Polaris IQ 600 RR -09 Service

Royzon

Ny medlem
25 jan 2010
2
0
1
Köpte en -09 nyligen och har lite frågor som jag snart letat igenom hela forumet efter utan några entydiga svar så hoppas på att få det.

Först oktan och olja, kör ni på 95 eller 98 och vilken 2T olja passar bäst till IQn?

Motorolja, typ och mängd?

Stift verkar vara BR9EIX, BR9ES eller BR9EYA?

Finns det några exakta intervaller för kolvbyte? Och ev nåt annat som lär bytas?

Tänkte ge mig på att byta matta också, verkar inte finnas nå instruktioner för detta då jag inte hittat någon online manual eller liknande nånstans. Men det borde gå bra så länge man inte har tummen mitt i handen?

Vore väldigt tacksam för svar :) mvh
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Spelar ingen roll vilken olja eller vilket bränsle du kör på.

Själv kör jag 98okt och Polaris ves gold i min RRSE bara för att det är den olja jag får billigast och soppan kostar inte många öre mer än 95.

Stiften du ska har är Champion RN57YCC.

Kolvarna byter du när kompet börjar bli lågt, du kan även ta bort pipan och förg/reeds för att inspektera om de ser repiga ut eller om det börjar bli mycket "blowby".

Jag har Servicehandboken till IQ RR och R i pdf format på datorn, PMa om du är intresserad utav den.
 

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Kolvarna byter du när kompet börjar bli lågt, du kan även ta bort pipan och förg/reeds för att inspektera om de ser repiga ut eller om det börjar bli mycket "blowby".
Kompet på en 2t säger inte mycket. Fick in en på jobbet som hade bra komp men kolvarna och cylindrar var skurna, dock inte stum motor.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Kompet på en 2t säger inte mycket. Fick in en på jobbet som hade bra komp men kolvarna och cylindrar var skurna, dock inte stum motor.
Ja du hade kanske bra komp när maskinen var kall. Men hade du startat maskinen och låtit den fått komma upp i arbetstemp hade den garanterat fallit ett par kilon i komp om den nu hade skurit så pass.

Ett fullständigt komptest görs både med kall och varm motor. Varpå kompet med varm motor och skillnanden mellan kall och varm har betydelse. Att kompmäta en kall motor säger inte speciellt mycket.