polaris iq 600 r, går dåligt.

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Tjena, var ute och körde ett gäng i söndags och jag drog några fullgasrepor fram och tillbaka på en äng också ställde jag undan skotern ungefär 20min och sen när jag skulle köra igen så ville den inte gå riktigt så jag trodde de var stiften som var dåliga så jag bytte dem men de vart ingen skillnad, de var precis som att den började "studsa" på varven (väldigt svårt att förklara) men de fanns ingen ork alls i skoter men jag testade då att rengöra munstycken och luftfilter för dem satt igen också provkörde jag men de vart ingen skillnad, vad tror ni att de kan vara för fel?

här har ni en film som kanske hjälper
http://www.youtube.com/watch?v=CKtmHlC_qUg&feature=youtu.be
 
Last edited:

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
har kollat avgasportarna idag och dem såg riktigt fina ut, de enda jag kan poängtera är att ena var alldeles oljig och den andra var torr
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
har gjort allt som går att göra nu känns de som så de blir att riva motorn nånting framöver och se vad felet är så skotersäsongen vart kort för min del, har hunnit köra två gånger i år.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Om ni är två så kan ni ju palla upp skotern. Medans den ena gasar så kan den andra öppna och stänga avgasportarna manuellt. Om skotern går annorlunda så är det ju då portarna som inte öppnar.
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Om ni är två så kan ni ju palla upp skotern. Medans den ena gasar så kan den andra öppna och stänga avgasportarna manuellt. Om skotern går annorlunda så är det ju då portarna som inte öppnar.
har faktiskt provat de redan och de vart ingen skillnad
 

Hägga

Ny medlem
10 apr 2008
4
0
1
Älvsbyn
Fått reda på felet? Min går likadant. De känns som man har provat allt. Men nå måste man ju ha glömt. Tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Om ena sidan går blöt måste man först av allt ta kompprov.

Om Kompet är ok kan det vara många andra fel.

1. sönder kjol på kolv sprucken.
2. Reedventiler av/sprucken
3. Blåst packbox på utg axel vevaxel, i första hand bakom variator men även baklom svänghjul händer. Troligast är det samma sida som går fet.

Om det inte är mekaniskt fel så är statorn falsk och svårbedömd. Den kan visa fin gnista på båda stiften men gå som en påse nötter ändå.
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Fått reda på felet? Min går likadant. De känns som man har provat allt. Men nå måste man ju ha glömt. Tacksam för svar!
gick och köpte mig en ny skoter istället så jag har inte provat nånting mer men ska kolla mer nu till helgen och se om jag hittar felet, kan höra av mig ifall jag gör det!
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Kan tänka mig att det skulle kunna vara insugs gummina som är skit .. behöver inte synas från utsidan men kan vara sprickor på insidan.. kan vara värt ett försök..