Polaris IQ 440 med pro x 800 motor varvstopp

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Hej, har en IQ med prox 800 motorn. Den går inte bra i lössnö. Blir liksom bara varvstopp på mellan 6-7k varv. Vad kan felet vara? Tps sensorn ha jag bytt ut.
På leden, packad snö kan jag varvar högre än normalt. Notera nya insuggummin, nya tps. När man ska gasa på då flimrar lyset.
Stator glapp?
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Uppdatering.
Nu ha man bytt följande
T-stiftar
Tändspole
TPS sensor
Förgasarflänsar
Diverse Kablar+kontaktar
Avgasportar membran

Gjort, kollat igenom stator, brytkontakt, kabelhärvan
Rengjort filtrar, förgasarna o ställt om m.m
Ändå är det samma skit. Skotern startar lätt, gå bra
från tomgång tills ca 6500-7000 varv då är det stopp och
låter skräp dessutom flimrar lyset också då på full gaspådrag
. Vad kan felet vara? Spökar CDI box tro?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Som mongon säger så kan de vara variatorfel men att lyset fladdrar är lite skumt. Om du hissar upp maskinen och trycker full gas går den då upp i 8000varv ? De bör ta ca 1,5- 2 sek att nå 8000varv om du slår full gas upphissat.

Variatorfel kan vara fjäder som är av kolla både primären och sekundären.
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Uppdatering, CDI box utbytt, voltregulator utbytt samma fel återstå.
Nu ha jag funnit en kabel brott på knacksensor. Ska ta o fixa den o se om de blev nå skillnad
 
Last edited:

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Kan säga. Löddrat ihop knacksensor, verkar ändå få varvstopp på nå vis i lössnö men på packad snö går de bra. Lät lite klipp klipp på tändningen ändå. Lyset fladdrar inte längre iallafall nu.
Är på jakten efter en nya knacksensor iallafall för säkerhets skull.
Fungerar inte den nya så vet jag fan vad jag ska göra...
Så jävla less på att ägnar åt mer skruvtiden än körtiden..
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Som mongon säger så kan de vara variatorfel men att lyset fladdrar är lite skumt. Om du hissar upp maskinen och trycker full gas går den då upp i 8000varv ? De bör ta ca 1,5- 2 sek att nå 8000varv om du slår full gas upphissat.

Variatorfel kan vara fjäder som är av kolla både primären och sekundären.
Se uppför
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
ta en översikt på variatorerna.
Tror inte det, skulle vara märkligt om 12V försvann när man gasa på därav lyset fladdrar pga variator.. Måste ju va nå el fel skit. Variatorerna är de sista jag skulle kolla på nu såvitt vad jag vet efter ha kört på packad snö o upphissad så går den full varv?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tror inte det, skulle vara märkligt om 12V försvann när man gasa på därav lyset fladdrar pga variator.. Måste ju va nå el fel skit. Variatorerna är de sista jag skulle kolla på nu såvitt vad jag vet efter ha kört på packad snö o upphissad så går den full varv?
Sätt dig på en cykel och hissa upp bakdäcket, du kommer kunna snurra däcket med stortån, stoppa ner däcket i djupsnö och testa gör samma sak. Behöver jag förklara mer ?
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Sätt dig på en cykel och hissa upp bakdäcket, du kommer kunna snurra däcket med stortån, stoppa ner däcket i djupsnö och testa gör samma sak. Behöver jag förklara mer ?
Förklarar för mig då varför de låter då som motorn klipper av? Typ som tändningen slår av vid viss varvtal
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Förklarar för mig då varför de låter då som motorn klipper av? Typ som tändningen slår av vid viss varvtal
Jag läste inte att den klipper tändningen så nu ändrar jag åsikt om variatorerna de är förmodligen elfel ändå.
Om den klipper tändningen i djup snö kan de va pulversnö som tar sig in till kontakter oftast kopplingsplinten ut från stator som går över till kabelhärva. Riv lös alla kopplingsplintar du hittar och rengör dem så de garanterat är kontakt. Tryck i lite fett och pressa ihop dem.
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Jag läste inte att den klipper tändningen så nu ändrar jag åsikt om variatorerna de är förmodligen elfel ändå.
Om den klipper tändningen i djup snö kan de va pulversnö som tar sig in till kontakter oftast kopplingsplinten ut från stator som går över till kabelhärva. Riv lös alla kopplingsplintar du hittar och rengör dem så de garanterat är kontakt. Tryck i lite fett och pressa ihop dem.
Ha gjort det men ingen större skillnad. Ska testar med att byta ut knacksensor och tempgivare då dessa kablar ser lite nötig ut.
 

Pandius

Medlem
15 feb 2016
22
0
1
Härnösand
Uppdatering. Knacksensor och tempgivare utbytt. Ingen förändring.... Undrar om hel öppet slp system ha nå med de o göra? Hamra ner utblås eller byta munstyckar? Ha 420 på nu.