur den beter sig, och som jag sett så har ingen kylarvätska dumpats, allt är kvar i behållaren. Det som hände igår var dock att jag fick semestergas, rev upp förgasarna och såg att en glasfiberbit (2-3) cm stor har legat och täppt igen ena förgasaren. Kan detta påverka kylningen på någe vis?