Polaris IQ 600

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Hej!
Är 20 bast och har jobbat ihop pengar till första skotern.
Har funderat på att köpa en ny Polaris IQ 600 HO -07 för 79000:-
Vad tycker ni om den som första skoter?
Fördelar nackdelar?
Bränsleförbrukning?
Och som första riktiga skoter så måste den väl räcka till mer än väl???
Folk me dragons å 800:eek:r hävdar ju att en 600a inte hänger med, men det lär ju inte jag göra iallafall me tanke på att det är min första skoter.

Alla synpunkter å ideer tas tacksamt emot!!:)

Mvh/ Dalmasen utan snö, för tillfället:(
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Det är ju riktigt mycket skoter för pengarna, om det nu är "IQ-shift" du tänker på? jag tycker dom ser riktigt fina ut, men är ingen polaris fantast själv men för det där priset är det ju helt klart en riktigt fin maskin. Som första skoter räcker den gott och väl, jag hade själv en 600 innan jag köpte 800an jag har nu och jag känner nästan att en 600 hade räckt även idag. Blir du less efter ett tag är det ju bara att köpa till variator kitt, dreva ner den eller nått sånt, då får du en betydligt mycket rappare maskin.

Lycka till med skoterköpet i alla fall ! ;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hej!
Är 20 bast och har jobbat ihop pengar till första skotern.
Har funderat på att köpa en ny Polaris IQ 600 HO -07 för 79000:-
Vad tycker ni om den som första skoter?
Fördelar nackdelar?
Bränsleförbrukning?
Och som första riktiga skoter så måste den väl räcka till mer än väl???
Folk me dragons å 800:eek:r hävdar ju att en 600a inte hänger med, men det lär ju inte jag göra iallafall me tanke på att det är min första skoter.

Alla synpunkter å ideer tas tacksamt emot!!:)

Mvh/ Dalmasen utan snö, för tillfället:(

Blir nog perfa folk som säger att man skall skaffa sig en gammal veteranskoter för att "lära sig" vet inte vad dom pratar om. Bättre ju med en modern maskin med "up to date" fjädring etc. dock ska man ju köra med det innanför pannbenet och ta det lite lugnt fram och inte använda alla HK det går att kräma ur den.
(Sjöisar brukar vara bra för att testa fullgasrepor, och ett tips är att köra sakta först sen åker man tillbaka i samma spår då man vill fullgasa om man inte känner till "vattnet" man kör på och allt som eventuellt kan sticka upp ur isen.)

Min första skoter var en Edge X 600 -2002. Den jag har fortfarande och den passar mig rätt bra, ofta är ju 600:eek:rna aningen lättare än tex 800cc maskinerna (eller 4-taktarna) vilket gör dom lite mer lättkörda om det är knixigt och kurvigt och fartresurserna i 600cc maskinerna brukar räcka till för de flesta, bergsklättrarmaskiner kan ju dock ha nytta av lite mer cc.
 

bilfreak

Aktiv medlem
9 okt 2006
90
0
6
Nordmaling
hämtade ut min shift i måndags och har kört 2-3 mil sen dess.. å måste bara säga att den käns förd***** fin ;) .. mer prisvärt än såhär blir det inte... Har dock stört mig på 2 saker, och jag tycker det är huuuur dumt som helst att snåla in på detta

1. finns ingen tankmätare
2. ingen tummvärmare på gasen

domhär 2 grejjerna tycker jag rent utav är grymt dåligt, visst man kan ju snåla in på vissa grejjer för att kunna sälja billiga skotrar men va fan ingen tankmätare`????
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
IQ shift kom ju inte förrns -08, det är en -07 han kikar på.. Samma pris på en ny -07 som en ny -08 säger en del, det var inte helt utan anledning IQ 600 HO kostade över 100 loppor ifjol. Helt klart värt att satsa på -07'an tycker jag! Är som tidigare nämnt en hel del som är insparat på shiften, ej renoveringsbara dämpare, 25mm(?) matta m.m m.m.

Motorn går riktigt bra och maskinen i övrigt är väl knappast dålig (-07). Så är du säker på att du vill köpa en maskin för 80 papp och tänker köra en hel del så gör det! För kom ihåg att dom sjunker rätt friskt i värde ifall du skulle ångra dig, men det är jag tveksam på att du gör.