Polaris IQ 440/600

SirElgot

Ny medlem
22 nov 2016
2
0
1
Alnö
Hallå!
Jag är relativt ny på skotersidan, visst har man kört o härjat lite men har planer på att köpa mig en "riktig" skoter nu,vill kunna åka på rullen samt att jag vill hoppa. Jag har kollat på en IQ 440/600, det är 600RR motorn med ett 440R chassie, nyrenoverad där kolvarna har gått ungefär 20mil, men enligt nuvarande ägare så går den lite "tungt", han ska byta bussningar i variatorn nu innan jag kommer och kollar på den, han säger att den kommer att gå som vanligt efter att bussningarna är bytt, vad tror ni?
Det är 38as matta (nyskick)
Slp skidor
Annan fjäder (Guld)


Vad är era erfarenheter av IQ?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Kör själv en RR, och är grymt nöjd. Kör med 51mm matta, no-slip, neddrevad 2 kugg och lite andra prylar i primären. Går ruggigt bra. Min är lite fett bestyckad på lågfart, men det bekommer mig inte så mycket. Den drar lite mer soppa, men det visste jag att dessa maskiner gör när jag köpte den så.
Perfekt maskin för hopp och lek, men den går även i lite djupare snö. Visst är det ingen RMK, men när man lärt sig dom tar man sig fram förvånansvärt bra.
Det enda negativa tycker jag, är att dynan är stenhård och att man inte har någon plats för knäna när man sitter ner och kör.
Men utöver det finns egentligen inga dåliga saker med maskinen.
Den är byggd för hårda tag, och den mår som bäst när man pressar den rejält.
 

Senseii

Medlem
4 dec 2016
18
0
1
Det enda negativa tycker jag, är att dynan är stenhård och att man inte har någon plats för knäna när man sitter ner och kör.
det där med ingen plats för knäna känner jag igen haha, i vintras så hoppade jag med skotern, hade lite för hög gas och slog knät rejält, hade ett extremt svullet knä och var på halt i ungefär 3 veckor tills det var borta hehe, annars håller jag med helt och hållet, IQn är ruggigt rolig att köra, jag älskar min, har provat köra min kompis Lynx rs600 med big bore kit men jag tycker att min är mycket roligare att köra, det är faktiskt väldigt många som är överens om att IQn är en väldigt rolig skoter att köra, att hoppa med den är inga problem, den är gjord för att klara av hopp
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
det där med ingen plats för knäna känner jag igen haha, i vintras så hoppade jag med skotern, hade lite för hög gas och slog knät rejält, hade ett extremt svullet knä och var på halt i ungefär 3 veckor tills det var borta hehe, annars håller jag med helt och hållet, IQn är ruggigt rolig att köra, jag älskar min, har provat köra min kompis Lynx rs600 med big bore kit men jag tycker att min är mycket roligare att köra, det är faktiskt väldigt många som är överens om att IQn är en väldigt rolig skoter att köra, att hoppa med den är inga problem, den är gjord för att klara av hopp
Tyvärr får man skylla sig helt själv om man kör skoter utan knäskydd... väldigt många som drar på sig helt onödiga skador pga detta.